انتشار این مقاله


دانشمندان با استفاده از متابولیسم مصنوعی موفق به تولید ماده شدند

دانشمندان یک گام دیگر به تولید ماشین‌های زنده نزدیکتر شدند.

کپک مخاطی (Slime mold)

دانشمندان یک گام دیگر به تولید ماشین‌های زنده نزدیکتر شدند. این ماشین‌ها قادر هستند حیات بیولوژیکی را به نحوی که می‌شناسیم، تقلید کنند.

سازه بیومتریال (biomaterial- زیست‌ماده) جدیدی که در آزمایشگاه مهندسی زیستی دانشگاه Cornell ساخته شده است، قادر است از DNA سنتتیک به منظور سازماندهی و بازسازی پیوسته و خودکار خود استفاده کند. فرایندی که در این سازه صورت می‌گیرد، مشابه فرایندهای رشدی سلول‌ها و بافت‌های زنده است و دانشمندان آن را متابولیسم مصنوعی نام نهاده‌اند. این مقاله در Science Robotics منتشر شده است.

این ماده می‌تواند رشد کند!

واضح است که پس‌زمینه فکری دانشمندان در این کار، تولید ماشین‌های دارای حیات بوده است. آنان مشخصا اظهار نکرده‌اند که بیومتریال متابولیزه‌کننده آن‌ها زنده است، اما مقاله خود را با لیست کردن خصوصیاتی از حیات آغاز کرده اند که بیومتریال تولیدشده آن‌ها را دارا است.

به گفته Dan Lui، مهندس از دانشگاه Cornell، محققان موفق به تولید ماده‌ای شده‌اند که با استفاده از متابولیسم مصنوعی مخصوص به خودش تغذیه می‌شود. آنان سازه زنده‌ای تولید نکرده اند، بلکه ماده‌ای را ایجاد کرده‌اند که بسیار بیشتر از گذشته خصوصیات حیات را دارد.

حرکت به سمت غذا

این بیومتریال از چرخه متابولیک بی‌پایان دریافت انرژی و جایگزینی سلول‌های فرسوده ارگانیسم‌های زیستی، تقلید می‌کند. هنگامی که سازه را در محیطی غنی از مواد غذایی قرار بگیرد، در جهت مواد خام و غذای موردنیاز خود رشد خواهد کرد. این فرایند، مشابه رشد نورون‌های مغزی در جهت مولکول‌هایی خاص است.

همزمان با رشد در جهت گفته‌شده، انتهای دمی بیومتریال از بین رفته و فرسوده می‌شود. این امر به سازه ظاهری مانند کپک مخاطی در حال رشد پیوسته‌ای را می‌دهد که در حال حرکت به سمت غذا است.

با اینکه این قطره زیستی زنده نیست، به نظر می‌رسد که می‌تواند مانند موجودی زنده حرکت و رشد کند. به این ترتیب دانشمندان روزبه‌روز، مرز میان حیات و ماشین را کمرنگ‌تر می‌کنند.

مقالات مرتبط

زهره محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید