انتشار این مقاله


زنی که اژدها را دید!

پیرزن ۵۲ ساله از یک مشکل عجیب رنج می‌برد: هر جا را که نگاه می‌کرد اژدها می‌دید. دراینجا گزارش پرونده پزشکی او را که در مجله‌ی معتبر LANCET منتشر شده برایتان نقل می‌کنیم.

پیرزن ۵۲ ساله از یک مشکل عجیب رنج می‌برد: هر جا را که نگاه می‌کرد اژدها می‌دید. دراینجا گزارش پرونده پزشکی او را که در مجله‌ی معتبر LANCET منتشر شده برایتان نقل می‌کنیم:

تحریف صورت ادراکی (prosopometamorphopsia) و توهم در ادراک چهره ها از تیمی از محققان از جمله Oliver Sacks مشهور است. در ماه جولای ۲۰۱۱ یک زن ۵۲ ساله به کلینیک سرپایی روانپزشکی مراجعه کرد که مدت زیادی بود که چهره‌ی مردم را شبیه اژدها می دید و خیال می کرد چهره های مشابه را چندین بار درطول روز می بیند.

یک اژدها چه شکلی است؟

طبق گفته بیمار وقتی کسی به اژدها تبدیل می شود صورتش سیاه و دراز، گوش هایش نوک تیز، پوزه اش بیرون زده، پوستش شبیه پوست خزندگان و چشم هایش بزرگ می شود و به رنگ زرد روشن، سبز، آبی یا قرمز درمی آید.

این توهم فقط مختص به زمانی که زن به چهره ی آدم ها نگاه می کرد نبود، به هر مکانی که نگاه میکرد هم اژدها می دید. او در هر دو حالت حضور یا عدم حضور الگوهای چهره مانند در اطراف خود چندین بار در روز بر روی دیوارها، سوکت برق یا صفحه‌ی کامپیوتر چهره های اژدها مانند می دید.

چه چیزی باعث این پدیده های عجیب و غریب شد؟ نویسندگان گزارش پرونده اعتراف میکنند که مطمئن نیستند. اسکن مغز علت مشخصی را نشان نداد: معاینه عصبی، آزمایش خون و الکتروانسفالوگرام (EEG) طبیعی بود و MRI مغز تنها تعداد کمی از اختلالات سفیدرنگ را نشان داد.

با این حال، محققان در مورد اینکه بیماری زن ریشه عصبی دارد گمانه زنی می کنند، اما من فکر می‌کنم که اگر آن‌ها آزادانه صحبت کنند، اقرار کرده بودند که این یک راز است.

حداقل داستان ما پایان خوشی دارد. این زن ریواستیگمین، یک داروی ضد جنون، مصرف کرد و این امر، اژدها را شکست داد (تقریبا). قبلا او نتوانسته بود یک شغل داشته باشد، زیرا توهمات باعث تداخل در تعاملات اجتماعی او دخالت می‌شد، اما الان او در ۳ سال گذشته در همان شغل باقی مانده است و تعامل او با همکاران بسیار بهبود یافته است.

ارغوان شعبانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید