انتشار این مقاله


رنگ پوست و تکامل عصبی با هم ارتباطی ندارد!

آخرین یافته‌های پروژه بین‌المللی INTERGROWTH در قرن ۲۱، که کودکان سالم و ساکن شهر را از خانواده‌های تحصیل کرده در چهار قاره از اوایل بارداری تا ۲ سالگی مورد بررسی قرار داده است، نشان می‌دهد که تکامل عصبی فردی از رنگ پوست تاثیر نمی‌پذیرد.

آخرین یافته‌های پروژه بین‌المللی INTERGROWTH در قرن ۲۱، که کودکان سالم و ساکن شهر را از خانواده‌های تحصیل کرده در چهار قاره از اوایل بارداری تا ۲ سالگی مورد بررسی قرار داده است، نشان می‌دهد که تکامل عصبی فردی از رنگ پوست تاثیر نمی‌پذیرد.

پروژه INTERGROWTH-21st که بودجه‌اش توسط بنیاد بیل و ملیندا گیتس (Bill & Melinda Gates) تأمین و تحت رهبری دانشگاه آکسفورد نافیلد گروه بهداشت زنان و زایمان انجام شده است، اخیرا به این نتیجه رسیده است که زنان سالم، با تغذیه مناسب، بدون بیماری، که در محیط تمیز زندگی کرده‌اند و از مراقبت‌های قبل از زایمان خوبی بهره برده‌اند، کودکانشان در هر سه دوره داخل رحمی، هنگام تولد و تا ۲ سالگی الگوهای رشد اسکلتی مشابهی داشته‌اند. این پژوهش مجموعه‌ای از استانداردهای بین‌المللی منحصر به فردی برای نظارت بر رشد را ارائه کرده که کاملا مطابق با استانداردهای رشد کودک WHO موجود است که تقریبا در تمام کشورهای جهان استفاده می‌شود.

در حال حاضر کنسرسیوم بین المللی پژوهشگران INTERGROWTH-21 بر این عقیده است که دست یابی به نقطه عطف تکامل عصبی (مهارت‌های مرتبط با شناخت، توانایی زبانی و مهارت‌های حرکتی) در اوایل دوران کودکی، مانند رشد فیزیکی، در کودکانی که در محیط‌های مختلف جغرافیایی و فرهنگی که شرایط سلامتی و تغذیه آن‌ها مناسب بوده پرورش یافته‌اند، بسیار شبیه به هم است. یافته‌های این تحقیق منحصر به فرد است زیرا نشانگرهای تکامل عصبی در اوایل دوران کودکی تاکنون به این صورت مورد مطالعه قرار نگرفته بود.

محققان ۱۳۰۷ کودک سالم ۲ ساله، که مادران آن‌ها ساکن شهر و تحصیل کرده بوده و تغذیه مناسب و زایمان زودرس داشتند را در برزیل، هند، ایتالیا، کنیا و انگلیس بررسی کردند. در این مطالعه از ابزار تکاملی روان سنجی مخصوص، آزمون‌های بصری استاندارد و نشانه‌های مهم حرکتی WHO استفاده شد. در ۱۴ مورد از ۱۶ بررسی، درصد واریانس کل، که می‌تواند به تفاوت بین جمعیت‌ها نسبت داده شود، بین ۱.۳٪ (نمره شناختی) تا ۹.۲٪ (نمره رفتار) بود. این بدان معنی است که با بررسی یک مجموعه جامع از شاخص‌های تکامل فیزیکی و عصبی اوایل کودکی، کمتر از ۱۰٪ از تغییرات بر اساس ژن‌های کودک (nature یا سرشت) بود؛ بقیه این تغییرات ناشی از محیط (یا پرورش nurture) است.

پروفسور José Villar از گروه بهداشت زنان و زایمان در دانشگاه نافیلد که سرپرستی این تحقیق را بر عهده دارد می‌گوید:

ما به طور قطعی نشان داده‌ایم که تکامل اولیه عصبی و شناختی کودکان با اجداد مختلف در سراسر جمعیت‌های مختلف، مشابه است؛ در صورتی که خوده کودکان و والدین آن‌ها ‌به صورت یکسان به تغذیه مناسب، مراقبت‌های بهداشتی و آموزش و پرورش دسترسی داشته باشند.

پروفسور Michael Katz، نایب رئیس ارشد بازنشسته بنیاد مارس دیمز (March of Dimes)، در آمریکا و رئیس موسسه سلامت مادران و پری‌ناتال آکسفورد، کالج Green Templeton، اظهار داشت:

این یافته‌ها، پیامدهای عمیقی برای سیاست توسعه بین‌المللی دارد، زیرا تحقیقات این نکته را آشکار می‌سازند که نابرابری‌های آغاز شده از دوران بارداری، هم برای فرد و هم برای کشورها عواقب طولانی مدتی دارد. همچنین این تصور که برخی گروه‌های “نژادی” نسبت به دیگران از مزیت ژنتیکی خاصی بهره مند هستند را نیز رد می‌کند. دسترسی برابر جهانی به آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و تغذیه، برای هر گونه تلاش در راستای دست یابی به اهداف توسعه پایدار در سطح جهانی ضروری است.

پروفسور Stephen Kennedy، رئیس بخش بهداشت زنان و زایمان دانشگاه نافیلد، که مشترکا سرپرستی این پژوهش را بر عهده داشت، اظهار داشت:

این همان شواهدی است که جیمز واتسون، برنده جایزه نوبل، به دنبال آن بود که می‌تواند دیدگاه‌های مخرب وی را در مورد نژاد و هوش تغییر دهد. نتایج ما به وضوح نشان می‌دهد که با توجه به تکامل عصبی و رشد فیزیکی، پرورش به طور قابل توجهی از طبیعت و سرشت فرد مهم‌تر است.

مقاله کامل، “نقاط عطف تکامل عصبی و رفتارهای مرتبط در میان کودکان سالم در سراسر نقاط مختلف جغرافیایی یکسان است” را می‌توانید در ژورنال Nature Communications مطالعه کنید.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید