انتشار این مقاله


توهم cotard یا مرده‌ی متحرک چیست؟

توهم cotard بیماری نادر روانی است که با اعتقاد نادرست در مورد مرده بودن خود شخص یا اعضای بدنش شناخته شده است. این توهم معمولا با افسردگی شدید و برخی اختلالات روانی همراه است و می‌تواند همراه با سایر بیماری‌های روانی و شرایط عصبی همراه باشد. شما همچنین ممکن است آن را تحت عنوان سندرم […]

توهم cotard بیماری نادر روانی است که با اعتقاد نادرست در مورد مرده بودن خود شخص یا اعضای بدنش شناخته شده است. این توهم معمولا با افسردگی شدید و برخی اختلالات روانی همراه است و می‌تواند همراه با سایر بیماری‌های روانی و شرایط عصبی همراه باشد. شما همچنین ممکن است آن را تحت عنوان سندرم مرده‌ی متحرک، سندرم cotard، و یا توهم nihlistic بشناسید.

علائم توهم cotard چیست؟

یکی از نشانه‌های اصلی توهم cotard، نیهیلیسم یا پوچی است. Nihilism اعتقادی است که هیچ چیز ارزش و یا معنی ندارد. همچنین این افراد می‌تواند بر این باور باشند که هیچ چیز زنده‌ای واقعا وجود ندارد. افراد مبتلا به تصور cotard احساس می‌کنند که مرده‌اند و یا فاسد شده‌اند. در بعضی موارد، فرد ممکن است احساس کند که هرگز زنده نبوده است.

درحالی که بعضی از افراد این حس را نسبت به تمام اعضای بدن خود دارند بعضی دیگر فقط نسبت به بخشی از اندام ها یا ارگان‌های داخلی یا روح خود این احساس را دارند.
توهم cotard همچنین می‌‌تواند با افسردگی نیز در ارتباط باشد. مطالعه‌ای که در سال۲۰۱۱ انجام پذیرفت نشان می‌دهد که در ۸۹ درصد موارد، افسردگی به عنوان یکی از علائم بیماری بود.
سایر نشانه‌ها عبارتند از:
اضطراب
هذیان
نگرانی بیش از حد
احساس گناه
صدمه زدن به خود و خودکشی

چه کسانی مبتلا به توهم cotard می‌شود؟

پژوهشگران از دلایل ابتلا به توهم cotard مطمئن نیستند، اما تعدادی از فاکتور‌های خطر شناسایی شده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد که میانگین سنی افراد مبتلا به توهم cotard حدودا ۵۰ سال است. همچنین بیماری در کودکان و نوجوانان نیز دیده می‌شود. در افراد زیر ۲۵ سال ابتلا به توهم cotard، همراه با اختلال دوقطبی نیز مشاهده می‌شود‌. همچنین احتمال ابتلا در زنان نیز بیشتر است.

به علاوه، به نظر می‌رسد توهم cotard بیشتر در افرادی دیده می‌شود که فکر می‌کنند رفتارشان بیشتر تحت تاثیر شخصیتشان است تا نسبت به محیط اطرافشان. افرادی که اعتقاد دارند محیط اطرافشان دلیل رفتارشان است احتمال بروز شرایطی مشابه به نام سندرم capgras وجود دارد. این سندرم موجب می‌شود تا فرد تصور کند خانواده و دوستانش با فردی متقلب جایگزین شده‌اند. امکان بروز توام توهم cotard و سندرم capgras نیز وجود دارد.

فاکتور‌های سلامت روان دیگر که احتمال ابتلا به توهم cotard را افزایش می‌دهند عبارتند از:
اختلال دو قطبی
افسردگی پس از زایمان
روان گسیختگی کاتاتونیا
خوددگربینی
اختلال تجزیه هویت
افسردگی سایکوتیک
اسکیزوفرنی
همچنین به نظر می‌رسد توهم cotard با شرایط نورولوژیک خاصی در ارتباط است مانند:
عفونت مغزی
آسیب‌های وارده به مغز
جنون
صرع
میگرن
بیماری MS
پارکینسون
سکته مغزی
جراحت‌های ترومایی وارده به مغز

توهم cotard چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص توهم cotard اغلب دشوار است زیرا اکثر سازمان‌ها آن را به عنوان یک بیماری در نظر نمی‌گیرند. این بدان معناست که هیچ لیست استانداردی در مورد معیارهای مورد استفاده برای تشخیص این توهم وجود ندارد. در بیشتر موارد، تشخیص این توهم تنها بعد از شرایط پیچیده دیگر امکان پذیر است.

اگر فکر می‌کنید ممکن است به توهم Cotard مبتلا باشید، سعی کنید علائم خود را یادداشت کنید، توجه کنید که چه زمانی رخ می‌دهد و این علائم چه مدت طول می‌کشد. این اطلاعات می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا علل احتمالی از جمله توهم cotard را کاهش دهد. در نظر داشته باشید که توهم cotard معمولا در کنار سایر بیماری‌های روانی اتفاق می‌افتد، بنابراین ممکن است به بیش از یک تشخیص نیاز داشته باشد.

این توهم چگونه درمان می‌شود؟

توهم cotard معمولا همراه با شرایط دیگر رخ می‌دهد، بنابراین گزینه‌های درمان می‌تواند به طور گسترده‌ای متفاوت باشد. با این حال، یک بررسی سال ۲۰۰۹ نشان داد که درمان الکتروشوک (ECV) معمول‌ترین درمان برای این توهم بود. این یک درمان معمول برای افسردگی شدید است. ECT شامل گذراندن جریان‌های کوچک الکتریکی از مغز است تا تشنج‌های کوچکی را ایجاد کند در حالی که شما تحت بیهوشی عمومی هستید.

با این حال، ECT دارای برخی از خطرات احتمالی، از جمله از دست دادن حافظه، سردرگمی، تهوع و درد عضلانی است. به این علت است که از این درمان پس از سایر گزینه‌های درمانی استفاده می‌شود سایر گزینه‌های درمانی عبارتند از:

داروهای ضد افسردگی و ضد روان‌پریشی
تثبیت کننده‌های رفتاری
روان درمانی
رفتار درمانی

آیا این توهم می‌تواند عوارضی ایجاد کند؟

این احساس که قبلا مرده‌اید می‌تواند منجر به عوارض جدی شود. به عنوان مثال، برخی افراد حمام کردن یا مراقبت از خود را متوقف می‌کنند، که باعث می‌شود اطرافیانشان شروع به دور شدن از آن‌ها کنند. که این می‌تواند منجر به احساس افسردگی و انزوا مضاعف در این افراد شود. در بعضی موارد، عدم استحمام و مراقبت از خود می‌تواند منجر به مشکلات پوستی و دندان شود.

بعضی افراد غذا خوردن و نوشیدن را متوقف می‌کنند زیرا معتقدند بدنشان نیازی به آن ندارند. در موارد شدید، این کار می‌تواند منجر به سوء تغذیه و گرسنگی شود.

تلاش به خودکشی در افراد مبتلا به توهم cotard نیز رایج است. بعضی از افراد مبتلا آن را به عنوان راهی برای اثبات آن که قبلا مرده‌اند نشان می‌دهند که نمی‌توانند دوباره بمیرند. دیگران احساس می‌کنند که در یک بدن و زندگی که واقعی نیست به دام افتاده‌اند. آن‌ها امیدوارند که اگر دوباره بمیرند، زندگی‌شان بهتر خواهد شد.

زندگی با توهم cotard

توهم cotard یک بیماری نادر اما جدی روانی است. در حالی که تشخیص درست و درمان مناسب دشوار است، معمولا به ترکیب درمان و دارو پاسخ مناسبی می‌دهد. بسیاری از مردم نیاز به چندین دارو یا ترکیبی از آن‌ها نیاز دارند. اگر هیچ یک از روش‌های درمانی موثر نباشد، ECT اغلب یک درمان مناسبی به نظر می‌رسد.اگر فکر می‌کنید که مبتلا به توهم cotard هستید، سعی کنید به پزشکی مراجعه کنید که به علائم شما گوش دهد و بدنبال علل بیماری شما بوده و برای درمان آن تلاش کند.

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید