انتشار این مقاله


دندان‌های شما نشانه‌های بیماری‌ها را در خود مخفی کرده‌اند

مانند درختان، دندان‌ها هم داستان خود را تعریف می‌کنند.

مانند درختان، دندان‌ها هم داستانی را تعریف می‌کنند. با جستجو نواقص در میان ان‌ها، دانشمندان روش جدیدی را برای شناسایی بیماری قبل از بروز علائم پیدا کرده‌اند. همه‌ی دندان‌ها نشان‌گر زیستی برای بیماری دارند ولی دندان بچه‌ها به طور ویژه برای مطالعه کاربرد دارد؛ به این علت که می‌افتند

وقتی دندان بچه‌ می‌افتد به طور معمول یا دور انداخته می‌شود یا بوسیله پری دندان گرفته می‌شود! ولی Manish Arora کاربرد دیگری برای ان پیدا کرده است: استخراج اطلاعات از ان‌ها برای تحقیق درمورد  علائم اولیه بیماری‌های مختلف.

Arora پروفسور پزشکی محیطی و سلامت عمومی نقایصی در دندان بچه‌هایی پیدا کرده که علائم اوتیسم، سرطان، بیش‌فعالی و ALS  نشان داده‌اند.

دندان‌ها کارت‌های حافظه بیولوژیکی هستند. ما می‌توانیم براساس دندان یک فرد متوجه شویم در گذشته در معرض چه نوع مواد شیمیایی قرار گرفته است.

دندان‌ها-به خصوص دندان بچه‌ها که Arora برروی ان تمرکز کرده‌است- حلقه‌هایی دارند که می‌تواند برای تشخیص سن و دیگر آزمایشات با لیزرهایی با عرض یک دهم تارمو نقشه‌برداری شوند، محققان برای یافتن نشانگرهای بیولوژِیکی که مشخص کننده بیماری خاصی هستند از دندان‌ها نقشه‌برداری کرده‌اند. این نشانگرها باعث تشخیص سریع بیماری و توسعه روش‌های مراقبت از بیمار و درمان‌های تازه می‌شوند.

در یک مطالعه مشخص شد کودکانی که اوتیسم دارند برای پردازش عناصر خاصی دچار مشکل هستند؛ حتی قبل از اینکه به دنیا بیایند. Arora می‌گوید:

از این نشانه‌ها می‌توان استفاده کرد تا پیش‌بینی کنیم کدام کودک مبتلا به اوتیسم است تا بتوان هرچه زودتر او را درمان کرد. با وجود اینکه نمی‌توان بر روی دندان نوزاد تا بعد از بیرون امدن از شکم مادر مطالعه انجام داد ولی با توجه به اطلاعاتی که از مسیر نشانگر های شیمیایی جمع‌آوری شده به ما نشان می‌دهد چه جاهای دیگری را برای نمونه جستجو کنیم؛ مانند خون و ادرار که می‌شود آن‌ها را قبل از تولد نوزاد جمع اوری کرد. ما نمی‌توانیم ژن‌ها را تغییر دهیم ولی می‌توانیم محیط را تغییر دهیم.

علاقه Arora به سلامت محیط از سن کم شروع شد. زمانی که در دهه ۱۹۷۰ در زامبیا زندگی می‌کرد، او مشاهده کرد برای از بین‌ بردن پشه حامل مالاریا DDT را اسپری می‌کنند. او به عنوان سنت خانوادگی خود ابتدا به تحصیل در رشته دندان‌پزشکی در ناحیه شمال هندوستان، جایی که بیماری‌های ناشی از الودگی هوا و الودگی محیط در حال گسترش بودند، پرداخت.

علاقه او درنهایت باعث شد دندان‌پزشکی را کنار گذاشته و به تحصیل پزشکی سلامت عمومی در دانشگاه سیدنی استرالیا مشغول شود. در آن‌جا همکار Arora یافته‌هایی را به او نشان داد که مشخص ‌کرد مقادیر بالای سرب در دندان ساییده شده کودکان با کاهش IQ ان‌ها ارتباط دارد. این مسئله باعث افزایش توجه وی به این مسئله شد. او تحقیقی را با دپارتمان پزشکی اغاز کرد که در آن با استفاده از لیزر و میله‌های رادیواکتیو ساختار شیمیایی کل دندان را مورد بررسی قرار می‌داد.

شهرت کارهای Arora به سرعت افزایش یافت و او در سال ۲۰۱۴ جایزه مبتکر جدید را از انستیتو ملی سلامت دریافت کرد. در سال اخیر جایزه ویژه ریاست  برای دانشمندان و مهندسان را، دریافت کرد که معتبرترین جایزه دولت امریکا است که برای کارهای مستقل دانشمندان و مهندسان در نظر گرفته شده است.

تا زمانی که دندان از مراکز پزشکی سراسر دنیا برای وی ارسال می‌شود، Arora به تحقیق خود ادامه خواهد داد. او گفته برنامه دارد تا وقتی دندان سه‌قلو‌های ۵ ساله خود افتاد سهم خود را در  این تحقیقات ادا کند!

آریانا آیینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید