انتشار این مقاله


شیردهی به نوزاد در ملأ عام: حقوق قانونی در کشورهای دیگر چگونه است؟

مادران شیرده و حقوقی قانونی که بایستی داشته باشند.

وقتی Jacqui Blue اهل لس‌آنجلس پنج پسرش را شیر داد، از قانون تغذیه استفاده کرد. وی گفت:

وقتی که بچه‌هایم گرسنه می‌شدند، بدون توجه به مکانی که در آن بودم، شیر می‌دادم.

او سال‌ها با نگاه‌های سنگین و زل زدن دیگران مواجه بود. این اتفاق حتی توسط یکی از مهمانداران زن در رستوران فلوریدا نیز اتفاق افتاد که به وی گفت: پرستاری فروتنانه‌ی او دوستش را اذیت می‌کند. او گفت که:

برای ادامه‌ی شیردادن به فرزندت به دستشویی یا داخل ماشینت برو. من نیز مودبانه به او گفتم که در مکانی که هستم به شیردادن ادامه می‌دهم و برای این عمل از قوانین تصویب شده در ایالت فلوریدا تبعیت می‌کنم. و سپس از او خواستم چنانچه مهمانی با این کار مخالف بود، می‌تواند محل را ترک کند.

پاسخ مادر شیرده تنها به‌دلیل جسور بودنش نبود؛ بلکه درست بود. براساس کنفرانس ملی مجلس ایالات (NCSL)، تعداد ۴۹ ایالت به علاوه‌ی ناحیه‌ی کلمبیا و جزایر متبوعه‌ی آمریکا تمام بانوان شیرده در کلیه‌ی مکان‌های خصوصی و عمومی اجازه‌ی شیردهی به نوزاد خود را داشتند. (تنها ایالت ایداهو با این قانون مخالف بود.)

با این وجود چرا همچنان از مادران درخواست می‌شود که شیردهی را در خفا انجام دهند و یا بایستی برای تغذیه مکان را ترک کنند؟ نقض قانون، عدم استحکام قانون و تحصیلا ناکارآمد و ناکافی از دلایل آن است. کارشناسان می‌گویند:

بسیار عالی است که اکثر ایالت‌ها به مادران شیرده اجازه‌ی شیردهی می‌دهند. اما اغلب بانوان نمی‌توانند در صورت تذکر صاحب مکان به این عمل خود ادامه دهند.

 Diana West، رایزن تغذیه‌ی نوزاد و سخنگوی اتحادیه بین‌المللی  La Leche می‌گوید:

ما برای حمایت کامل از مادران شیرده به قوانین نیاز داریم.

J. Kathleen Jake Marcus وکیل متخصص در این زمینه می‌گوید: درحالی‌که رستوران‌های ایالتی و صاحبان مغازه نمی‌توانند به طور قانونی از مادران بخواهند که این عمل را در خفا انجام دهند، اما می‌توانند ادعا کنند او یک فرد خاطی است و بایستی مکان را ترک کند؛ یا حتی می‌توانند او را بیرون کنند.

Marcus می‌گوید:

بسیاری از قوانین ایالتی در مورد شیردهی در ملاء عام نوشته‌اند که صاحب مکان ممکن است این‌کار را انجام دهد. اگر یک ایالت از حدود مادر شیرده بخاطر شیردهی در ملاء عام حمایت نکند، یا این‌که برای برقراری مقررات پافشاری نکند، در این حالت حق این بانوان محدودیتی دارد. حق مالکیت بر حقوق مادر شیرده برتری دارد.

سوالی که در این‌جا مطرح است این است که مادر شیرده با اتهام بی‌شرمی در ملاء عام که یک جرم است، نشانه گرفته می‌شود.در حال حاضر ۲۹ ایالت به علاوه‌ی ناحیه‌ی کلمبیا و جزایر متبوعه‌ی آمریکا، شیردهی در ملاءعام را از لیست جرم‌های بی‌عفتی معاف کرده‌اند. اما این بدین معنی نیست که مادران سایر ایالت از این شانس بهره‌ای ندارند. Marcus گفت:

در ایالات متحده تاکنون هیچ مادری بخاطر شیردهی در انظار عموم تحت تعقیب قرار نگرفته‌است. بنابراین این قانون تنها برای جلوگیری از خطرات احتمالی است.

Joanna Grossman استاد دانشکده‌ی حقوق  Maurice A. Deane دانشگاه Hofstra می‌گوید:

در حقیقت قوانین شیردهی ایالتی بر قوانین بی‌عفتی عمومی برتری دارد. در دو دهه‌ی گذشته اغلب ایالت‌ها قوانین شیردهی در انظار عموم را تصویب کردند. قوانین متفاوت هستند، اما نسخه‌ی معمول از بانوانی که در ملاءعام -در هرجایی که باشند- این عمل را انجام می‌دهند، حمایت می‌کند. این قاون خاص به بانوان اجازه می‌دهد که در هرمکانی به‌راحتی از نوزاد خود پرستاری کرده و هرگونه مجازات در این زمینه را لغو می‌کند.

گفتنی است که بازخوانی دوباره‌ی قوانین برای پی‌بردن به حقوق لازم است. (NCSL یک راهنمای دستی را در تمامی ایالت‌ها عرضه می‌کند.) زمانی که از شما برای ترک محل در هنگام شیردادن درخواست اجباری می‌شود از مقررات پیروی کنید.


بیشتر بخوانید:


درست است که ما از اوقات فراغت اغلب برای تفریح استفاده می‌کنیم، اما این بدین معنا نیست که برای پی‌بردن به حقوق‌مان وقت کافی نداریم. هر از گاهی استفاده از اوقات فراغت برای دانستن حقوق شهروندی بسیار ارزشمند است. شیردادن مزایای زیادی برای مادر و نوزاد دارد. بخش‌هایی از این مزایا پرستاری راحت و با اعتماد به نفس مادر از کودک در خانه و بیرون از خانه است. Joan Younger Meek پزشک موسسه‌ی تحقیقاتی ایالت فلوریدا می‌گوید:

بانوان هرجایی‌که باشند، هر زمان که نوزادشان گرسنه شد، برای تغذیه نوزادانشان در ملاءعام بایستی تشویق شوند. این کار کمک می‌کند که شیردهی مادر به نوزاد در انظار عموم به یک فعالیت معمول تبدیل شود.

Grossman با این دیدگاه موافق است و می‌گوید: شیردهی در ملاءعام و پرستاری آشکار از فرزند یک روش کارآمد برای آموزش مردم و خصوصا سایر مادران است. وی افزود:

قانون در این مورد مشکل ساز نیست. متأسفانه بانوان بایستی از حقوق خود آگاه باشند. بدین منظور اصلا نیاز نیست که برای آگاهی از حقوق خود از وکیل یا مرکز پلیس کمک بگیرند.

در رابطه با صحبت کردن در مورد خودتان اصلا نیاز به خجالت نیست. Blue آرزو می‌کند که مادران مودبانه به طرف نا مطلعشان بفهمانند که او مادر است و براساس حقوق قانونی خود از نوزادش مراقبت می‌کند. وی اضافه کرد:

اگر ما این اطلاع‌رسانی را بدون واکنش دفاعی و خصومت انجام دهیم، با عادی شدن این پدیده در اجتماع رو‌به رو می‌شویم.

چنور مرتضی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید