انتشار این مقاله


مراقبت‌های بعد از ختنه: راهنمای جامع برای والدین

پس از انجام عمل ختنه، انجام اقدامات مراقبتی به منظور بهبود سریع‌تر نوزاد ضروری است. این مراقبت‌ها باید کاملاً مطابق با توصیه‌های پزشک صورت گیرد تا دوران نقاهت نوزاد به بهترین شکل ممکن سپری شود. در این مقاله به توضیح مراقبت‌های بعد از ختنه به روش حلقه و جراحی پرداخته‌ایم. مراقبت‌های بعد از ختنه به […]

پس از انجام عمل ختنه، انجام اقدامات مراقبتی به منظور بهبود سریع‌تر نوزاد ضروری است. این مراقبت‌ها باید کاملاً مطابق با توصیه‌های پزشک صورت گیرد تا دوران نقاهت نوزاد به بهترین شکل ممکن سپری شود. در این مقاله به توضیح مراقبت‌های بعد از ختنه به روش حلقه و جراحی پرداخته‌ایم.

مراقبت‌های بعد از ختنه به روش حلقه

مراقبت‌های بعد از ختنه به روش حلقه موضوع بسیار مهمی است که رعایت آن باعث بهبود سریع محل ختنه می‌شود. افتادن حلقه بین یک تا دو هفته زمان می‌برد. در طی این مدت باید یک سری مراقبت‌هایی را کاملا همانطور که دکتر ختنه تهران توصیه نموده‌اند انجام دهید.

اقدامات اولیه پس از ختنه به روش حلقه

  1. استفاده از مسکن: به منظور آرام نگه داشتن نوزاد و کاهش بی‌قراری، می‌توانید از قطره استامینوفن (۲ قطره به ازای هر کیلوگرم وزن نوزاد) هر چهار ساعت یک بار و تا ۲۴ ساعت استفاده نمایید.
  2. استفاده از پماد موپیروسین: در روز اول پس از ختنه، هر چهار ساعت یک بار محل ختنه را با پماد موپیروسین چرب کنید.
  3. عدم تماس با آب: تا ۲۴ ساعت پس از ختنه، نباید به محل ختنه آب زده شود. در صورت نیاز به تمیز کردن، از دستمال مرطوب استفاده کنید.
  4. وضعیت قرارگیری نوزاد: به مدت ۲ روز از نگهداری نوزاد به صورت ایستاده یا خوابیده به شکم خودداری کنید و او را به صورت تاق باز نگه دارید.

اقدامات پس از ۲۴ ساعت اول

  • حمام روزانه: از روز دوم نوزاد را روزانه با آب ولرم و شامپو بچه بشویید.
  • استفاده از وازلین: پس از قطع پماد موپیروسین در روز دوم، محل ختنه را با وازلین ساده روزی ۲ نوبت و به مدت سه روز چرب کنید.
  • شستشو پس از ادرار: پس از هر بار ادرار، نوزاد را با آب بشویید تا پوست خشک شده و حلقه زودتر بیافتد.
  • هوادهی به محل ختنه: پس از هر بار ادرار، نوزاد را بدون پوشک بگذارید تا محل ختنه در معرض هوا قرار گیرد.

اقدامات پس از افتادن حلقه

  1. پس از افتادن حلقه، جهت بررسی محل ختنه و روند بهبود به دکتر مربوطه مراجعه نمایید.
  2. روزی دو نوبت و به آرامی پوست تنه آلت را به سمت شکم به پایین بکشید و نوک آلت و زیر کلاهک را تمیز کرده و با وازلین ساده چرب کنید.
  3. این کار را برای ۴ ماه ادامه دهید و مجدداً به مطب برای چک کردن روند بهبودی مراجعه نمایید.
مراقبت های پس از ختنه

مراقبت‌های بعد از ختنه به روش جراحی

مراقبت های بعد از ختنه به روش جراحی، مشابه مراقبت‌های مورد نیاز روش حلقه بوده و باید به صورت کامل و طبق دستورات پزشک مربوطه انجام دهید تا به تسریع روند بهبود محل ختنه فرزند دلبندتان کمک کنید. همچنین مهم است که پس از گذشت یک یا دو هفته مجددا به پزشک خود مراجعه نمایید تا روند بهبود فرزند شما را بررسی نمایند.

اقدامات پس از ختنه به روش جراحی

  • استفاده از پماد موپیروسین: در روز اول پس از ختنه، هر چهار ساعت یک بار از پماد موپیروسین برای چرب کردن محل ختنه استفاده کنید.
  • عدم تماس با آب: در ۲۴ ساعت اول به محل ختنه آب نزنید. پس از هر بار ادرار و مدفوع جهت تمیز کردن نوزاد، از دستمال مرطوب استفاده کنید.
  • استفاده از وازلین: از روز دوم و پس از باز کردن پانسمان، روزی دو بار و به مدت چهار ماه از وازلین استفاده کنید.

چرا وازلین استفاده می‌شود؟

وازلین به منظور جلوگیری از تنگی دهانه مجرای ادرار و چسبندگی احتمالی استفاده می‌شود. پس از ختنه، نوک مجرا و زیر کلاهک آلت را با وازلین چرب کرده و بعد از هر بار ادرار کردن، کودک را با آب بشویید.

از وازلین‌های ساده بدون مواد نگهدارنده، زینک اکساید، فلاونوئیدها و اسانس مجاز بهداشتی استفاده کنید. این مواد ممکن است باعث ایجاد حساسیت شوند. در صورت تمایل به استفاده از پماد دیگر، از ویتامین A استفاده کنید ولی قبل از آن با پزشک مشورت نمایید.

مراقبت های بعد از ختنه به روش جراحی

حمام کردن بعد از ختنه

همانطور که گفته شد در ۲۴ ساعت اولیه نباید به محل ختنه آب زده شود. اما پس از گذشت این زمان، بهتر است بعد از هر بار ادرار، محل ختنه را به آرامی با آب شستشو دهید. همچنین بعد از چهار روز اول، روزی ۵ دقیقه کودک را در لگن آب ولرم که به شامپو بچه آغشته شده قرار دهید و سپس با آب بشویید. این کار باعث خشک شدن پوست و زودتر افتادن حلقه می‌شود.

نتیجه گیری

انجام مراقبت‌های بعد از ختنه نقش مهمی در بهبود سریع‌تر نوزاد دارد. با رعایت نکات ارائه شده توسط پزشکان و انجام صحیح آنها، می‌توان از عوارض احتمالی جلوگیری کرده و دوره نقاهت را به بهترین شکل ممکن سپری کرد. تمامی این مراقبت‌ها توسط دکتر ختنه باید به شما توضیح داده شود. اگر به کلینیک ختنه تهران دکتر کامبیز هرمان مقدم مراجعه نمایید، ایشان به صورت مرحله به مرحله تمامی مراقبت‌های بعد از ختنه را برای شما شرح می‌دهند.