انتشار این مقاله


نوزاد پسر و افزایش احتمال افسردگی پس از زایمان

طی تحقیقات یک دانشگاه در زمینه افسردگی پس از زایمان (PND) دریافت شد که در مادرانی با تولد نوزاد پسر احتمال ابتلا به این بیماری در مقایسه با نوزادان دختر، ۷۹ درصد افزایش داشته است.

طی تحقیقات یک دانشگاه در زمینه افسردگی پس از زایمان (PND) دریافت شد که در مادرانی با تولد نوزاد پسر احتمال ابتلا به این بیماری در مقایسه با نوزادان دختر، ۷۹ درصد افزایش داشته است.


مقاله مرتبط:افسردگی پس از زایمان


به طور کلی، محققان بیان کرده اند که مادران پس از زایمان نوزاد پسر به میزان ۷۱-۷۹٪ بیشتر احتمال دارد PND را توسعه دهند. علاوه بر این، زنان مبتلا به مشکلات جسمی در دوران بارداری ۱۷۴ درصد بیشتر از افراد غیرمبتلا عوارض ناشی از PND را تجربه می کنند.

در نتیجه یافته های آنها، دکتر سارا جانز و دکتر سارا میرز در دانشکده انسان شناسی و حفاظت (SAC) دانشگاه نتیجه می گیرند که تولد نوزاد پسر و مشکلات جسمی در دوره بارداری از جمله ریسک فاکتورهای ابتلا به افسردگی پس از زایمان هسند بنابراین مادرانی با چنین شرایط باید در دوره بعد از زایمان حمایت شوند.

تحقیقات آنها نشان داد که اتفاقا در زنان با علائم افسردگی، اضطراب و استرس و زنانی که همیشه در معرض خطر ابتلا به PND هستند، شانس ابتلا به PND پس از زایمان کاهش می یابد. ذلیل این اتفاق به احتمال زیاد این است که این زنان ممکن است بعد از تولد بیشتر مورد حمایت قرار گیرند، زیرا نگرانی های بهداشت روانی قبلا شناخته شده اند. این یافته نشان می دهد حمایت از زنان می تواند در جلوگیری از توسعه PND موثر باشد.

دکتر جونز گفت: “PND شرایطی قابل اجتناب است و نشان داده شده است که حمایت روحی از زنان در معرض خطر و کمک اضافی می تواند آن را کمتر توسعه دهد. این یافته ها که داشتن یک پسر بچه یا تولد دشوار باعث افزایش خطر ابتلا بهPND در یک زن می شود، دو روش جدید و آسان برای شناسایی زنان که نیازمند حمایت های اضافی در چند هفته و چند ماه اول بعد از زایمان هستند می‌باشد.

دکتر جانز و میرز تصیمیم به ارزیابی ارتباط بین جنسیت نوزادان و PND گرفتند که آیا پاسخ ایمنی التهابی و توسعه علائم افسردگی به هم ربط می‌یابند.

هم بارداری جنین پسر و هم بیماری‌های دوران بارداری ارتباط نزدیکی با پاسخ التهابی داشتند با اینحال همچنان ارتباط آن دو با افسردگی پس از زایمان مشخص نشده است.

ایده‌ای که از این مطالعه پشتیبانی می‌کند بدین قرار است که بسیاری از عوامل خطر شناخته شده برای علائم افسردگی همراه با فعال شدن مسیرهای التهابی هستند و امکان شناسایی عوامل خطر جدید را بر اساس اثرات التهابی آنها فراهم می کنند.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید