انتشار این مقاله


خمیردندان زغالی در درازمدت ممکن است دندان‌ها را سفید نکنند و حتی آسیب بزنند

استفاده از خمیردندان زغالی برای سفید کردن دندان ممکن است فرد را با مشکلاتی بزرگتر از احساس خاکستر در دهان رو به رو کند! زغال فعال یک ماده تشکیل دهنده سالم برای محصولات و مکمل‌های مختلفی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده توانسته است وارد دنیای بهداشت دهان و دندان شود و محصولات […]

استفاده از خمیردندان زغالی برای سفید کردن دندان ممکن است فرد را با مشکلاتی بزرگتر از احساس خاکستر در دهان رو به رو کند!

زغال فعال یک ماده تشکیل دهنده سالم برای محصولات و مکمل‌های مختلفی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده توانسته است وارد دنیای بهداشت دهان و دندان شود و محصولات زیادی از طریق آن ایجاد شده است. برخی از برندها ادعا می‌کنند که خمیردندان حاوی زغال فعال می‌تواند دندان‌ها را پاکسازی نماید و بر سفیدی آن بیفزاید.

در حالی که مد جدید دندان‌پزشکی بازخورد خوبی در بین افراد مشهور جهان یا سلبریتی‌ها داشته است، گروهی از دانشجویان دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه کری کل سال گذشته را صرف نگاهی عمیق تر به این که چگونه این خمیردندان‌ها می‌توانند دندان را سفید کنند و همچنین چه اثرات بدی می‌توانند بر روی دندان داشته باشد، کرده‌اند.

این دانشجویان که همگی در سال اول تحصیلشان در مدرسه دندان‌پزشکی بودند ، یافته‌های خود را در یک سمینارتحقیقاتی در روز ۲۴ آوریل ارائه کردند.

جان هوول، یکی از شش دانشجو در این پروژه گفت: “این یک گرایش جدید بزرگ است، شما بسیاری از بیماران را می‌بینید که به دفتر دندانپزشک مراجعه می‌کنند و از آنها می‌پرسند که آیا استفاده از خمیردندان زغالی تاثیری دارد و یا نحوه تاثیرگذاریش چگونه است، بنابراین ما فکر کردیم که این تحقیقات ارزش آن را دارد.”

هوول و همکارانش در پاسخی کوتاه به این سوال که  آیا خمیردندان زغالی –که گاهی قیمتش به هفت دلار به ازای یک تیوب هم می‌رسد- کارایی دارد، گفتند: “نه”.

هوول گفت: “شما می‌توانید از آن برای از بین بردن برخی از لکه های روی دندان مانند لکه استفاده مداوم از قهوه استفاده کنید. در ابتدا، ممکن است کمک کند. اما، همانطور که آزمایشات ما نشان داده است، هزینه‌ای خواهید داد.”

مضرات استفاده از خمیردندان زغالی

این هزینه می‌تواند پسرفت مینای دندان در اثر سایش باشد. تحت شرایط آزمایشگاهی، مسواک زدن روزانه ۶ دقیقه با خمیردندان زغالی، دانشجویان مشاهده کردند که به طور معناداری قسمتی از مینای دندان حذف شده و خمیر دندان راهی به سوی دنتین دندان پیش گرفته است.

با استفاده از میکروسکوپ الکترونی در بعضی از آزمایشات، دانش آموزان توانستند سطح سایش بر روی مینای دندان را ببینند.

بن هابر، یکی دیگر از دانش آموزان محقق، گفت: “مینا دوباره رشد نمی‌کند.” و هنگامی که مواد زغال به دنتین می رسد، دندان شروع به خاکستری شدن می‌کند.”


مقاله مرتبط: حقایق و افسانه‌های خمیر دندان زغالی


در نظر محققان، استفاده از خمیردندان زغالی در مقایسه با روشهای معمولی سفیدکردن دندان مثل نوارهای سفید کننده یا خمیردندان سفیدکننده معمولی ممکن است خطر و ضرر بیشتری داشته باشد.

هوول گفت: “گزینه‌های دیگری برای سفید کردن دندان وجود دارد که می تواند ایمن‌تر و موثرتر باشد.”

جاش هانسون، یکی دیگر از محققان، گفت که نجیب‌زاده در روم باستان از زغال برای تمیز کردن دندان استفاده می کردند. این تنها یکی از روش های بسیاری بود که رومی ها در تلاش های طولانی برای داشتن دندان‌های سفید مروارید وار امتحان کردند.

هانسون گفت: “آنها همچنین سنگ آهک را مورد آزمایش قرار دادند.”

“در حقیقت، اگر شما بر روی برخی از برچسب های ماده سازنده خمیر دندان نگاه کنید، بی کربنات را مشاهده خواهید کرد، که رومی ها آن را به عنوان عامل تمیز کننده در سنگ آهک کشف کردند، بنابراین شاید چیزی در آن تاثیری داشته باشد.”

اگر تصمیم گرفته‌اید از این خمیردندان‌ها استفاده کنید، باید اینکار را با احتیاط انجام دهید و از به کاربردن مکرر آن بپرهیزید. شما نمی توانید دندان‌های خود را بیشتر از هفته‌ای یکبار با این خمیردندان‌ها مسواک بزنید. استفاده مکرر از آن آسیب رسان خواهد بود.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید