انتشار این مقاله


یک تزریق ماهانه می‌تواند جایگزین قرص های روزانه ایدز (HIV) شود

جدیدترین یافته‌ها امید را برای داشتن زندگی طولانی با ایدز بالا میبرد.مصرف قرص های روزانه ایدز نه تنها اثرات ایدز را کاهش میکند بلکه احتمال انتقال ویروس به دیگران نیز از بین میرود.اما مصرف زیاد دارو میتواند باعث مقاومت ویروس شود، که خطری هم برای فرد و هم برای جامعه است. یک مطالعه ۴۸ هفته‌ای […]

جدیدترین یافته‌ها امید را برای داشتن زندگی طولانی با ایدز بالا میبرد.مصرف قرص های روزانه ایدز نه تنها اثرات ایدز را کاهش میکند بلکه احتمال انتقال ویروس به دیگران نیز از بین میرود.اما مصرف زیاد دارو میتواند باعث مقاومت ویروس شود، که خطری هم برای فرد و هم برای جامعه است.

یک مطالعه ۴۸ هفته‌ای نشان داده که دو تزریق ماهانه ضد ایدز میتواند جایگزین قرص های روزانه ایدز باشد.

مرکز سلامت ViiV در لندن که حاصل همکاری Pfizer و GlaxosmithKline میباشد نتایج بدست آمده از این شرکت‌کنندگان را در ۱۵ آگوست منتشر کرد.

Anton Pozinak یک متخصص ایدز در بیمارستان وست مینستر در چلسی در اینمورد میگوید:

تزریق‌های طولانی مدت ایدز میتواند به افرادی که به ایدز آلوده‌اند و نسبت به قرص حساس‌اند یعنی نمیتوانند قرص‌ها را ببلعند یا اینکه فراموش میکنند لازم است برای نابودی ویروس کشنده داخل بدنشان قرص مصرف کنند.

او این یافته‌ها را بعنوان دستاوردی بزرگ در نظر میگیرد.حتی اگر این تزریق‌ها همگانی شوند هنوز هم لازم است قیمت آن و عوارض جانبی آن در صورت عدم مصرف مرتب، عفونت جای تزریق و تاثیر آن بر سیستم سلامتی انسان مورد بحث قرار گیرد.

فاز دوم کطالعات که با نام ATLAS خوانده میوشد یک داروی امتحانی بنام cabotegravir را که توسط Viiv و relpvirine که یک شرکت قانونی مطالعات در ایرلند است تهیه شده است را مورد آزمایش قرار میدهد.

این آزمایش در ۱۳ کشور مختلف روی ۶۱۸ نفر مبتلا به ایدز امتحان شده است و  در همگی این افراد ویروس برای ۶ ماه با مصرف دارو سرکوب شد.نصف این افراد همان استفاده از داروهای روزانه را ادامه دادند در حالی که بقیه ماهانه یک تزریق داشتند و شرایط کلی در هر دو گروه مشابه بود.

Kimbetly Smith که مدیر تحقیقات ViiV در کارولینای شمالی است در این مورد میگوید:

این مدل تزریقی به درمانگاه‌ها کمک میکند تا بهتر متوجه تاثیر دارو شوند.

تحقیقات نشان داده که ۳۰ درصد افراد مبتلا به ایدز یادشان میرود دارو را در زمان معین مصرف کنند، حتی آنهایی که قرص مصرف میکنند هم ممکن است تعدادی از نوبت‌ها را از دست دهند.

دکتر اسمیت میگوید

من حتی بیمارانی داشتم که جان خود را از دست دادند، زیرا یادشان میرفت در زمان دقیق دارو را مصرف کنند

استفاده طولانی مدت از داروهای ضد ایدز میتواند افرادی را که مبتلا نیستند را نیز در معرض بیماری قرار دهد.این افراد تمایل کمتری به مصرف دارو برای پیشگیری دارند زیرا معتقدند مشکلی ندارند.

Landovitz نیز در این پروژه کمک میکند تا روند چگونگی عمل این تزریقات که شامل cabotegravir و  بطور جداگانه یک آنتی‌بادی مونوکلونال که بوسیله موسسه آمریکایی بیماری عفونی و حساسیت‌ها انجام میگیرد را متوجه شود.فاز ۳ این تحقیق در مورد افرادی است که به ایدز مبتلا هستند ولی هرگز از هیچ داروی ضدویروسی استفاده نکرده‌اند.

این احتمال در اینجا مطرح میشود که بیمارانی که در آزمایش اصلی حضور داشتند و قبل‌تر از داروی خوراکی استفاده کرده‌بودند، ممکن است حامل ویروس‌های مقاومی باشند که تاثیر این تزریقات را کم میکند.

و در یک آزمایش دیگر که ATLAS 2 نام گرفت این پرسش مطرح شد که آیا اگر تزریقات هر ۸ هفته یکبار انجام شوند همان اثر را میگذارند یا نه!

روشهای درمانی طولانی مدت دیگر در فازهای دیگر این آزمایش بودند شامل داروی تزریقی جدیدی بنام Gilead Sciences بود که هدف آن انسان‌های فلجی است که در اطراف ویروس ایدز آنها پوشش پروتئینی اطراف خو دارد.

محققان همچنین دارند جایگزین‌های دیگری را برای تزریق پیدا میکنند شامل قرص Merck & Co که مانع رونویسی آنزیم ایدز برای ۱۰ روز میشود.

محققان امیدوارند در آینده تاثیرات این داروهای ضدویروسی را با استفاده از جذب پوست شدن یا داروهای پلیمری که براحتی در معده هضم میشوند گسترش دهند.

اگر هردو مورد از آزمایشهای فاز ۳ تاثیراتی مثبتی نشان دهند، ممکن است سال آینده این داروهای در ابعاد زیاد تولید شوند.اما Landovitz معتقد است هنوز سوالات بی پاسخ زیادی در این مورد وجود دارد.مثلا مقدار دوز تزریقی چقد باشد و چه زمانی مورد استفاده قرار گیرد و …

ممکن است بسته به موقعیت شخص هزینه دارو و یافتن آن متفاوت باشد و هنوز این نکته خیلی واضح نیست که آیا همه اشخاص نسبت به تزریقات بهتر پاسخ میدهند تا نسبت به قرص!

Landovitz میگوید

این پایان بازی نیست اما قطعا یک قدم بزرگ به حساب میاید.

پریا پارسا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید