انتشار این مقاله


محققان اصول اخلاقی را در ارتباط با تصادفات خودروهای بدون راننده به چالش می‌کشند!

با ماشین شخصی خودتان دارید در یک جاده دوطرفه حرکت میکنید وقتی ناگهان ترمزتان از کار می‌افتد. اگر در خط خود بمانید ماشینتان به یک زن حامله، دکتر و یک جنایتکار برخورد میکند یا اینکه با جدول برخورد میکنید که در نتیجه آن یک خانواده ۴ نفره جانشان را از دست میدهند. این مسئله قدیمی […]

با ماشین شخصی خودتان دارید در یک جاده دوطرفه حرکت میکنید وقتی ناگهان ترمزتان از کار می‌افتد.

اگر در خط خود بمانید ماشینتان به یک زن حامله، دکتر و یک جنایتکار برخورد میکند یا اینکه با جدول برخورد میکنید که در نتیجه آن یک خانواده ۴ نفره جانشان را از دست میدهند.
این مسئله قدیمی است که موازین اخلاقی را در مورد ماشین مورد بررسی قرار میدهدو افراد ۲۳۳ کشور مختلف به آن پاسخ دادند.از پاسخ‌دهندگان خواسته شد حالتهای مختلف را در نظر بگیرند که کدام طرف را انتخاب میکنند و جوابشان به این که شخص مقابلشان چاق است یا خوش قیافه، پیر است یا جوان و از لحاظ شغلی بالا است یا نه بستگی دارد.
در کل افراد ترجیح میدادند که انسانها را نسبت به حیوانات ، جوانها را در مقابل مسن‌ها انتخاب کنند.
آنهایی که افراد کمتر انتخا میکردند تا نجاتشان دهند به ترتیب سگ، جنایتکار و گربه بودند.
Edmond Awad مدیر انستیتوی تکنولوژی ماساچوست و و همکارانش معتقدند که این یافته‌ها به افراد قانون‌گذار کمک کند تا بر اساس آنها قانون‌گذاری کنند.
او میگوید این راهی برای آن است که آنچه را که جامعه میخواهد به دستش برسانیم.
این تیم دریافت که افراد در موقعیت‍های دینی نیز همین گونه تصمیم‌گیری میکنند.
در یک تحقیق منطقه شرقی که شامل کشورهای اسلامی و آسیای شرقی بودند علاقه کمتری به نجات افرا جوان و دارای مقام بالا نشان دادند.خیلی از محققان تکنولوژی و اخلاقی فکر میکردند که نتایج نباید برای تعیین قانون وسیله نقلیه استفاده شود.
این حقیقت که چندین الگوی فرهنگی وجود دارد نباید باعث تعجب ما شود اما این ربطی به درست یا غلط بودن موضوع ندارد.
غریضه برای نجات زنان و بچه‌ها به دید افراد برمیگردد که حس میکنند این گروئه لیاقت نجات داده شدن را دارند.
ما در آخر بحث به این میرسیم که این ضوابط فقط مربوط به رانندگی نیست و میتوان به همه‌چیز ربط داد.

پریا پارسا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید