انتشار این مقاله


زبان زرد

زبان زرد زبان زرد (تغییر رنگ زبان به زرد) در اغلب موارد موقتی بوده و بی خطر می‌باشد. با این حال در موارد بسیار نادر تغییر رنگ زبان به زرد نشانه‌ای زودهنگام از بیماری خاصی تحت عنوان زبان سیاه مو‌دار شناخته می‌شود. همچنین زبان زرد ممکن است نشانه‌ای از بیماری یرقان بوده که همراه با […]

زبان زرد

زبان زرد (تغییر رنگ زبان به زرد) در اغلب موارد موقتی بوده و بی خطر می‌باشد. با این حال در موارد بسیار نادر تغییر رنگ زبان به زرد نشانه‌ای زودهنگام از بیماری خاصی تحت عنوان زبان سیاه مو‌دار شناخته می‌شود. همچنین زبان زرد ممکن است نشانه‌ای از بیماری یرقان بوده که همراه با چشمانی با سفیدی مایل به زرد و پوست زرد می‌باشد. یرقان اکثراً مرتبط با عارضه‌های کبدی ویا کیسه صفرا می‌باشد.

در اغلب موارد مراقبت‌های شخصی تنها اقدام مورد نیاز برای درمان این عارضه می‌باشد.

علل وقوع زبان زرد

زبان زرد اغلب به علت تجمع بی‌خطر سلول‌های مرده پوستی بر روی پاپیلا‌های روی سطح زبانی به وجود می‌آید. پاپیلا‌های زبانی هنگام تجمع باکتری‌ها و تورم رنگدانه‌های زرد را تولید می‌کنند.

همچنین پاپیلا‌های طویل‌تر به‌راحتی می‌توانند سلول‌های که به وسیله تنباکو، مواد غذایی و مواد ریخته‌شده‌اند را به دام بیاندازند. تنفس دهانی و دهان خشک نیز ممکن است از علل مرتبط با این عارضه باشد.

my01069_im04269_mcdc7_yellowtonguethu_jpg

سایر علل ایجاد زبان زرد شامل موارد زیر خواهند بود:

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

در بیشتر مواقع درمانی برای زبان زرد مورد نیاز نخواهد بود. در صورتی که تغییر رنگ زبان شما را با مشکل مواجه می‌سازد، سعی کنید زبانتان را به دقت به کمک مسواک و محلول ۱ قسمتی هیدروژن پر اکسید و ۵ قسمتی آب به‌طور روزانه شست و شو دهید.

ترک سیگار و افزایش مصرف فیبر‌های گیاهی با کاهش باکتری‌های سیستم‌گوارشی سبب بهبود این عارضه و کاهش سلول‌های مرده زبان می‌گردد.

در صورت وقوع اتفاقات زیر سریعاً قرار ملاقاتی را با پزشک خود تنظیم نمایید:

  • زبانتان به‌طور مزمن به زرد رنگ باشد
  • پوست و چشمانتان نیز رنگی مایل به زرد داشته باشند
عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید