انتشار این مقاله


way-316606 داروی در دسترس برای ریزش مو

داروهایی که برای درمان استئوآرتریت طراحی شده‌اند، ممکن است در مبارزه با ریزش موی سر نیز مفید واقع شوند.

گاها پاسخ دهی به یک مشکل بزرگ، ممکن است از راه‌های غیر منتظره باشد. در مورد ریزش مو، محققان دریافتند داروهایی که برای درمان استئوآرتریت یا همان آرتروز طراحی شده‌اند، ممکن است در مبارزه با طاسی موی سر نیز مفید واقع شوند. نام تجاری way-316606 چند وقتی است که در عرصه مبارزه با ریزش مو مطرح شده است.

ریزش مو، چه برای مردان و چه برای زنان امری استرس‌زا محسوب می‌شود. بدین ترتیب، محققان سال‌ها تلاش کرده‌اند تا راهی برای مقابله با آن پیدا کنند.

در طول قرن‌ها تلاش برای مداوای ریزش مو، روش‌های زیادی امتحان شده است و در این میان مهم نیست که این روش‌ها چقدر غیر معمول باشند. به عنوان مثال؛ در مصر باستان، جایی که طاسی موی سر به عنوان مجازات خدایان در یک فرد شناخته می‌شد، برای مداوا از مالیدن پوست بز به پوست سر استفاده می‌کردند. از آنجا که موی بزها هرگز دچار ریزش نمی‌شود، این درمان باید خدایان را فریب دهد تا اعتقاد داشته باشند که فرد مبتلا، در واقع یک بز است!

بعد از گذشت هزاران سال، گزینه‌ها هنوز هم محدود هستند. در حال حاضر دو دارو برای ریزش مو در دسترس هستند: ماینوکسیدیل و فیناستراید. هر دوی آن‌ها، نتایج متفاوتی دارند و برخی از عوارض جانبی ناخوشایند، از جمله واکنش‌های آلرژیک، اختلال عملکرد نعوظ و به طور متناقض ریزش مو را نیز ممکن است در پی مصرف داشته باشند.


مقاله‌ی مرتبط: همه چیز درباره‌ی فیناستراید (داروی خوراکی ریزش مو)


گزینه‌ی دیگر، جراحی پیوند مو می‌باشد که پرهزینه، زمانبر و دردناک است.

خرید داروی way-316606 یک گزینه ی بهتر است

دکتر Nathan Hawkshaw و همکارانش از مرکز تحقیقات پوست در دانشگاه منچستر انگلستان، برای پر کردن این جای خالی دارویی در تلاش بودند.

در این تلاش، داروهای موجود از لحاظ درمانی ارزیابی شدند. آن‌ها امیدوار بودند تا ترکیباتی را پیدا کنند که برای استفاده‌ی انسانی مفید بوده و چه بسا در درمان آلوپسی آندروژنیک نیز مفید باشد. این ریزش به عنوان طاسی یا الگوی مردانه‌ی ریزش مو شناخته می‌شود. (اگرچه می‌تواند بر زنان نیز تاثیر بگذارد.)

یکی از داروهایی که توجه آن‌ها را به خود جلب کرد، قرص ایمونوساپرسیوی (تضعیف کننده‌ی سیستم ایمنی) به نام سیکلوسپورین A بود. از دهه‎‌ی ۱۹۸۰ از سیکلوسپورین برای جلوگیری از رد پیوند استفاده می‌شده است. از عوارض جانبی این دارو، رشد ناخواسته‌ی مو می‌باشد. دکتر هاوکشاو سیکلوسپورین ریزش مو را به عنوان نقطه‌ی شروع خود استقاده کرد.

با جداسازی فولیکول‌های مو از پوست سر، آن‌ها دریافتند که CsA (سیکلوسپورین ریزش مو)، بیان پروتئینی به نام SFRP1 را کاهش می‌دهد. این پروتئین به عنوان مهار کننده‌ی رویش موی بافت‌ها، از جمله فولیکول‌های مو شناخته می‌شود.

این مورد تأثیر CsA بر رویش مو را توجیه می‌کند. چرا که عملکرد فعالیتی فولیکول مو را تقویت می‌کند. همچنین یک مکانیزم جدید برای بهره برداری از این دارو نیز ارائه شد.

دکتر هاوکشاو، دارویی را که با این مسیر ارتباط برقرار می‌کند جستجو کرد تا به طور بالقوه باعث رشد مو شود. پس از جستجوهای طولانی، دارویی که برای مداوای پوکی استخوان طراحی شده بود، با نام تجاری WAY-316606 روی کار آمد. WAY-316606 به طور خاص SFRP1 را مورد هدف قرار می‌دهد.

برای بررسی چگونگی عملکرد این دارو، تیم از فولیکول‌های پیوندی موی انسان از افراد تحت پیوند استفاده کرد.

به لطف همکاری مرکز پیوند مو و دکتر Asim Shahmalak، آن‌ها توانستند آزمایشات خود را بر روی فولیکول‌های موی اهدا شده که توسط بیش از ۴۰ بیمار به طور سخاوتمندانه اهدا شده بود، انجام داده و سپس آن را در سلول‌های بدن مورد آزمایش قرار دهند.

استفاده از بافت بدن مهم است، همانطور که دکتر هاوکشاو توضیح می‌دهد:

این باعث می‌شود که تحقیقات ما به لحاظ بالینی بسیار مناسب باشد، زیرا برای تحقیقات در زمینه‌ی مو استفاده از سلول‌های بدن بسیار مهم است.

در واقع، مطالعات قبلی که در مورد خصوصیات رشد مو در CsA مشاهده شد، نتایج کاملا متفاوتی را به دست آورده بود.

هنگامی که اثرات موثر سیکلوسپورین بر ریزش مو در موش‌ها مورد بررسی قرار گرفت، یک مکانیزم مولکولی بسیار متفاوت از آن پیشنهاد شد. اگر ما بر مفاهیم این تحقیق تکیه می‌کردیم، می‌توانستیم در ادامه‌ی مسیر با اشتباهات دیگری مواجه شویم.

نتایج آن‌ها در نشریه‌ی PLOS Biology منتشر شد.

خرید داروی WAY-316606 امکان‌پذیر شده است. قیمت داروی way-316606 در سایت شرکت سازنده‌ی آن TOCRIS به ارزش ۲۱۹ دلار برای ۱۰ میلی‌گرم از این داروست. همچنین این دارو بیشتر جنبه‌ی تحقیقاتی داشته و به مراکز تحقیقاتی فروخته می‌شود.

قیمت داروی way-316606

آیا داروی way-316606 موثر است؟

استفاده از داروهای پوکی استخوان باعث افزایش رشد موهای جدید در نمونه‌های بافتی شد. دکتر هاوکشاو معتقد است که WAY-316606 حتی ممکن است از CsA پیشی بگیرد، اما عوارض جانبی غیرمعمول نداشته باشد.

پروسه‌ی رویش موی انسان بسیار شگفت انگیز است. این دارو می‌تواند روزی تفاوت واقعی درمان را به افرادی که از ریزش مو رنج می‌برند نشان دهد. بسیاری از مردم بخاطر این کشف شادمان هستند. با این حال، قبل از انجام کارآزمایی‌های بالینی بزرگ، ما باید محتاط باشیم. این مطالعه در بافت انسانی مربوطه انجام شد اما در شرایط واقعی، داروها می‌توانند به روش‌های متنوعی پاسخ دهند.

فقط زمان و مطالعات پاسخ خواهند داد اما این یافته‌ها برای شروع، عالی هستند. حتی اگر WAY-316606 ریزش را متوقف نکند، مولکول‌های مرتبط با مکانیزم عملش ممکن است در نهایت برای رسیدن به هدف مورد نظر ما را یاری کنند.

پونه تیزفهم