انتشار این مقاله


راهی جدید برای درمان بیماری‌های عصبی

سلول‌های پشتیبان مغز می‌توانند برای درمان و حفاظت از نورون‌ها مورد استفاده قرار گیرند. این یافته‌ها می‌تواند راه تولید داروی جدید برای درمان بیماری‌های عصبی را هموار کند.

مطالعه جدید نشان می‌دهد سلول‌های پشتیبان مغز می‌توانند برای درمان و حفاظت از نورون‌ها مورد استفاده قرار گیرند. این یافته‌ها می‌تواند مسیر جدیدی را برای توسعه دارو به منظور درمان بیماری‌های عصبی هموار کند.

بیماری‌های عصبی
این شکل مدلی از بخش فعال شده‌ی رسپتور توسط پپتید ساختگی پورازاپتید که از پروتتئین prosaposin حاصل شده است را نشان می‌دهد.

حتما بخوانید: 


بررسی بیماری‌های عصبی هنوز یکی از چالش برانگیز‌ترین موارد در پزشکی مدرن است. بسیاری از ناهنجاری‌های عصبی روانی (مانند صرع، آلزایمر و پارکینسون) با مرگ نورون‌های منطقه‌ی متاثر باعث کاهش تدریجی در جمعیت نورون‌ها می‌شوند. مشکلات ایجاد شده و هزینه‌های مربوطه، بار زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند.

مطالعه جدید دانشگاه بریستول، که در ژورنال Glia منتشر شده است، نشان می‌دهد سلول‌های پشتیبان تخصص یافته‌ای در مغز به نام آستروسیت‌ها (علت این نام گذاری شکل ظاهری ستاره مانند‌شان است) می‌توانند به منظور مداخلات دارویی برای پیشگیری از بیماری‌های عصبی مورد هدف قرار گیرند.

آستروسیت‌ها سلول‌های خدمتکار مغز نامیده شده اند. این سلول‌ها متابولیسم مغزی را کنترل می‌کنند، در انتقال مواد شیمیایی ضروری و تعادل ترکیب یونی نقش دارند.

تیم تحقیقاتی پروفسورSergey Kasparov و دکتر Anja Teschemacher از بخش فیزیولوژی، داروسازی و عصبی دانشگاه بریستول به این نتیجه رسیدند که آستروسیت‌ها دارای گیرنده‌هایی برای یک ترکیب طبیعی به نام پروستاوازین (prosaposin) هستند.

وقتی prosaposin به رسپتور خود متصل می‌شود، در عمل دفاعی آستروسیت‌ها شرکت می‌کند و خود این سلول‌ها وسایر نورون‌های مجاور را در برابر آسیب محافظت می‌کند.

محققان این مطالعه می‌گویند:

علوم دانشگاهی و صنعت برای دهه‌ها در حال تلاش برای یافتن درمان‌های موثری در برابر دمانس (جنون) و سایر بیماری‌های عصبی هستند؛ ولی پیشرفتشان بسیار آهسته بوده است. علت این است که هدف بسیاری از این استراتژی‌های درمانی، مورد هدف قرار دادن نورون‌ها برای دستیابی به یک راهکار درمانی است.

یافته‌های ما نشان می‌دهد مورد هدف قرار دادن آستروسیت‌ها می‌تواند راه موثری برای تولید دارو‌های حفاظت کننده از عصب باشد. این دارو‌ها می‌توانند از بیماری‌های عصبی پیشگیری کنند و کاهش در حرکت را به تاخیر بیندازند و در نتیجه عملکرد مغز را بهبود ببخشند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید