انتشار این مقاله


محققان معتقدند مصرف پروبیوتیک می‌تواند تجویز آنتی بیوتیک‌ها را کاهش دهد

براساس یافته‌های جدید، یک راه احتمالی برای کاهش استفاده از آنتی بیوتیک‌‌ها، مصرف مرتب پروبیوتیک‌ها است. پروبیوتیک‌ها در مبارزه با عفونت‌های گوارشی نقش دارند.

محققان فعال در آمریکا، انگلیس و هلند به کمک مطالعاتی که فواید پروبیوتیک‌‌‌‌‌‌‌ها را به اثبات می‌رساند، به این نتیجه دست یافتند که مصرف پروبیوتیک‌ها منجر به کاهش نیاز به درمان با آنتی بیوتیک در بچه‌های کمتر از شش سال و سایر کودکان می‌شود.

این مطالعه از طرف انجمن علمی جهانی پروبیوتیک‌ها و پریبیوتیک‌ها، مورد تایید قرار گرفته است و در ژورنال اروپایی سلامت عمومی (Journal of Public Health) چاپ شده است. وقتی نتایج حاصل از دوازده مطالعه را جمع کردند، مشاهده کردند کودکانی که پروبیوتیک را روزانه به عنوان مکمل مصرف می‌کنند، ۲۹ درصد کمتر از بقیه آنتی بیوتیک برایشان تجویز می‌شود. وقتی آنالیز‌ها فقط با انجام دادن مطالعات با کیفیت بالا تکرار شد، این رقم به ۵۳ درصد افزایش پیدا کرد.


حتما بخوانید: پروبیوتیک‌ها چیستند؟


در عقیده محققان یافته‌ها بسیار خیره کننده هستند. Daniel Merenstein  پزشک و پروفسور در بخش پزشک خانواده در دانشکده پزشکی دانشگاه Georgetown و تنظیم کننده‌ی برنامه‌های مطالعاتی در این بخش، می‌گویند:

براساس یافته‌های موجود، یک راه احتمالی برای کاهش استفاده از آنتی بیوتیک‌ها، مصرف پروبیوتیک به شکل مرتب است.

براساس مراکز درمان و پیشگیری از بیماری (CDC)، در آمریکا سالانه تقریبا دو میلیون مورد عفونت‌های مقاوم به آنتی بیوتیک دیده می‌شود که در نهایت منجر به ۲۳,۰۰۰ مرگ می‌گردد. کاهش مصرف آنتی بیوتیک راهی برای مبارزه با این مقاومت می‌باشد.

Merenstein می‌گوید:

ما از قبل شواهدی داشتیم که نشان می‌داد مصرف پروبیوتیک‌ها شیوع، مدت زمان و شدت انواع خاصی از عفونت‌های مشترک حاد تنفسی و معده‌ای روده‌ای را کاهش می‌دهد. سوال ما این است که آیا قطعا این کاهش، با کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌ها مرتبط است و در نهایت به این نتیجه دست یافتیم که ارتباطی بین آن‌ها وجود دارد.

Sarah King محقق پیشرو در این مطالعه و Ph.D. از دانشگاه کمبریج معتقد است، مطالعات بیشتری در تمامی سنین و به خصوص در افراد مسن‌تر باید انجام شود تا ارتباط بین مصرف مداوم پروبیوتیک با کاهش کلی در میزان تجویز آنتی بیوتیک آشکار شود. اگر نتیجه مثبت بود می‌تواند تاثیر بسیار بزرگی بر روی میزان مصرف پروبیوتیک‌ها در پزشکی عمومی و به طور کلی بر روی همه مصرف کنندگان بگذارد.


حتما بخوانید: ۴مورد از فواید پروبیوتیک‌ها که شما را شگفت‌زده می‌کند


چگونگی تاثیر پروبیوتیک‌ها برای مبارزه با عفونت‌ها، بخصوص عفونت‌های سیستم تنفسی و بخش‌های انتهایی لوله گوارش، هنوز مشخص نشده است. Merenstein در این زمینه می‌گوید:

مکانیسم‌های محتمل بسیاری مانند تولید مهار کننده‌های عوامل بیماری زا توسط پروبیوتیک‌ها، تنظیم سیستم ایمنی، در این میان دیده می‌شود.

ما در مورد همه مکانیسم‌هایی که با مصرف پروبیوتیک‌ها در بدن اتفاق می‌افتد، اطلاع نداریم؛ ولی از آن جایی که همه‌ی اجزای سیستم ایمنی در لوله گوارش یافت می‌شود، مصرف باکتری‌های مفید می‌تواند باکتری‌های بیماری زا مرتبط با عفونت‌های گوارشی را از بین ببرد و سیستم ایمنی را وادار به مبارزه با سایر عوامل بیماری زا بکند.

پروبیوتیک‌های مورد استفاده در این مطالعات از نوع لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم بودند.

مبینا اولادغفاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید