انتشار این مقاله


راهکارهای روانشناسی برای ترک اعتیاد (آپدیت ۱۴۰۲)

مطابق گفته‌ی کمیسیون بهداشت جهانی، اعتیاد به مواد مخدر یک مسمومیت مزمن است که حال خود شخص و جامعه را با ضرر مواجه می‌کند. این اتفاق به همان اندازه  که سلامت جسم افراد را مورد آسیب قرار می‌دهد، از نظر روانی هم تاثیرات مخربی را به بار می‌آورد. بنابراین، راهکارهای روانشناسی برای ترک اعتیاد به اندازه درمان‌های […]

مطابق گفته‌ی کمیسیون بهداشت جهانی، اعتیاد به مواد مخدر یک مسمومیت مزمن است که حال خود شخص و جامعه را با ضرر مواجه می‌کند. این اتفاق به همان اندازه  که سلامت جسم افراد را مورد آسیب قرار می‌دهد، از نظر روانی هم تاثیرات مخربی را به بار می‌آورد. بنابراین، راهکارهای روانشناسی برای ترک اعتیاد به اندازه درمان‌های جسمانی اهمیت دارند.

این مقاله مختص پردازش به موضوعات روانشناسی اعتیاد و وظایف روانشناس در مرکز ترک اعتیاد می‌باشد.

موضوعات روانشناسی اعتیاد چیست؟

موضوعات روانشناسی اعتیاد حاوی مبانی و موضوعات بسیاری هستند از جمله تاثیرات تربیت، خاطرات بچگی، طرز زندگی کردن، خانواده، مباحث اقتصادی و … که همگی در به وجود آمدن اعتیاد در یک فرد نقش دارند و باید حین درمان، آن‌ها رو مورد توجه قرار داد.

وظایف روانشناس در مرکز ترک اعتیاد

یکی از مهم‌ترین بخش‌های درمان در مرکز ترک اعتیاد، نقش روانشناسان و مشاوران است که بعد روانی مددجویان را مورد هدف قرار می‌دهند و با درمان این جنبه، تاثیرات بسیار زیادی را روی روند ترک آن‌ها می‌گذارند.

وظایف روانشناس در مرکز ترک اعتیاد این است که مشکلات روانی مددجویان مانند اختلالات عصبی، افسردگی، استرس و … را به صورت فردی یا گروهی درمان کند، جلسه‌های درمانی برای ریشه‌های فرد که خانواده او می‌شوند برگزار کند، تست روانشناختی برای تشخیص سریع‌تر بیماری‌های زمینه‌ای روحی را ارائه دهد و … 

کتاب روانشناسی اعتیاد + مقالات

کتاب روش های نوین ترک اعتیاد به قلم مهدی انصاری زاده، کتاب روانشناسی اعتیاد به قلم علی وطن دوست، کتاب روانشناسی اعتیاد بر اساس DSM-5 به قلم ساعد احمدی و امیر مسعود رستمی.

از بهترین مقالات منتشر شده در زمینه ترک اعتیاد میتوان به مقالات مرکز ترک اعتیاد کوهیار اشاره کرد.

اهمیت شغل مناسب پس از پایان ترک اعتیاد

اگر فردی که درگیر اعتیاد شده است، در سنین جوانی به سر برد و تا به حال تجربه‌ای از کار کردن به دست نیاورده باشد، می‌تواند پس از پایان دوره ترک اعتیاد شروع به یادگیری مهارت‌ها مختلف به صورت رایگان از طریق اینترنت شود و تخصص‌های جدیدی مانند تبلیغات و … را بیاموزد و پس از مدتی شروع به کار کند.

او پس از گذشت دوران یادگیری و کسب تجربه، قادر است به بیزینس‌هایی که نیازمند تبلیغات هستند، مشاوره دهد و به عنوان مجری پروژه با آن‌ها کار کند و ماهانه درامد بالایی را از آن خود نماید. از جمله مهارت های بسیار کاربردی در سال ۲۰۲۳ میتوان به مدیریت پیج اینستاگرام، تدریس خصوصی seo سایت، کوچینگ بیزینس و … اشاره کرد.

تغییر دکور خانه و محل کار در روحیه بیمار پس از ترک اعتیاد موثر است؟

قطعا پس از دوره ترک اعتیاد، محیط اطراف تاثیرات زیادی را روی روحیات و انگیزه فرد می‌گذارد. ایجاد تغییرات در دکوراسیون خانه و محل کار با بهینه‌سازی نور و نصب تابلوهای الهام‌بخش نئونی و ال ای دی و … همگی در بهبود وضعیت روحی فرد و بالا رفتن توان کار کردن و کسب درآمد تاثیرگذار و کمک‌کننده خواهد بود. 

مثلا یک تابلو نئون با عنوان never giveup میتواند تاثیر بسیار مثبتی در روحیه و اراده فرد تازه رها شده داشته باشد.

سو استفاده از بیمار در کمپ های ترک اعتیاد بدون مجوز

در صورت رخ دادن چنین اتفاقی لازم است تا از یک موسسه حقوقی یا وکیل پایه یک دادگستری کمک گرفته و مرکز متخلف را تحت پیگرد قانونی قرار دهید. به نقل از وبسایت وکیل سیاوش اسکندرزاد، در صورتی که توسط یک مرکز غیر قانونی اقدام به از بین بردن آبرو شما با نمایش تصویرتان در تصاویر تبلیغاتی انجام شود، شما میتوانید درخواست اعاده حیثیت دهید و متخلف را با جریمه نقدی مجازات کنید.

منابع : health.harvard.edu, responsiw.com, tehrankamp.com ,verywellmind.com, eskandarzad.com