انتشار این مقاله


کولون بیماران مبتلا به IBS واکنش متفاوتی به باکتری می‌دهد

بر اساس مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه Linköping در سوئد، سد روده‌ای در بیماران مبتلا به IBS (بیماری دستگاه گوارش) نسبت به افراد سالم، اجازه عبور آزادانه‌تری به باکتری‌ها می‌دهد. این مطالعه که در مجله علمی Gastroenterology منتشر شده است، اولین مطالعه‌ای است که به بررسی بیماری IBS با استفاده از باکتری‌های زنده می‌پردازد. […]

بر اساس مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه Linköping در سوئد، سد روده‌ای در بیماران مبتلا به IBS (بیماری دستگاه گوارش) نسبت به افراد سالم، اجازه عبور آزادانه‌تری به باکتری‌ها می‌دهد. این مطالعه که در مجله علمی Gastroenterology منتشر شده است، اولین مطالعه‌ای است که به بررسی بیماری IBS با استفاده از باکتری‌های زنده می‌پردازد.

IBS  یا سندرم روده تحریک پذیر، عملکرد روده را مختل می‌کند. این بیماری منجر به دوره‌های مکرر درد شکمی می‌شود و معمولا یبوست یا اسهال را در پی دارد. حدود ۱۰٪ جمعیت در سوئد از IBS رنج می‌برند و در زنان دو برابر حد معمول نسبت به مردان است.

Åsa Keita محقق گروه پزشکی بالینی و تجربی (IKE) می‌گوید:

افراد مبتلا به IBS به عنوان یک گروه مجزا در نظر گرفته شده‌اند. مطالعه ما نشان داده است که واکنش به باکتری قسمتی از روده که تحت عنوان کولون (یا روده بزرگ) می‌شناسیم در افراد مبتلا به IBS کاملا متفاوت از افراد سالم است.

او این مطالعه را همراه با Susanna Walter، متخصص بیماری‌های دستگاه گوارش در بیمارستان دانشگاه Linköping و نیز یک محقق در IKE انجام داده است.

هنوز علت به وجود آمدن این وضعیت مشخص نیست، اما شواهد فراوانی وجود دارد که تغییرات در نحوه‌ی تقابل مغز با فلور باکتری در روده نقش مهمی دارد. روده بزرگ دارای یک لایه مخاطی است که اولین خط دفاعی در برابر باکتری‌ها در روده است. پشت این، یک لایه از سلول‌های اپیتلیال به نام انتروسیت‌ها وجود دارد، و در پشت این یک بافت حاوی سلول‌های ایمنی قرار دارد. مطالعه حاضر به بررسی این لایه سلول‌های اپیتلیال پرداخته، و چگونگی نفوذ پذیری این لایه به باکتری‌ها را بررسی می‌کند.

محققان نمونه‌های کوچکی از بافت روده بزرگ ۳۷ زن مبتلا به IBS جمع آوری کرده، و آن‌ها را با نمونه‌های بافتی از زنانی بدون هیچ علائم روده مقایسه کردند. آن‌ها غشاها را با دستگاه Ussing Chamber ، که در آن حمل و نقل مواد و باکتری‌ها از طریق بافت زنده اندازه گیری می‌شود، مورد مطالعه قرار دادند.

عفونت با باکتری بیماری زا Salmonella typhimurium یک عامل خطر برای ایجاد IBS است و این امر باعث شد تا محققان به دنبال کشف این نکته باشند که چگونه این گونه سالمونلا با غشای روده تعامل دارد. آن‌ها همچنین یک گونه (E.coli (Escherichia coli HS، که جزو فلور روده است، را مورد مطالعه قرار دادند. سرعت عبور هر دو باکتری از موکوس روده بیماران مبتلا به IBS حدودا دو برابر سریع‌تر از افراد سالم بود.

Åsa Keita بیان می‌کند:

طبق مطالعه در بیماران مبتلا به IBS، در سیستم مدل عبور بالای باکتری گزارش شد اما ما نمی‌توانیم این نتیجه را مستقیما به کار‌های بالینی انتقال دهیم و تحقیقات بیشتری لازم است. اما ما می‌توانیم بگوییم که پدیده‌ای وجود دارد که باعث می‌شود یک لایه مخاط روده‌ای بیماران مبتلا به IBS نسبت به افراد سالم حساسیت بیشتری نسبت به باکتری ها داشته باشد.

محققان همچنین به بررسی ماست سل (mast cell)، نوعی از سلول های ایمنی که جزء مهمی از ایمنی ذاتی هستند و در مقابله با میکروارگانیسم‌ها نقش دارند، پرداختند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که به نظر می‌رسد ماست سل‌ها نقش مهمی در تنظیم عبور باکتری‌ها از غشای روده، درهر دو گروه افراد سالم و افراد مبتلا به IBS دارد. با این حال، این مکانیسم در افراد مبتلا به IBS بیشتر فعال است.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید