انتشار این مقاله


مدیریت جنسی و باروری پس از آسیب نخاعی

اگر کسی دچار آسیب طناب نخاعی گردد، احتمالاً آشنایی با مدیریت جنسی و باروری، تحصیلی و مشاوره‌ای برای او سودمند خواهد بود.

اگر کسی دچار آسیب طناب نخاعی گردد، احتمالاً آشنایی با مدیریت جنسی و باروری، تحصیلی و مشاوره‌ای برای او سودمند خواهد بود. عارضه‌ی فیزیکی پس از آسیب نخاعی شاید جنبه‌های مختلفی از عملکرد جنسی را تغییر داده و سلامت فیزیکی، ذهنی و اجتماعی فرد را که در ارتباط با تمایلات جنسی یا سلامت جنسی است، تحت تأثیر قرار دهد.

انواع روش‌های درمانی برای مدیریت ظرفیت احساسات جنسی و باروری پس از صدمه به نخاع عبارتند از:

  • تراپی روانشناسی. جنبه‌های تندرستی ذهنی و اجتماعی زندگی جنسی شما پس از آسیب به نخاع به اندازه‌ی سلامت فیزیکی‌تان مهم است. توانایی داشتن احساس خوب درباره‌ی بدن پس از صدمه به نخاع و بازیابی اعتماد به نفس درمورد ایجاد و حفظ روابط صمیمانه جنبه‌ای مهم، ولی اغلب مغفول از سلامت جنسی پس از آسیب به نخاع می‌باشد. تیمی یکپارچه، آموزش دیده و با تجربه از پزشکان، پرستاران و روانشناسان متخصص در امر احیا، به افراد در رابطه با جنبه‌های تندرستی ذهنی و اجتماعی سلامت جنسی شان مشاوره و آموزش‌های لازم را می‌دهند.
  • درمان برای نقص عملکرد جنسی. مردان و زنانی که طناب نخاعی آن‌ها مورد آسیب قرار گرفته است، شاید پس از صدمه به نخاع متوجه تغییرات فیزیکی گردند و شاید برای کمک به از سر گرفتن فعالیت جنسی نیازمند درمان باشند. مردانی که به علت آسیب به نخاع در عملکرد جنسی خود با دشواری روبه‌رو هستند، چندین گزینه‌ی درمانی بالقوه دارند که شاید شامل دارودرمانی، دستگاه‌های کمکی یا کاشتنی (ایمپلنت‌ها) باشد.
  • مشاوره باروری. کارکنان آموزش‌دیده می‌توانند درباره‌ی سلامت جنسی و باروری به شما و شریک جنسی‌تان مشاوره دهند تا از این نظر آگاهی لازم را کسب کنید. زنانی که دچار آسیب نخاعی شده‌اند، معمولاً می‌توانند بارداری را تجربه کرده و به طور نرمال زایمان نمایند. اگر فردی با آسیب نخاعی بخواهد باردار شود، باید برای آن برنامه داشته باشند و درباره‎ی مسائل بالقوه با تیم درمان مشورت نماید.
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید