انتشار این مقاله


تفاوت ADHD و رفتار‌های بد روزمره چیست؟

نشانه‌های ADHD واقعی هستند. چرا مردم از اینکه ADHD واقعی است تعجب می‌کنند؟ علائم مرتبط با ADHD بسیار شبیه «انسان بودن» است. بهر حال هرکسی با بی توجهی گاه به گاه، عدم تمرکز، واکنش بیش از حد و عدم خود کنترلی و… مواجه می‌شود. این واقعیت موجب می‌شود بسیاری فکر کنند تشخیص ADHD فقط بهانه‌ای […]

نشانه‌های ADHD واقعی هستند.

چرا مردم از اینکه ADHD واقعی است تعجب می‌کنند؟

علائم مرتبط با ADHD بسیار شبیه «انسان بودن» است. بهر حال هرکسی با بی توجهی گاه به گاه، عدم تمرکز، واکنش بیش از حد و عدم خود کنترلی و… مواجه می‌شود. این واقعیت موجب می‌شود بسیاری فکر کنند تشخیص ADHD فقط بهانه‌ای برای توجیه رفتار بد می‌باشد و یک ناتوانی واقعی نیست. «بهر حال» بعضی می‌گویند، «اگر من می‌توانم خودم را کنترل کنم، پس تو هم می‌توانی.»

چه چیزی باعث می‌شود ADHD چیزی بیشتر از کنترل ضعیف بر خویشتن باشد؟

در واقع، اگرچه ADHD چیزی بیشتر از دشواری در کنترل خویشتن است. برای کسانی کهADHD دارند، علایم و نشانه‌ها ماندگار و مزمن هستند و عملکرد روزانه‌ی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. همچنین مدیریت کردن علائم بسیار دشوار است.اعمال قدرت و عزم راسخ برای پیروزی بر چالش‌هایی که تفاوت‌های نورولوژیکی فرد ایجاد می‌کند، کافی نیست.
در بعضی مواقع انجام یک تست ساده برای اینکه ببینیم آیا فرد مبتلا به ADHD است یا نه کار را بسیار آسان‌تر خواهد کرد.شاید در آینده این کار ممکن باشد. ولی در زمان حاضر تنها تحصیلات و آگاهی کمک کننده خواهد بود.

افراد مبتلا به ADHD، با مشکل کمبود توجه، یا واکنش احساسی و بیش از نسبت به وقایع مواجه هستند.تحقیقات نشان می‌دهد که این کمبود‌ها می‌‌تواند منجر به ناتوانی در کارکرد‌های مهم زندگی مانند مدرسه، کار، روابط و … شود.همچنین یافته‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد این علائم در مقایسه با افرادی که به ADHDمبتلا نیستند، می‌تواند منجر به آسیب‌های مکرر و شدید جسمی، حوادثات دوچرخه سواری، تصادف اتومبیل و … شود.

عصب شناسی ADHD

مطالعات عصب شناسی روشن می‌کند که در افراد مبتلا به ADHD، کاهش فعالیت مغزی و همچنین پاسخ به تحریکات در بعضی از بخش‌های بخصوص مغز را نشان می‌دهد. همچنین دانشمندان در حال تحقیق بر روی این موضوع هستند که چه ژن یا ژن‌هایی با ADHD مرتبط است، که توسط سازمان بین الملی سلامت، ارزیابی پزشکی ایالات متحده، مراکز کنترل بیماری، سازمان بهداشت جهانی، مرکز ارزیابی سلامت روانی ایالات متحده، آکادمی متخصصان اطفال ایالات متحده و بسیاری از سازمان‌های بزرگ متخصص در زمینه‌ی پزشکی و روانی تایید شده است.

چرا برچسب گذاری ADHD مفید است؟

بسیاری از مردم از اینکه خودشان یا فرزندشان مبتلا به ADHD برچسب زده شوند، ناراحت می‌شوند. اینکه برچسب زدن می‌تواند آسیب زننده باشد، کاملا صحیح است و هیچکس نباید با برچسبی که به او زده می‌شود توصیف شود. اگرچه فهم ADHD اولین گام برای پیدا کردن درمان مناسب و استراتژی‌های کنار آمدن با نشانه‌ها و پیشامدهای آن است. بجای اینکه افراد مبتلا به ADHD را افرادی که به سختی می‌توان با آن‌ها کنار آمد بدانیم، والدین، اعضای خانواده و معلمان فرد می‌توانند، در مورد پاسخ دهی مناسب به چالش‌ها و مشکلات واقعی آن‌ها بیاموزند.

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید