انتشار این مقاله


اسکنهای MRI از چگونگی حفاظت از خاطرات توسط مغز، پرده برمی‌دارند

دو ناحیه مجزا از مغز انسان، یعنی نئوکورتکس و هیپوکامپ، به حفاظت از خاطراتی که در مغز ما وجود دارد، بدون تداخل با یکدیگر کمک می‌کنند.

دو ناحیه مجزا از مغز انسان—نئوکورتکس و هیپوکامپ (ناحیه‌ای از مغز که در عملکردهای سطح بالای مغز دخالت دارد)—به حفاظت از خاطرات ما بدون تداخل با یکدیگر، کمک می‌کنند.

محققان مرکز Wellcome برای تصویر برداری عصبی یکپارچه در دانشگاه Oxford، مکانیسمهای دقیق عصبی را که بازیابی با دقت خاطره را ممکن می‌سازند، مشخص کرده‌اند.


مقاله مرتبط: حافظه؛ از توالی سیناپسی تا خاطره‌سازی


تیم تحقیق، تمرینات خاطره‌ای برای انجام در داخل اسکنر MRI به شرکت کنندگان محول کردند. طی دو روز، شرکت کنندگان دو خاطره با موضوعات مستقل ولی دارای همپوشانی را به خاطر سپردند. سپس محققان تداخل میان دو خاطره را در روز سوم و در داخل اسکنر، مورد  بررسی قرار دادند.

نتایج نشان می‌دهد حداقل دو ناحیه مختلف مغز در واسطه گری برای تداخل خاطرات، دخیل هستند. ابتدا، این هیپوکامپ است که خاطرات دارای همپوشانی را با استفاده از اطلاعات زمینه‌ای، از یکدیگر جدا می‌کند.

در مرحله دوم محققان حین انجام اسکن، از تحریک مغزی بمنظور کاهش غلظت GABA (نوروترنسمیتری در مغز که فعالیت دیگر نورونها را کاهش داده و ارتباطات میان سلولهای مغزی را تنظیم می‌کند) در نئوکورتکس استفاده کردند. آنها دریافتند تداخل نئوکورتیکال خاطرات بدلیل کاهش GABA، افزایش می‌یابد. این یافته نشان می‌دهد در کنار هیپوکامپ، مهار نئوکورتیکال نیز از فعالسازی همزمان خاطرات دارای همپوشانی بصورت ناخواسته، جلوگیری می‌کند.

دکتر Helen Barron، رهبر پروژه اذعان داشت: “مغز ما از توانایی خارق العاده‌ای برای به خاطر سپردن مثالهای متفاوتی از وقایع مشابه در زندگی روزانه ما، مانند نحوه عزیمت به محل کار، برخوردار است. ما می‌توانیم میان روزهای مختلف، تمایز قائل شده و جزئیات حیاتی را مانند محلی که هر روی دوچرخه خود را پارک می‌کنیم، به خاطر بسپاریم. فهم اینکه چگونه ما خاطرات دارای همپوشانی را در مغز نگه داشته و سپس هر واقعه منفرد را به یاد می‌آوریم، برای کمک به توسعه درمانها برای شرایطی مانند دمانس و اسکیزوفرنی، حیاتی است.”

حال همکارانش این تیم تحقیقی در دانشگاه Birmingham در حال برنامه ریزی برای گسترش مطالعه‌ی خود بر روی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و اوتیسم هستند. آنها داوطلبان را بمنظور کسب اطلاعات جدید در مورد مکانیسمهایی که از تداخل خاطرات جلوگیری می‌کنند، رخدادهایی که در زمان بروز اشکال در این مکانیسمها صورت می‌گیرد، و چگونه می‌توانیم با مداخله، به جمعیت بیماران کمک کنیم، مورد بررسی قرار خواهند داد.

متن کامل این مطالعه‌ با عنوان “The hippocampus and neocortical inhibitory engrams protect against memory interference” در نشریه Neuron قابل مشاهده است.

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید