انتشار این مقاله


ابزار جدید، دانشمندان را در فهم سیگنال‌های مغزی یاری خواهد کرد

نرم افزار کامپیوتری “the Human Neocortical Neurosolver” دانشمندان را در بررسی جزئیات سیگنالهای مغزی، یاری می‌کند.

مغز انسان نزدیک به ۹۰ میلیارد نورون دارد، ولی Stephanie Jones، دانشیار علوم اعصاب در دانشگاه Brown اجازه نمی‌دهد این تعداد عظیم نورونها، وی را پریشان کند


سیگنالهای مغزیمحققان دانشگاه Brown نرم افزاری کاربر پسند بمنظور یاری متخصصان علوم اعصاب و بالینی در ارتباط دادن فعالیت عصبی لایه‌های مغز با یافته‌های EEG طراحی کرده‌اند. ارتباط دادن این دو مقوله، می‌تواند در درمان بیماران کارگشا باشد.


در حقیقت، او تنها یک ابزار نرم افزاری کاربر پسند تولید کرده‌است که مدارهای عصبی را در لایه‌های خارجی مغز مدل سازی می‌کند. این مدارهای عصبی، فعالیت الکتریکی ثبت شده توسط تکنیکهای غیر تهاجمی مانند الکتروانسفالوگرافی را ایجاد می‌کنند.

Jones، که با انستیتو علوم مغزی Carney و مرکز بازیابی عصبی و تکنولوژی عصبی در ارتباط است، گفت: “این نرم افزار، یک فرضیه آزما و ابزار بررسی برای محققان علوم اعصاب و متخصصان بالینی است. امیدوارم این نرم افزار، پزشکی را دگرگون سازد.”

Jones اذعان داشت برخلاف استفاده شایع EEG در بررسی‌های بالینی، فعالیت الکتریکی هنوز بعنوان یک بیومارکر برای شرایطی به غیر از صرع، محسوب نمی‌شود.

Jones گفت: “با بهره گیری از ابزار ما، EEG می‌تواند برای هدایت درمان بیماران بر اساس یافته‌های جدید درباره وقایع مدارهای عصبی دخیل در شرایط مختلف، استفاده شود—تعریف بیومارکرها برای وضعیت‌های بیماری، کشف درمانها و ارزیابی اینکه آیا درمان پاسخ می‌دهد یا نه. ما قصد داریم این ابزار را در اختیار طیف وسیعی از محققانی که به داشتن ابزاری مانند این ابزار علاقه‌مند هستند ولی به مدل سازی هزاران معادله دیفرانسیل مرتبط، علاقه‌ای ندارند، قرار دهیم.”

نرم افزار “the Human Neocortical Neurosolver” رایگان بوده و open source است. همچنین این نرم افزار شامل آموزش‌هایی برای یاری محققان در استفاده از آن بمنظور فهم فعالیت طبیعی و فعالیت غیر طبیعی مغز در بیماران و همچنین انجام پیش بینی‌هایی در رابطه با مدارهای عصبی است. محققان می‌توانند الکتروانسفالوگرام‌های بیماران را آپلود کرده و سپس پارامترهای مختلف مدارهای عصبی را برای تطابق و شرح داده‌های بیمار، تنظیم کنند.

طبق ادعای Jones، نسخه اولیه این نرم افزار برای شناسایی دلایل تفاوتهای پردازش عصبی در کودکان مبتلا به اوتیسم، مورد استفاده قرار گرفت.

بعلاوه، این نرم افزار بمنظور یاری متخصصان بالینی در پیشرفت درمان، باعث ارتقای علوم اعصاب خواهد شد.

“نهایتا چیزی که ما می‌خواهیم انجام دهیم، ایجاد پلی میان ژنتیک و تغییرات مولکولی در مدلهای بیماری جوندگان با سطوح مختلف مدارهای عصبی است که مسیری است برای ثبت سیگنالها از خارج از سر.”

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید