انتشار این مقاله


بینایی غیر طبیعی در کودکی می‌تواند بر عملکردهای مغز تاثیر گذار باشد

یک تیم مطالعاتی دریافته‌است بینایی غیر طبیعی در کودکی می‌تواند بر تکامل مناطق پیشرفته‌تر مغز که مسئول اعمالی مانند توجه هستند، تاثیر بگذارد.

محققان دانشگاه Waterloo، دانشگاه British Columbia و دانشگاه Auckland تفاوتهایی در مورد اینکه مغز بیماران مبتلا به انواع مختلف تنبلی چشم، اطلاعات بینایی را چگونه پردازش می‌کند، کشف کرده‌اند. همچنین آنها اولین محققانی هستند که نشان داده‌اند مغز می‌تواند زمانیکه هر دو چشم باز هستند، توجه را از چشم تنبل دور کند.

Ben Thompson، از دانشکده علوم بینایی دانشگاه Waterloo گفت: “درمانهای کنونی برای تنبلی چشم، مراحل اولیه پردازش بینایی در مغز را هدف قرار می‌دهد. نتایج این مطالعه به ما نشان می‌دهد درمانهای جدید همچنین باید سطوح بالاتر پردازش مانند توجه را هدف قرار دهد.”

تنبلی چشم که تحت عنوان amblyopia شناخته می‌شود، از دست بینایی است که از مغز منشا می‌گیرد. Amblyopia معمولا زمانی پیشرفت می‌کند که یک چشم منحرف شده (نوع استرابیسمیک) یا تفاوتی در توانایی شکست نور دو چشم (نوع آنیزومتروپیک) رخ می‌دهد. ورودی‌های نامساوی باعث می‌شود در زمان تکامل، مغز اطلاعات ورودی از چشم ضعیف‌تر را نادیده بگیرد. به طور مرسوم، متخصصین چشم انواع مختلف تنبلی چشم را بصورت مشابه درمان می‌کنند؛ زیرا نقایص بینایی که تجربه می‌شود، بنظر مشابه هستند.


مقاله مرتبط: مشکلات بینایی در کودکان


در این مطالعه که تحت هدایت Amy Chow انجام شد، از بیماران درخواست می‌شد تا به مجموعه مشخصی از نقاط در میان گروهی از نقاط منحرف کننده که همگی در صفحه کامپیوتر در حال حرکت بودند، توجه کنند. بهر حال، نقاطی که دنبال می‌شدند، تنها در یک چشم (چشم ضعیف‌تر) قابل دیدن بودند در حالیکه نقاط منحرف کننده تنها در چشم دیگر (چشم قوی‌تر) قابل رویت بودند.

برای افراد با دید طبیعی همانند افرادی که مبتلا به نوع آنیزومتروپیک amblyopia هستند، نشان دادن تصاویر متفاوت به دو چشم، موردی ایجاد نکرد. هر دو گروه قادر به غلبه بر نقاط منحرف کننده و پیگیری نقاط مدنظر بصورت موفقیت آمیز بودند. در مقابل بیماران مبتلا به نوع استرابیسمیک، از منعطف کردن توجه خود به نقاط مدنظر زمانیکه تنها به چشم ضعیف‌تر نشان داده می‌شدند، نبودند.

Chow، دانشجوی دکترا در دانشکده علوم بینایی Waterloo اذعان داشت: “یکی از دلایلی که برخی از افراد با چشم تنبل، بینایی ضعیف دارند، به چگونگی سرکوب یک چشم توسط مغز بستگی دارد. چشم ضعیف‌تر باز است، شبکیه سالم بوده و در حال ارسال اطلاعات به مغز است، درحالیکه با عدم استفاده مغز ازاین اطلاعات، به بخش خودآگاه نمی‌رسند.”

نزدیک به ۳۵ هزار ساکن کانادا، یک درصد جمعیت کانادا، مبتلا به نوع استرابیسمیک amblyopia هستند. این وضعیت می‌تواند در کودکی تصحیح شود، ولی کارآمدی درمان بسیار متنوع خواهد بود. این یافته‌ها یک گام رو به جلو در ایجاد درمانهای بهتر برای چشم تنبل است.

این مطالعه تحت عنوان “Dichoptic Attentive Motion Tracking is Biased Toward the Nonamblyopic Eye in Strabismic Amblyopia” در نشریه Investigative Ophthalmology and Visual Science منتشر شده‌است.

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید