انتشار این مقاله


بیماری دریچه قلب چه انواعی دارد و با چه علائمی ظاهر می شود؟

بیماری دریچه قلب، حالتی است که یک یا چند دریچه در قلب شما به درستی کار نمی کند. قلب شما چهار دریچه دارد که جریان خون طی مسیر درسای هدایت می کند.. در بعضی موارد یک یا چند دریچه به درستی باز یا بسته نمی شوند. این حالت، می تواند باعث اختلال در جریان خون […]

بیماری دریچه قلب، حالتی است که یک یا چند دریچه در قلب شما به درستی کار نمی کند.

قلب شما چهار دریچه دارد که جریان خون طی مسیر درسای هدایت می کند.. در بعضی موارد یک یا چند دریچه به درستی باز یا بسته نمی شوند. این حالت، می تواند باعث اختلال در جریان خون از قلب شما به بدنتان شود.

درمان بیماری دریچه قلب شما به عواملی چون نوع دریچه قلبی آسیب دیده و شدت بیماری دریچه بستگی دارد. گاهی اوقات بیماری دریچه قلب نیاز به جراحی برای ترمیم یا تعویض دریچه قلب دارد.

علائم بیماری دریچه قلب

افراد مبتلا به بیماری دریچه قلبی ممکن است سال های سال علائمی نداشته باشند. علائم و نشانه های بیماری دریچه قلب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

صدای غیرطبیعی (سوفل قلب) هنگامی که پزشک با استتسکوپ در حال گوش دادن به ضربان قلبتان است، متوجه می شود.

  • درد قفسه سینه
  • تورم شکم (بیشتر در موارد نارسایی پیشرفته عضله تریکوسپید دیده می شود)
  • خستگی
  • تنگی نفس، به ویژه هنگامی که بسیار فعال هستید یا دراز می کشید.
  • تورم مچ پا و پا
  • سرگیجه
  • غش کردن
  • ضربان قلب نامنظم

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سوفل قلب دارید، ممکن است پزشک توصیه کند که به یک متخصص قلب مراجعه کنید. اگر علائمی مشاهده کردید که ممکن است بیماری دریچه قلب را نشان دهد، به پزشک مراجعه کنید.

علل بیماری دریچه قلب

قلب شما چهار دریچه دارد که جریان خون را در مسیر صحیح هدایت می کند. این دریچه ها شامل دریچه میترال، دریچه سه لتی، دریچه ریوی و دریچه آئورت است. هر دریچه دارای فلپ است که در طی هر ضربان قلب یک بار باز و بسته می شود. بعضی اوقات دریچه ها به درستی باز یا بسته نمی شوند و مسیر جریان خون را از طریق قلب به بدن شما مختل می کند.

بیماری دریچه قلب ممکن است از بدو تولد وجود داشته باشد (مادرزادی)، همچنین ممکن است در بزرگسالان به دلایل و شرایط مختلفی مانند عفونت و سایر بیماری های قلبی رخ دهد.

مشکلات بیماری دریچه قلب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • رگورژیتاسیون. در این شرایط دریچه ها درستی بسته نمی شوند و باعث نشت خون در قلب شما می شود. این حالت معمولاً به دلیل برآمدگی فلپ های دریچه به عقب اتفاق می افتد، به عبارت دیگر به هنگام افتادگی دریچه رخ می دهد.
  • تنگی مجرا. در تنگی دریچه، فلپ های دریچه، ضخیم یا سفت می شوند. این وضعیت منجر به باز شدن دریچه باریک و کاهش جریان خون از طریق دریچه می شود.
  • آترزی. در این شرایط، دریچه تشکیل نشده است و یک صفحه مانند از بافت جریان خون اتاقک های قلب را مسدود می کند.

فاکتورهای ریسک

چندین عامل می تواند خطر ابتلا به بیماری دریچه قلب را افزایش دهد، از جمله:

  • افزایش سن
  • سابقه برخی از عفونت ها که می توانند قلب را تحت الشعاع قرار دهند.
  • سابقه انواع خاصی از بیماری قلبی یا حمله قلبی
  • فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و سایر عوامل خطر بیماری های قلبی
  • بیماری های قلبی در بدو تولد (بیماری مادرزادی قلب)

عوارض

بیماری دریچه قلب می تواند عوارض زیادی ایجاد کند، از جمله:

  • نارسایی قلبی
  • سکته
  • لخته شدن خون
  • ناهنجاری های ریتم قلبی
  • مرگ

تشخیص

پزشک ممکن است علائم و نشانه های شما را ارزیابی کند و معاینه بدنی انجام دهد. در معاینه بدنی، پزشک احتمالاً به سوفل قلب گوش خواهد داد؛ زیرا این حالت می تواند نشانه ای از وضعیت دریچه قلب باشد. پزشک ممکن است چندین آزمایش برای تشخیص وضعیت شما توصیه کند.

آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اکوکاردیوگرافی در این آزمایش، امواج صوتی به وسیله مبدل که برروی قفسه ی سینه قرار گرفته به قلب شما هدایت می شوند، تصاویر ویدئویی از قلب شما را تولید می کنند. این آزمایش ساختار قلب، دریچه های قلب و جریان خون در قلب شما را ارزیابی می کند. اکوکاردیوگرام به پزشک شما کمک می کند دریچه های قلب و میزان عملکرد آن ها را ازبه طور کامل بررسی کنند. پزشکان همچنین ممکن است از اکوکاردیوگرام سه بعدی استفاده کنند.

پزشکان ممکن است نوع دیگری از اکوکاردیوگرام به نام اکوکاردیوگرام ترانس ماساژ را انجام دهند. در این آزمایش، یک مبدل کوچک متصل به انتهای یک لوله به پایین لوله منتهی از دهان به معده (از طریق مری) شما وارد می شود. این آزمایش به پزشکان امکان می دهد دریچه های قلب را از نزدیک با اکوکاردیوگرام منظم بررسی کنند.

  • الکتروکاردیوگرام (نوار قلب) در این آزمایش الکترود متصل به پد روی پوست شما تکانه های الکتریکی قلب شما را اندازه می گیرد. نوار قلب می تواند محفظه های بزرگ قلب، بیماری های قلبی و ریتم های غیر طبیعی قلب را تشخیص دهد.
  • اشعه ایکس قفسه سینه اشعه ایکس قفسه سینه می تواند به پزشک شما کمک کند تا تشخیص دهد که قلب بزرگ شده است یا خیر. همچنین می تواند انواع خاصی از بیماری دریچه قلب را نشان دهد. اشعه ایکس قفسه سینه می تواند به پزشکان کمک کند تا وضعیت ریه های شما را تعیین کنند.
  • ام آر آی قلب در ام آر آی قلب از میدان های مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از قلب شما استفاده می شود. این آزمایش ممکن است برای تعیین شدت وضعیت شما و ارزیابی اندازه و عملکرد اتاقک های پایین قلب (بطن ها) شما استفاده شود.
  • تست های ورزشی یا تست های استرس آزمایش های مختلف ورزشی به اندازه گیری تحمل فعالیت شما کمک می کند و پاسخ قلب شما را در برابر فشارهای بدنی کنترل می کند. اگر قادر به ورزش نیستید ممکن است از داروهای مقلد از تأثیر ورزش بر قلب شما استفاده شود.
  • کاتتریزاسیون قلب این آزمایش اغلب برای تشخیص بیماری دریچه قلب استفاده نمی شود؛ اما اگر آزمایش های دیگر قادر به تشخیص بیماری یا تعیین شدت آن نباشند، ممکن است از آن استفاده شود.

در این روش، پزشک یک لوله نازک (کاتتر) را از طریق رگ خونی در بازو یا کشاله ران شما رد می کند و آن را به یک رگ در قلب شما هدایت می کند و از طریق کاتتر رنگ تزریق می کند تا شریان از طریق اشعه ایکس قابل مشاهده شود. این یک تصویر دقیق از عروق قلب و نحوه عملکرد قلب شما را به پزشک ارائه می دهد. همچنین می تواند فشار داخل محفظه های قلب را اندازه گیری کند.

درمان بیماری دریچه قلبی

درمان بیماری دریچه قلب به شدت وضعیت شما، علائم و نشانه هایی و یا بدتر شدن وضعیت شما بستگی دارد.

متخصص قلب می نواند مراقبت های لازم را در این خصوص به شما توصیه کند. اگر به بیماری دریچه قلب مبتلا هستید، در یک مرکز درمانی با یک تیم چند رشته ای از پزشکان و کادر پزشکی آموزش دیده و با تجربه در ارزیابی و درمان بیماری دریچه قلب، مورد ارزیابی و معالجه قرار بگیرید. این تیم می تواند برای تعیین مناسب ترین روش درمانی برای شرایط شما با شما همکاری کند.

پزشک شما ممکن است با قرار ملاقات های پیگیری منظم، وضعیت شما را کنترل کند. پزشک شما همچنین ممکن است تغییراتی در شیوه زندگی سالم و استفاده از داروها برای درمان علائم را توصیه کند.

در نهایت ممکن است برای ترمیم یا تعویض دریچه قلب بیمار به جراحی دریچه قلب نیاز داشته باشید. پزشکان ممکن است حتی اگر علائمی را تجربه نمی کنید، عمل جراحی دریچه قلب را پیشنهاد دهند؛ زیرا عمل جراحی می تواند از عوارض دیگری جلوگیری کرده و نتایج را بهبود بخشد. در صورت نیاز به جراحی برای بیماری قلبی دیگر، پزشک ممکن است دریچه های قلبی بیمار را همزمان ترمیم یا تعویض کند.

جراحی دریچه قلب معمولاً از طریق برش در قفسه سینه انجام می شود. پزشکان ممکن است گاهی اوقات جراحی کم تهاجمی قلب را انجام دهند یعنی از برش های کوچکتر نسبت به عمل جراحی قلب باز استفاده می شود. در بعضی از مراکز پزشکی، پزشکان ممکن است جراحی قلب را به کمک ربات انجام دهند، نوعی جراحی قلب کم تهاجمی که در آن جراحان از ربات ها برای انجام این روش استفاده می کنند.

پزشکان همچنین ممکن است از روش های کم تهاجمی برای ترمیم دریچه های خاص با استفاده از لوله های نازک بلند (کاتتر) در برخی افراد استفاده کنند. این روش ها می تواند شامل استفاده از کلیپس ، پلاگ یا سایروسیله ها باشد. در بعضی موارد، می توان دریچه ها را طی روش کاتتر تعویض کرد. پزشکان به مطالعه روش های کاتتر برای ترمیم یا تعویض دریچه های قلب ادامه می دهند.

گزینه های جراحی شامل روش های زیر است.

ترمیم دریچه قلب

پزشک شما ممکن است اغلب در صورت امکان ترمیم دریچه قلب را توصیه کند؛ زیرا دریچه قلب شما را حفظ می کند و ممکن است عملکرد قلب را حفظ کند. برای ترمیم دریچه، جراحان می توانند فلپ دریچه را جدا كنند، طناب یا رشته های پشتیبانی کننده را جایگزین كنند، بافت اضافی دریچه را بردارند تا محكم بسته شوند یا سوراخ های دریچه به هم وصل گردند. جراحان ممکن است غالباً با کاشت حلقه مصنوعی حلقه را در اطراف دریچه محکم یا محکم کنند.

تعویض دریچه قلب

در صورت عدم تعمیر دریچه، جراحان ممکن است تعویض دریچه قلب را انجام دهند. در تعویض دریچه قلب، جراح شما دریچه آسیب دیده را برمی دارد و یک دریچه مکانیکی یا دریچه ساخته شده از بافت قلب گاو، خوک یا انسان (دریچه بیولوژیکی یا بافتی) را جایگزین می کند.

دریچه های بافت بیولوژیکی با گذشت زمان تحلیل می روند و در اکثر موارد نیاز به تعویض دارند. افرادی که دریچه مکانیکی دارند برای جلوگیری از لخته شدن خون باید مادام العمر از داروهای رقیق کننده خون استفاده کنند. پزشک در مورد مزایا و خطرات دریچه با شما صحبت خواهد کرد و در مورد اینکه کدام دریچه برای شما مناسب است صحبت خواهد نمود.

ممکن است از یک روش کم تهاجمی به نام تعویض دریچه آئورت ترانس کاتر (TAVR) برای جایگزینی دریچه آئورت آسیب دیده استفاده شود. در این روش، پزشک یک لوله نازک و طولانی (کاتتر) را وارد یک سرخرگ در پا یا سینه می کند و آن را به دریچه قلب هدایت می کند. یک دریچه تعویض از طریق این کاتتر به موقعیت صحیح منتقل می شود.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

قرار ملاقات و پیگیری های منظم با پزشک خود برای نظارت بر وضعیت خود بسیار حایز اهمیت می باشد.

پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد چندین تغییر در سبک زندگی سالم برای قلب خود را در زندگی خود انجام دهید، از جمله:

  • رژیم غذایی سالم برای قلب از انواع میوه ها و سبزیجات، لبنیات کم چرب یا فاقد چربی، مرغ، ماهی و غلات کامل استفاده کنید. از مصرف چربی های اشباع و ترانس ، نمک و شکر اضافی خودداری کنید.
  • حفظ وزن مناسب هدف داشتن وزن مناسب است. اگر اضافه وزن یا چاقی دارید، ممکن است پزشک کاهش وزن را به شما توصیه کند.
  • انجام فعالیت بدنی منظم با هدف قرار دادن حدود ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی ، مانند پیاده روی سریع ، در برنامه روزانه تناسب اندام خود قرار دهید.
  • مدیریت استرس روش هایی برای کمک به کنترل استرس خود پیدا کنید، مانند فعالیت هایی که آرامتان می کند، فعالیت بدنی و گذراندن وقت با خانواده و دوستان.
  • اجتناب از تنباکو اگر سیگار می کشید، ترک کنید. از پزشک در مورد منابعی برای کمک به شما در ترک سیگار سوال کنید. پیوستن به یک گروه پشتیبانی ممکن است مفید باشد.

برای زنان مبتلا به بیماری دریچه قلب، مهم است که قبل از بارداری با پزشک خود صحبت کنند. پزشک می تواند با شما مشورت کند که کدام داروها را می توانید با خیال راحت مصرف کنید و یا اینکه آیا ممکن است روشی برای درمان وضعیت دریچه خود قبل از بارداری نیاز داشته باشید.

شما در دوران بارداری احتمالاً به نظارت مستقیم پزشک نیاز خواهید داشت. اگر بیماری دریچه شدید دارید، ممکن است پزشک توصیه کند از بارداری اجتناب کنید تا خطر عوارض را کاهش دهد.

اگر به بیماری دریچه قلب مبتلا هستید، در اینجا چند مرحله وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا از پس آن برآیید:

  • طبق تجویز داروها را مصرف کنید. داروهای خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • دریافت پشتیبانی داشتن حمایت از خانواده و دوستان می تواند به شما کمک کند تا با شرایط خود کنار بیایید. از پزشک خود در مورد گروه های پشتیبانی که می توانند مفید باشند، سوال کنید.
  • تحرک داشته باشید. ایده خوبی است که از نظر جسمی تحرک داشته باشید. ممکن است پزشک در مورد میزان و نوع ورزش مناسب شما توصیه هایی را به شما ارائه دهد.

آمادگی برای قرار با پزشک

اگر فکر می کنید به بیماری دریچه قلب مبتلا هستید، قرار ملاقات با پزشک خود بگذارید. در اینجا برخی از اطلاعاتی برای کمک به شما در آماده شدن برای قرار ملاقات آورده شده است.
آنچه شما می توانید انجام دهید

از محدودیت های قبل از قرار ملاقات آگاه باشید. وقتی قرار ملاقات گذاشتید، سوال کنید آیا کاری پیش از این باید انجام دهید یا خیر.

  • علائم خود را بنویسید، از جمله علائمی که با بیماری دریچه قلب ارتباط ندارند.
  • اطلاعات شخصی اصلی، از جمله سابقه خانوادگی بیماری قلبی، و هرگونه استرس عمده یا تغییرات اخیر زندگی را بنویسید.لیستی از تمام داروها، ویتامین ها و مکمل هایی که مصرف می کنید تهیه کنید.
  • در صورت امکان یکی از اعضای خانواده یا دوست خود را همراه داشته باشید. شخصی که شما را همراهی می کند می تواند در یادآوری اطلاعاتی که دریافت می کنید، کمک کند.
  • آماده باشید تا در مورد رژیم غذایی و عادات ورزشی خود صحبت کنید. اگر قبلاً خوب غذا نمی خوردید و ورزش نمی کردید، آماده باشید تا در مورد چالش هایی که در شروع کار با آن روبرو هستید با پزشک خود صحبت کنید.
  • سوالاتت رو برای پرسیدن از دکتر بنویسید.

برای بیماری دریچه قلب، برخی از سوالات اساسی که باید از پزشک بپرسید شامل موارد زیر است:

  • چه چیزی باعث ایجاد علائم یا شرایط من شده است؟
  • سایر علل احتمالی علائم یا شرایط من چیست؟
  • به چه آزمایشاتی نیاز دارم؟
  • بهترین روش درمانی چیست؟
  • گزینه های اصلی رویکرد درمانی که شما پیشنهاد می کنید چیست؟
  • من شرایط پزشکی دیگری دارم، چگونه می توانم آن ها را به بهترین نحو مدیریت کنم؟
  • آیا محدودیت هایی وجود دارد که لازم باشد آن ها رانجام دهم؟
  • آیا باید به متخصص مراجعه کنم؟
  • در صورت نیاز به جراحی، کدام جراح را برای جراحی دریچه قلب توصیه می کنید؟
  • آیا جایگزین عمومی برای دارویی که تجویز می کنید وجود دارد؟
  • آیا بروشور یا سایر مطالب چاپی وجود دارد که بتوانم با خود ببرم؟ چه وب سایت هایی را پیشنهاد می کنید؟

در پرسیدن سوالات دیگر دریغ نکنید.

چه انتظاری از پزشک خود دارید؟

پزشک شما ممکن است چندین سوال از شما بپرسد، از جمله:

  • علائم شما از چه زمانی شروع شد؟
  • آیا علائم شما مداوم بوده است یا گاه به گاه؟
  • علائم شما چقدر شدید است؟
  • به نظر می رسد چه مواردی، علائم شما را بهبود می بخشد؟
  • چه چیزی، علائم شما را بدتر می کند؟
سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید