انتشار این مقاله


سندرم capgras چیست؟

بررسی اجمالی سندرم Capgras وضعیتی روانی است. این نیز به عنوان “سندرم imposter یا متقلب” یا “توهم Capgras” شناخته می‌شود. افرادی که این سندروم را تجربه می‌کنند، باور غیر منطقی دارند که کسی که آن‌ها او را می‌شناسند، توسط یک فرد متقلب جایگزین شده است. به عنوان مثال، ممکن است آن‌ها همسر خود را به […]

بررسی اجمالی

سندرم Capgras وضعیتی روانی است. این نیز به عنوان “سندرم imposter یا متقلب” یا “توهم Capgras” شناخته می‌شود. افرادی که این سندروم را تجربه می‌کنند، باور غیر منطقی دارند که کسی که آن‌ها او را می‌شناسند، توسط یک فرد متقلب جایگزین شده است. به عنوان مثال، ممکن است آن‌ها همسر خود را به عنوان مزدور از همسر واقعی خود متهم کنند. این موضوع می‌تواند برای هر دو شخص که در معرض توهم می‌باشد و شخص متهم به آزار و اذیت است ناراحت کننده باشد.

در برخی موارد، فردی که این تصور را تجربه می‌کند، ممکن است یک حیوان، یک شیء یا حتی یک خانه را متهم به متقلب بودن بکند. سندرم Capgras می‌تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، اما در زنان شایع‌تر است. در موارد نادر، می‌تواند بر کودکان نیز تاثیر بگذارد.

علل

سندرم Capgras اغلب با بیماری آلزایمر یا زوال عقلی مرتبط است. هر دو این بیماری‌ها حافظه را تحت تاثیر قرار می‌دهند و می‌توانند حس هوشیاری نسبت به واقعیت را در فرد تغییر دهند.

اسکیزوفرنی، به خصوص اسکیزوفرنی هالوژنیک پارانوئیدی، می‌تواند موجب بروز سندرم Capgras شود. اسکیزوفرنیا نیز احساس فرد نسبت به واقعیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند باعث توهم شود.

در موارد نادر، یک آسیب مغزی که باعث ضایعات مغزی می‌شود نیز می‌تواند باعث ایجاد سندرم Capgras شود. شایع‌ترین حالت زمانی است که آسیب در پشت نیمکره راست اتفاق افتد، به دلیل این که فرایند‌های تشخیص چهره در این بخش از مغز اتفاق می‌افتد. افراد مبتلا به صرع نیز ممکن است در موارد نادر سندروم Capgras را تجربه کنند.

نظریه‌های متعددی در مورد علل سندرم وجود دارد. برخی محققان معتقدند که سندرم Capgras ناشی از یک مشکل در مغز، مانند آتروفی، ضایعات یا اختلال مغزی است. برخی معتقدند که ترکیبی از تغییرات جسمانی و شناختی است که در آن از بین رفتن انسجام احساسات به مشکل کمک می‌کند. دیگران بر این باورند که این مسئله مربوط به پردازش اطلاعات یا خطایی در ادراک است که با خاطرات آسیب دیده یا گمشده همزمان می‌شود.

درمان

در حال حاضر، هیچ برنامه درمانی تجویز شده برای افراد مبتلا به سندرم Capgras وجود ندارد، زیرا باید تحقیقات بیشتری در این مورد انجام شود. اما گزینه‌های درمانی وجود دارد که ممکن است به کاهش علائم کمک کند.

هدف از درمان این است که به علت توجه شود و تحت کنترل قرار بگیرد. به عنوان مثال، اگر فرد مبتلا به اسکیزوفرنی با کنترل ضعیف علایم به سندرم Capgras را تجربه کند، درمان اسکیزوفرنی می‌تواند سندرم Capgras را بهبود بخشد. با این حال، اگر سندرم Capgras در طول بیماری آلزایمر رخ دهد، گزینه‌های درمانی محدود خواهند بود.

موثر‌ترین راه درمان ایجاد یک محیط مثبت و خوشایند است که در آن فرد مبتلا به این سندرم احساس امنیت می‌کند.

برخی از امکانات مراقبت از روش‌های تصدیق درمانی استفاده می‌کنند. در تصدیق درمانی، به جای رد توهم‌‌ها، از آن‌ها پشتیبانی می‌شود. این کار می‌تواند اضطراب و وحشت را در فردی که این توهم را تجربه می‌کند، کاهش دهد.

تکنیک‌های جهت دهی به واقعیت ممکن است در بعضی شرایط مفید باشد. این به این معنی است که فرد مراقبت کننده مکرر زمان و مکان فعلی را به فرد یادآوری از جمله یادآوری رویدادهای مهم زندگی، حرکت و یا هر گونه تغییر قابل توجه است.

علت اصلی سندرم Capgras در بیشترین حد ممکن درمان می‌شود. این درمان‌های ممکن عبارتند از:

  • داروهایی مانند مهارکننده‌های کولین استراز، که باعث تقویت انتقال دهنده‌های عصبی در حافظه و قضاوت می‌شود، برای بیماری زوال عقل و بیماری آلزایمر
  • ضد روان پریشی و درمان برای افراد مبتلا اسکیزوفرنیا
  • جراحی، در صورت امکان، برای ضایعات مغزی یا آسیب‌های سر

چگونگی مراقبت از فرد مبتلا به سندرم Capgra

مراقبت از کسی که مبتلا به سندرم Capgras می‌شود می‌تواند از نظر احساسی نیازمند قدرت زیادی باشد، به خصوص اگر فرد بیمار شما را به عنوان فرد متقلب می‌شناسد. برای کمک به کسی که مبتلا به سندرم Capgras است، در اینجا چند راهکار برای انجام وجود دارد:

  • در موقعیت ‌های ممکن آن‌ها را وارد قلمرو واقعیت خود بکنید. این کار می‌تواند کمک کننده باشد بخصوص اگر درک کنید که این موضوع چقد برای آن‌ها وحشتناک است.
  • با آن‌ها بحث نکنید یا سعی نکنید آن‌ها را اصلاح کنید.
  • هرکاری می‌توانید انجام دهید تا احساس امنیت بکنند. اگر مطمئن نیستید که چه کاری باید انجام دهید، می‌توانید از آن‌ها بپرسید که به چه چیزی نیاز دارند.
  • احساسات آن‌ها را درک کنید
  • در صورت امکان، از “متقلب” بخواهید اتاق را ترک کند. اگر این فرد شما هستید و شما کسی هستید که از او مراقبت می‌کنید، اجازه دهید شخص دیگری تا زمانی که این فکر از بین می‌رود، از او مراقبت کند.
  • بر تن صدا تکیه کنید. اگر می‌دانید فردی مبتلا به سندرم Capgras است، مطمئن شوید که اولین شیوه که فرد شما را با آن بشناسد، صدا باشد نه ظاهر. قبل از اینکه با آن‌ها را ببینید، با صدای بلند با آن‌ها احوال پرسی کنید.

تفاوت بین سندرم Fregoli و سندرم Capgras چیست؟

هر دو باعث ناراحتی قابل توجهی برای مراقب و همچنین فردی که از این سندرم رنج می‌برند، می‌شوند. اما این سندرم‌ها متفاوت هستند. در سندرم Capgras، فرد معتقد است که یک فرد متقلب جای یک شخص مهم در زندگی او را گرفته است. در سندرم Fregoli فرد معتقد است که افراد مختلف در واقع یک نفر هستند. آن‌ها بر این باورند که شخص مورد نظر به سادگی تغییراتی را به منظور فریب دادن شخص با سندروم انجام می‌دهد.

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید