انتشار این مقاله


انتی‌بادی‌های قدرتمند می‌توانند HIV را برای ماه‌ها سرکوب کنند

داروهای ضد HIV از  مرگ زودرس میلیون‌ها نفر  براثر ایدز جلوگیری کرده‌اند،ولی افرادی که الوده شده‌اند باید هرروز قرص مصرف کنند.اکنون،دو مطالعه بر روی تعداد کمی از مردم نشان داده‌است  دو انتی بادی ضد HIV می‌توانند این بیماری را برای ماه‌ها سرکوب کنند.اگر مطالعات در طیف وسیع‌تر پاسخ مثبت دهد می‌تواند درمان را برای کسانی […]

داروهای ضد HIV از  مرگ زودرس میلیون‌ها نفر  براثر ایدز جلوگیری کرده‌اند،ولی افرادی که الوده شده‌اند باید هرروز قرص مصرف کنند.اکنون،دو مطالعه بر روی تعداد کمی از مردم نشان داده‌است  دو انتی بادی ضد HIV می‌توانند این بیماری را برای ماه‌ها سرکوب کنند.اگر مطالعات در طیف وسیع‌تر پاسخ مثبت دهد می‌تواند درمان را برای کسانی که با مصرف هرروزه دارو مشکل دارند ساده‌تر بکند،احتمال مقاومت دارویی را کاهش دهد،یا حتی نرخ ابتلا به HIV را کاهش دهد.

Katharine Bar ویروس شناس دانشکاه پنسیلونیا گفت “این یک پیشرفت بسیار هیجان انگیز است.”Bar خود به شخصه در دو مطالعه مشابه با یک انتی بادی شرکت داشته که نتیجه ان افزایش مقاوت ویروس بود که به سرعت پدیدار شد. این شکست همراه با نتایج ناامید کننده از ازمایشات جیوانی باعث شد دانشمندان به این نتیجه برسند این روش کاربردی برای درمان HIV ندارد.

Michel Nussenzwieg ایمونولوژیست دانشگاه نیویورک در حال بررسی این بود که ایا انتی‌بادی ها به نیروی بیشتری نیاز دارند یا خیر.او و همکارانش به داوطلبان ترکیبی از دو انتی بادی را تزریق کردند که عملکرد مناسب‌تری نسبت به انتی بادی تنها Bar  نشان دادند.

Michel  و همکارانش دو انتی‌بادی را انتخاب کردند که هردو قدرت بیشتری از انتی‌بادی که قبلا ازمایش شده بود داشتند و می‌توانستند طیف وسیع از ویروس‌های HIV را بی‌اثر کنند.

این انتی‌بادی‌ها به طور طبیعی در افرادی که چندین سال عفونت کنترل نشده HIV دارند پدید می‌اید ولی در این مقطع زمانی انتی‌بادی‌ها تاثیر کمی برروی ویروس HIV دارند.

در مطالعه‌ای که در مجله NATURE  چاپ شد به ۱۱ نفر ۳ انتی‌بادی تزریق شد که عفونت خود را با داروی AVR فلج کرده و بعد مصرف داروی خود را قطع کردند. مجله nature ازمایشی را توصیف می‌کند که شامل ۷ نفر از افراد مبتلا به HIV است که درمان نشده و مقادیر بالایی از HIV  در بدن ان‌ها وجود دارد.

در مطالعه اول،۹ نفر از ۱۱ نفر که مصرف AVR را قطع کردند مقادیر ویروس در بدن ان‌ها به پایین تر از سطح  برای تشخیص در  ازمایشات استاندار برای کسانی که به طور میانگین ۱۵ هفته  از دوباره فعال شدن ویروس در بدن ان‌ها می‌گذرد،رسید.

انالیز‌ها نشان داد ۲ نفر که ویروس‌ HIV  ان‌ها زودتر فعال شده در ازمایش اول به هردو انتی‌بادی در ازمایش اول مقاومت نشان داده بودند.

دونفر دیگر از شرکت کننده‌ها در این ازمایش هم بعد از حتی ۱ سال قطع مصرف AVR ویروس در بدن ان‌ها دوباره فعال نشد.

انتی‌بادی در بدن کسانی که از ابتدا مقادیر بالای ویروس وجود داشت  خیلی خوب عمل نکرد.ولی ۴ نفر از ۷ نفر از شرکت کننده‌ها ویروس HIV شان با تزریق انتی‌بادی برای ۳ ماه سرکوب شد.کسانی که به تزریق پاسخ مثبت نداند انتی‌بادی در بدن ان‌ها نتواسته بود ویروس را شناسایی کند.

این روش درمانی ممکن است برای همه افراد پاسخگو نباشد و علاوه بر این هزینه‌بر هم است.ولی تقویت سیستم ایمنی در درمان سرطان می‌تواند بسیار کاردبردی و موثر باشد.

Steven Deeks که متخصص درمان HIV در دانشگاه کالیفرنیا است گفت به شخصه کنجکاو است که بعضی افراد شرکت کننده در این ازمایش  AVR را قطع کرده‌اند با این حال HIV در بدن ان‌ها بعد از گذشت چندین سال هنوز فعال نشده است.او معتقد است یا این افراد خوش‌شانس هستند یا این‌که انتی‌بادی در بدن ان‌ها مانند واکسن عمل کرده است.او گفت در ازمایشات قبلی که برروی میمون‌ها انجام شد چنین اثر واکسینالی دیده شده است.در این ازمایشات ۶ حیوان به ویروس HIV مبتلا شدند  که این ویروس در بدن ان‌ها به مدت ۲ سال کنترل شده و غیرفعال باقی ماند.

در این مطالعات مشخص شد وقتی انتی‌بادی به ویروس متصل می‌شود سلول‌Tپاسخ قدرتمندی به ان‌ها می‌دهد.در این روش درمانی انتی‌بادی ناخوداگاه با فعال کردن سیستم ایمنی باعث سرکوب طولانی مدت ویروس HIV در بدن می‌شود.

Michel گفت کارهایی بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود درمان با انتی‌بادی کاربردی و موثر است.علاوه بر مشخص کردن این‌که چه گروهی از افراد به این روش بهتر پاسخ می‌دهند Michel و گروهش در حال یافتن انتی‌بادی‌هایی هستند که در بدن مدت طولانی‌تری باقی بمانند.

آریانا آیینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید