انتشار این مقاله


بزرگترین ماهی دنیا به کمک پاسپورت بیولوژیکی ردیابی می‌شود

مطلعات جدید نشان می دهد که بزرگترین ماهی جهان بیشتر دوست دارد در خانه باشد و زیاد اهل هیجان نیست! و به ندرت از محل زندگی مورد علاقه اش دور می شود

مطلعات جدید نشان می دهد که بزرگترین ماهی جهان بیشتر دوست دارد در خانه باشد و زیاد اهل هیجان نیست! و به ندرت از محل زندگی مورد علاقه اش دور می شود که این امر برای تلاش هایی که در راستای محافظت از کوسه‌نهنگ‌های در معرض خطر انجام می شود پیامد های بزرگی دارد.

به طور معمول این ماهی عظیم الجثه در اقیانوس ها به آرامی حرکت و از پلانکتون ها تغذیه می کند. آن ها تا ۲۰ متر طول و ۴۰ تن وزن دارند. تحقیقات قبلی نشان داد که آنها می توانند بیش از ۱۰،۰۰۰ کیلومتر در سال شنا کنند و به ۲۰۰۰ متر در زیر سطح دریا فرو روند.

مطالعات ژنتیکی نشان داد کوسه ها به جمعیت های منطقه ای متمایز تقسیم می شوند. محققان امروزی در بخش پیشرفت‌های اکولوژی دریایی گزارش دادند که این گروه ها بیشتر از آنچه که فکرمی کردند متمایز باشند. دانشمندان برای ردیابی میزان پیشروی کوسه‌ نهنگ ها در حدود ۴۲۰۰ عکس تعدادی از کوسه‌ نهنگ هایی که در سه منطقه در اقیانوس هند غربی و خلیج‌فارس دیده می‌شدند را بررسی کردند. هر کوسه علائمی متمایز دارد که محققان را قادر می‌سازد تا هرکدام را شناسایی کنند تا بتوانند ببینند که آیا کوسه ها بین این سه منطقه حرکت می‌کرده‌اند یا نه.

آن ها همچنین از پوست کوسه هایی که دراین سه ناحیه زندگی می کردند نمونه برداری کردند و میزان ایزوتوپ یا فرم های نیتروژن و اکسیژن موجود در نمونه ها را اندازه گیری کردند. در هر منطقه میزان خاصی از دو ایزوتوپ وجود دارد که بر روی زندگی گیاهان و جانوران هر ناحیه تاثیر می گذارد. همچنین محققان بیان کردند نمونه های پوست کوسه ها اساسا “پاسپورت های بیولوژیکی” بودند که مشخص می کنند کوسه ها به چه مکان هایی مسافرت کرده بودند.

ترکیبی از دو مجموعه اطلاعات نشان می دهد که بسیاری ازکوسه های نر و‌ جوان بودند که به مناطق دور سفر نکردند. بیشتر آنها فقط چند صد کیلومتر از زمین های تغذیه خود شنا کردند و فقط دو سفر ۲۰۰۰ کیلومتری ازیک قلمرو خارج از ساحل موزامبیک به خارج از تانزانیا انجام دادند.

نتایج نشان می دهد که جمعیت خاصی از کوسه ها به محافظت احتیاج دارند و فرض نکنید که کوسه های گروه های سالم جایگزین کوسه های منقرض شده می شوند. آن‌ها اضافه می‌کنند که حفاظت از کوسه می‌تواند مزایای اقتصادی داشته باشد، زیرا احتمال دارد یک کوسه نهنگ در بسیاری از مناطق ساحلی به یک جاذبه توریستی بزرگ تبدیل شود.

ارغوان شعبانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید