انتشار این مقاله


سازمان غذا و دارو اولین اپی پن ژنریک (قلم اپی نفرین) را تایید کرد

سازمان غذا و دارو در روز پنجشنبه اولین قلم اپی نفرین ظراحی شده توسط شرکت دارویی تیوا را را به دنبال تولید داروی اپی نفرین ارزان‌تر تایید کرد.

سازمان غذا و دارو در روز پنجشنبه اولین قلم اپی نفرین ظراحی شده توسط شرکت دارویی تیوا را که نسخه ارزانتری از اپی نفرین تزریقی شرکت دارویی مایلان بود را به دنبال تولید داروی اپی نفرین ارزان‌تر تایید کرد.

با اینکار و تولید اپی پن ارزانتر سهام ایالات متحده از تیوا به میزان ۶ درصد افزایش یافته و به ۲۳.۸۸ دلار رسید در حالیکه سهام مایلان با کاهش ۱.۳ درصدی مواجه شد و به ۳۷.۳۱ دلار رسید.

قلم اپی نفرین یک دستگاه دستی است که واکنش‌های آلرژیک شدید را از طریق تزریق خودکار دوز مناسب اپی نفرین سرکوب می‌کند.

این سازمان قبل‌ها نیز تعدادی تزریق کننده خودکار اپی‌نفرین از جمله Adrenalick و Auvi-Q را تایید کرده بود. به علاوه شرکت دارویی مایلان نیز نخستین نسخه مجاز قلم اپی نفرین را در سال ۲۰۱۶ وارد بازار کرده بود.

همچنین اوایل امسال  آمریکای شمالی و اروپا با کمبود اپی پن به دلیل تاخیر تولید دارو مواجه بود. به طوریکه FDA در ماه می این دارو را به لیست داروهای حیاتی کمیاب شده اضافه کرد.

Scott Gottlieb عضو کمیته FDA گفت:معنای این تصویب این بود که بیمارانی که به آلرژی شدید مبتلا هستند و نیاز سریع و حیاتی به اپی نفرین دارند باید یک انتخاب ارزانتر داشته باشند بعلاوه وجود محصول مشابه دیگر در بازار نیز به خاطر مبارزه با کمبود دارو است.


مقاله مرتبط: به نظر می‌رسد دانشمندان به درمان قطعی آلرژی دست یافته‌اند!


مایلان طی چند سال گذشته به دلیل افزایش قیمت قلم اپی نفرین تحت نظارت شدید مقرراتی و سیاسی قرار گرفته است، قیمتی که داروساز در سال ۲۰۰۷ پیشنهاد داد و سپس آن را افزایش داد.

این شرکت در سال گذشته یک دادگاه ۴۶۵ میلیون دلاری راه اندازی کرد که طی آن اداره دادگستری ایالات متحده ادعا کرد که دولت برای قلم اپی نفرین بیش از حد هزینه کرده است.

در آمد حاصل از اپی پن در سال گذشته به خاطر رقابت بالا میان کمپانی‌های دارویی در تولید اپی پن ارزانتر به شدت کاهش یافته است. هفته گذشته میلان اعلام کرد هیئت مدیره یک کمیته برای بررسی گزینه های استراتژیک احتمالی ایجاد کرده است.

داروساز اسرائیلی در سال ۲۰۱۶ نتوانست تاییدیه لازم برای نسخه عمومی اپی پن را دریافت کند.

تیوا بدون ارائه جزئیات قیمت‌گذاری گفت: “ما در ماه‌های آینده منابع کامل خود را برای این مهم تامین می‌کنیم و مشتاق هستیم تا عرضه بازار را شروع کنیم.”

همچنین در اول همان روز تیوا در مورد این که داروی درمان استئوآرتریت مزمن تنها در طی ۱۶ هفته تولید آزمایشی به اهداف اصلی و ثانویه خود رسیده است. بنابراین رسیدن به این هدف نیز دور از انتظار نخواهد بود.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید