انتشار این مقاله


گرم شدن مداوم هوا به افزایش آمار خودکشی منجر می‌گردد

هوای گرم باعث افزایش بروز رفتارهای خشونت‌آمیز می‌شود.

مطابق با نتایج یک مطالعه‌ی جدید، روند افزایش دما در طی ۳۰ سال آتی ممکن است به افزایش آمار خودکشی در ایالات متحده و مکزیک، تا ۲۱ هزار مورد خودکشی جدید، بینجامد. بررسی‌های قبلی نشان داده بود که میزان خودکشی در ماه‌های گرم از سال، برای قرن‌های متمادی، بالاتر بوده است. با این حال، ارتباط دادن مستقیم این آمار رو به رشد، به دمای هوا، کار چندان ساده‌ای نیست؛ چرا که عوامل تأثیرگذار مختلفی در هر فصل تغییر می‌کنند، مانند آمار بیکاری و ساعات روز.

پژوهشگران دانشگاه استنفورد به منظور برقراری ارتباطی مستقیم بین این دو متغیر، سوابق مربوط به دمای هوا و آمار خودکشی دو کشور ایالات متحده و مکزیک در چند دهۀ گذشته را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها در ادامه به شبکه‌های اجتماعی نیز سر زده و نوع زبان استفاده شده در بیش از ۵۰۰ میلیون توئیت مختلف را تجزیه و تحلیل نمودند. آن‌ها عمدتاً به دنبال توئیت‌هایی بودند که در بر دارندۀ کلماتی نظیر “lonely”، “trapped” و “suicidal” بوده و در ماه‌های گرم از سال در توئیتر پست شده باشند.


مقاله مرتبط: چگونه به کسانی که در خطر خودکشی هستند کمک کنیم؟


جالب است که تأثیر افزایش دمای هوا، ارتباط چندانی به ثروتمند بودن جوامع و یا سازگار بودن آن‌ها به آب و هوای گرم ندارد. حتی اگر فرد به هوای گرم عادت کرده و به کولر نیز دسترسی داشته باشد، احتمال خودکشی برای او کاهش پیدا نخواهد کرد. برای نمونه، محققان دریافتند که تأثیر هوای گرم در تگزاس، یکی از بیش‌ترین مقادیر ممکن را در سطح کشور دارد.

پژوهشگران با استفاده از داده‌های حاصل از مدل‌های اقلیمی جهان، تأثیر افزایش دما بر میزان خودکشی تا سال ۲۰۵۰ را محاسبه کردند. نتایج حاکی از آن بود که گرم شدن هوا می‌تواند به افزایش ۱.۴ و ۲.۳ درصدی آمار خودکشی در ایالات متحده و مکزیک منجر شود. این ارقام مهم بوده و تأثیری مشابه با سایر پیش‌بینی‌کننده‌ها، نظیر مشکلات اقتصادی (افزایش آمار خودکشی) و برنامه‌های پیشگیری از خودکشی و قوانین منع حمل سلاح (کاهش آمار خودکشی)، دارد.

یکی از محققین حاضر در این پژوهش توضیح می‌دهد:

ما چندین سال است که مشغول به بررسی اثرات گرم شدن هوا بر روی اختلاف و خشونت بوده و پیش‌تر به این نتیجه رسیده بودیم که هوای گرم باعث افزایش نزاع بین افراد می‌شود. اما هم‌اکنون دریافته‌ایم که صرف نظر از آسیب به دیگران، هوای گرم موجب اقدام به خودزنی نیز می‌گردد. به نظر می‌رسد گرما به شکلی عمیق ذهن انسان را متأثر ساخته و روی تصمیم‌گیری نسبت به وارد ساختن آسیب (به خود و یا دیگران) اثرگذار است.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید