انتشار این مقاله


ترشحات گوش ناشی از چیست؟

مطالعات پژوهشگران نشان از تأثیر قدرتمند ژنتیک افراد در تعیین نوع مایعات ترشح شده از گوش دارد. بررسی‌های دانشمندان اطلاعات جالبی در ارتباط با منشأ ترشحات خشک داشته است. این نوع از ترشحات، در جوامع شمال شرق آسیا شیوع بسیار بالایی داشته و منشأ ژن‌های این دسته می‌باشد. ترشحات گوش خارجی که به آن جرم […]

مطالعات پژوهشگران نشان از تأثیر قدرتمند ژنتیک افراد در تعیین نوع مایعات ترشح شده از گوش دارد. بررسی‌های دانشمندان اطلاعات جالبی در ارتباط با منشأ ترشحات خشک داشته است. این نوع از ترشحات، در جوامع شمال شرق آسیا شیوع بسیار بالایی داشته و منشأ ژن‌های این دسته می‌باشد.

ترشحات گوش خارجی که به آن جرم یا واکس گوش گفته می‌شود آلوده و کثیف نیستند. این ترشحات، در واقع از محصولات طبیعی و ضروری بدن می‌باشند که سبب حفاظت از گوش می‌گردد.

امروزه ۸۰ تا ۹۶ درصد از مردم آسیا ترشحاتی خشک دارند. این در حالیست که جرم گوش جوامع آفریقایی و اروپایی  مرطوب می‌باشد (۹۷ تا ۱۰۰٪).

بررسی‌ها حاکی از تأثیر ژنی خاص در تشکیل مجرای ترشحی، که ترکیبات جرم گوش را کنترل می‌کند، است. ساختار این کانال به‌طور مستقیم ویسکوزیته و ترکیب سرومن یا ترشحات گوش (ear wax) را تعیین می‌کند. وقوع جهشی ژنتیکی در این ژن (در جمعیت شرق آسیا) سبب تولید مولکولی خاص شده که موجب مرطوب شدن ترشحات می‌گردد.

بالاترین نرخ شیوع این آلل ژنی در چین و کره است. عملکرد این ژن‌ها از منظر تکاملی برای جلوگیری از ورود حشرات به کانال گوش می‌باشد. این مایع ویسکوز، علاوه بر جلوگیری از ورود حشرات به این کانال، با تولید بویی خاص به عنوان فرومون‌ها عمل می‌کند.

در نقطه مقابل مزیت ترشحات خشک گوش تا به امروز به طور کامل مشخص نشده‌اند. با این حال دانشمندان عقیده دارند که ایجاد ترشحات خشک به‌منظور جلوگیری از تولید بو و تعریق در پاسخ به آب و هوای سرد به وقوع تکامل یافته است.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید