انتشار این مقاله


۱۰ کتاب روانشناسی بزرگ که زندگی شما را تغییر می‌دهد

۱۰ کتاب روانشناسی بزرگ که زندگی شما را تغییر می‌دهد همه ما این را تجربه کرده ایم; نشستن در کافی شاپ محلی با کتابی در دست, زمانی که ناگهان به مطلب روشن فکری بر می‌خورید و به صورت غیر منتظره مقداری از قهوه تان به گلویتان می‌پرد. شاید برای لحظه ای تامل کنید که بخش […]

۱۰ کتاب روانشناسی بزرگ که زندگی شما را تغییر می‌دهد

همه ما این را تجربه کرده ایم; نشستن در کافی شاپ محلی با کتابی در دست, زمانی که ناگهان به مطلب روشن فکری بر می‌خورید و به صورت غیر منتظره مقداری از قهوه تان به گلویتان می‌پرد. شاید برای لحظه ای تامل کنید که بخش انکار ناپذیری از خرد, خردی که به صورت ایده مبهم شکل می‌گیرد و شما آن را بسیار عزیز می‌شمارید. این یک لحظه تغییر بینش است و احساس فوق العاده ایست.

این ها لحظاتی هستند که توانایی تغییر زندگی شما را دارند. این به این معنیست که به بالاترین ارزش مطالعه رسیده ایم. متاسفانه همه ما می‌دانیم که این لحظات بسیار اندک و با فاصله از هم اتفاق می‌افتند. بنابرین ما در اینجا در ترفندی ۱۰ تا از بزرگترین کتاب های روانشناسی را که قدرت تغییر زندگی شما را دارند نوشته ایم. ببینیم چند تا از  کتاب ها را شما خوانده اید.

۱.فرضیه شادی توسط جاناتان هید:

با کتاب مورد علاقه من در لیست شروع می‌کنیم. جاناتان هید به راحتی باپر های سیستم های قدیمی را روشن می‌کند و آن ها را تنها بررسی دقیق علپم جدید قرار می‌دهد. هید دانش بالای خود را در زمینه روانشناسی و علوم اعصاب نشان می‌دهد و آن را با درک خود از سیستم های سنتی در یک روش جالب و منسجم مقایسه می‌کند. هید نقایص و تصورات غلط از سیستم ها و شیوه های مختلف را به خوبی حقیقتشان نشان می‌دهد, در حای که اراپه یک راه حل ملموس برای بسیاری از مشکلات و محرومیت ها انسان دنیای مدرن را دچار مشکل می‌کند.

این برای چه کسی مفید است؟ کسی که در جست و جوی منبع خوشبخنی داستان خود را دنبال می‌کند.

۲.فرهنگ و نارضایتی های آن نوشته زیگموند فروید:

چه کسی می‌تواند عقل و هوش خشن و بی رحم را که توسط فروید پدر مشهور روانکاوی دنیا بر آن کار شده است انکار کند. او در یکی از مشهورترین کار هایش ساختار تمدن و روابط ما با دیگران را برای ابتدایی بودن و گاهی اوقات وحشیانه بودن در هم می‌کوبد. این کتاب مناسب کسانیست که از خواندن کتاب های سنگین تر و متراکم تر برآشفته نمی‌شوند. اگر بتوانید این کتاب را پشت سر بگذارید و مفهوم آن را متوجه شوید, می‌توانید کارآمد تر درک کنید که چرا تمدن ما این گونه ساخته شده است و این گونه پیش می‌رود.

این برای چه کسی مفید است؟ برای کسانی که علاقه مندند بدانند چرا تمدن ها ظهور می‌کنند. شما نیاز دارید صبور و محکم باشید.

۳.تفکر سریع و آهسته نوشته دنیل کانمن:

در خلاصه ای از ده ها تحقیق ارزشمند, کانمن تعصبات شناختی مختلفی را که مردم به صورت ناخودآگاه دارند و در زندگی روزمره خود به کار می‌گیرند را به چالش می‌کشد.

درک این که ذهن ما متشکل از دو بخش است بسیار مهم است; یک بخش غریزی و اولیه و یک بخش انتقادی و منطقی. که با ابراز خود در تصمیم گیری ها به شما امکان ادراک می‌دهند. اپلیکیشن های این کتاب بسیار وسیعند. از وظایف روزانه گرفته تا تصمیمات مهم کسب و کار. هرگز مجددا به تصمیمی که گرفته اید فکر نکنید.

این کتاب برای چه کسانی مفید است؟ شخص دودل در شما. کسانی که مرتبا تصمیم می‌گیرند و آن را فراموش می‌کنند.

۴.تاثیر: روانشناسی متقاعد کردن توسط رابرت بی.سیالدینی:

اگر شما جزو افرادی هستید که مدام توسط دیگران احساس طرد شدن می‌کنید, کسی که هیچ گاه علی رغم تلاش هایش برای موثر بودن جدی گرفته نمی‌شود و دایما احساس رها شدن دارد, نگران نباشید; رابرت بی.سیالدینی هوای شما را دارد. در این کتاب پرفروش سیالدینی ۶ اصل از رضایت درونی را, که تضمین می‌کند با وجود آن ها هرگز دوباره احساس حماقت نکنیم, به ما می‌آموزد. با استفاده از این ۶ اصل شما در مرگز توجه قرار می‌گیرید. به نظر می‌آید مردم را با هر کلامتان کنترل می‌کنید. کنترل ذهن به صورت مخفیانه؟ شاید. در کل معرکست؟ قطعا!

این کتاب برای چه کسانی مفید است؟ افراد با ایده های عالی ولی نیازمند تایید دیگران.

۵.ناپایداری: داستان موفقیت نوشته مالکوم گلدول:

آیا دوست دارید بدانید که چه طور موفق ترین افراد دنبا موفق شده اند؟ چه کسی بهتر از کسی که سال های عمرش را صرف مطالعه بر آن ها و فهمیدن آن کرده است, می‌تواند کمکمان کند؟ این دقیقا همان کاری است که مالکوم گلدول انجام داده است و در کتاب ناپایداری با ما به اشتراک گذاشته است. از طریق این مشاهدات گلدول قانون ۱۰۰۰۰ ساعت را درباره این که چگونه یک شخص به سطح بالایی از موفقیت می‌رسد, در میان سایر انجمن ها ایجادکرد. اگر شما یک ورزشکار, موسیقیدان و یا هر چیز دیگری هستید که قصد دارید به سطح جهان در رشته خود بپردازید, این کتاب برای شما مفید است.
این کتاب برای چه کسانی خوب است؟ هر کسی که به دنبال آن است که قهرمان, رهبر و یا استاد بزرگ بشود.

۶. جریان: روانشناسی خوشبختی نوشته میهای چیکسنتمیهایی:

در یک بررسی مهیج بر خوشبختی چیکسنتمیهایی, چگونگی تاثیر کاری که ما خود را به آن مشغول می‌کنیم را بر میزان خوشبخنیمان نشان می‌دهد. او اعلام می‌کند که خوشبختی به وسیله یک وضعیت ذهنی به نام جریان به وجود می‌آید. حالتی که سطح بالای مهارت یا کارشخص به چالش کشیده می‌شود. یک ریاضیدان را که با مسئله ای سخت دست و پنجه نرم می‌کند یا هنرمندی را که ادراکش از زندگی را با ضربات قلم مو به تصویر می‌کشد, تصور کنید. اتفاقی که در این حالت برای مغز می‌افتد, به نظر مبهم می‌آید.
‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این کتاب برای چه کسانی خوب است؟ هر کسی که در یک تخصص حرفه ای مشغول به کار است یا به صورت منظم یک فعالیتی را تمرین می‌کند.

۷. دیوید و گلایات: زیر دریایی ها غم و اندوه و هنر مبارزه با غول ها نوشته مالکوم گلد ول

بله! درست خواندید. مالکوم گلدول برای دومین بار با این کتاب عالی در لیست بهترین هایمان قرار گرفته است. با استفاده از تعداد زیادی از نمونه ها, همان طور که سبک گلدول است, ما در مورد محتمل بودن نتایج غیر ممکن هنگام رویارویی مردم ضعیف با چالش های بزرگ یاد می‌گیریم. چه یک رییس سخت گیر باشد و چه یک چالش فیزیکی و یا وضعیت روحی, مالکوم گلدول به ما می‌آموزد که شکست دادن مشکلات ممکن است, حتی اکر همه چیز علیه شما باشد.
این کتاب برای چه کسانی خوب است؟ کسانی که با سختی ها و مشکلات می‌جنگند.

۸. شادی وقعی توسط سلیگمن:

به عنوان یکی از بزرگترین روانشناسان شناخته شده ی دنیا, مارتین سلیگمن راز رسیدن به خوشبختی را با این چراغ و کتاب هموار می‌کند. او می‌گوید: خوشبختی بیشتر محصول شرایط درونیست تا بیرونی. این کتاب نشان می‌دهد که چگونه جنبه های مختف زندگیمان ر که معمولا از آن چشم پوشی می‌کنیم, توسعه بخشیم. این کتاب برای هر کسی که ارزو دارد که گونه ای موفق از خود باشد مناسب است.
این کتاب برای چه کسانی خوب است؟ کسانی که در تلاشند روابط خود را با دیگران بهبود بخشند.

۹. ذهنیت:راهنمای کاربردی برای یافتن صلح در جهان ملتهب نوشته مارک ویلیامز و دنی پمن

در دنیای آشفته امروز, گم شدن در سرعت پیشرفت چیز های اطرافمان و فراموش کردن این که لحظه به لحظه اتفاقاتی که رقم می‌خورند می‌توانند شادی حقیقی را برایمان به ارمغان بیاورند, آسان است. در این کتاب بسیار محبوب ویلیامز و پنمن به ما نشان می‌دهند که چگونه در این جهان در حال حرکت در آرامش بمانیم. یافتن صلح در لحظه بر اساس یافته های سنتی و آزمایش شده یک راه برای رسیدن به خوشبختی پایدار است.
این کتاب برای چه کسانی خوب است؟ هر کسی که به سرعت گرفتار این جهان پر تنش می‌شود و دچار مشکل اضطراب است.

۱۰. هوش هیجانی: چرا می‌تواند مهم تر از IQ باشد نوشته دنیل گولمن:

ممکن است در سال های اخیر متوجه کم رنگ شدن ارزش IQ و ظهور نظریه جدید EQ یا هوش هیجانی به دلایل کافی شده باشید. روانشناسی در حال حاضر نشان می‌دهد که EQ نسبت به IQ نقش مهم تری را در تعیین موفقیت شخصی و سلامت روان دارد. هوش هیجانی دقیقا همان چیزی است که از اسمش بر می‌آید. این توانایی ما در تشخیص و مدیریت نه تنها عواطف خودمان بلکه عواطف دیگران و نیز توانایی کنترل شرایط با توجه به اصول و قوائد آن است. به طور کلی این, کتاب تامل برانگیزی است.
این کتاب برای چه کسانی خوب است؟ کسانی که به احساسات خودشان و دیگران اجازه بهتر شدن می‌دهند.

راحله صالحی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید