انتشار این مقاله


راهنمای بارداری: هفته‌های بیست و هفتم و بیست و هشتم

برای آشنایی با هفته به هفتۀ بارداری خود و شناخت نیازهای لازم با دکتر مجازی همراه شوید.

راهنمای بارداری: هفته‌های بیست و پنجم و بیست و ششم


هفتۀ بیست و هفتم

اکنون در آخرین هفتۀ سه ماهۀ دوم خود قرار دارید.

علائم

شایع‌ترین علائم بارداری هفتۀ بیست و هفتم عبارتند از:

  • گرفتگی عضلات پا؛ کشش ساق پا و خم کردن پاها می‌تواند کمک کننده باشد. آب فراوان بنوشید.
  • کمردرد
  • یبوست؛ مواد غذایی غنی از الیاف بخورید، آب فراوان بنوشید و زیاد پیاده‌روی کنید. از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف مکمل‌های فیبری و نرم کننده مدفوع برایتان بی‌ضرر است یا نه.
  • هموروئید؛ در دستشویی همه‌ی فشار جنین به نیمۀ پایین بدن‌تان وارد شده و منجر به هموروئید می‌شود.
  • تغییرات پوست، مو و ناخن؛ پوست، مو و ناخن‌تان ممکن است ضخیم‌تر شده و سریع‌تر رشد کنند. همچنین ممکن است شکننده‌تر هم شوند.
  • تکرر ادرار

هرگونه علائم غیرمعمول را با پزشک خود در میان بگذارید.


مقالۀ مرتبط: شش درمان خانگی هموروئید


تغییرات مادر

افزایش وزن طبیعی تا هفتۀ بیست و هفتم ۱۵ تا ۳۰ پوند است. اگر بیش از حد نرمال افزایش وزن داشتید، پزشکتان توصیه‌های لازم برای تحت کنترل قرار دادن وزنتان خواهد داد. با پیروی از این توصیه‌ها خطر ابتلا به عوارض حاملگی و زایمان زودرس را کاهش می‌دهید و همچنین سه ماهۀ بعدی خود را راحت‌تر می‌گذرانید. اگر دوقلو باردار هستید، افزایش وزن ۲۹ تا ۴۴ پوند طبیعی است.


مقالۀ مرتبط: اضافه وزن در بارداری تا چه اندازه‌ای طبیعیست؟


تغییرات جنین

جنین هفته بیست و هفتم

در این هفته جنین چشم‌هایش را باز می‌کند. اکنون جنین دارای فازهای منظم خواب و بیداری است که از حرکاتش قابل شناسایی است. اگر هنوز متوجه الگوهای حرکتش نشده‌اید، طی هفته‌های بعدی متوجه خواهید شد. هنگام خواب احتمال دارد دوره‌ی حرکات سریع چشم، فازی از خواب که رویا می‌بینیم، را تجربه کند. هنگام خواب چشم‌هایش در پشت پلک‌ها به عقب و جلو حرکت می‌کنند.
سلول‌های خاصی در ریه‌ها ماده‌ای به‌نام سورفاکتانت تولید می‌کنند که به باد کردن کیسه‌های هوایی در تنفس بعد از تولد کمک می‌کند. اکنون با دم و بازدم مایع آمنیوتیک، تنفس کردن را تمرین می‌کند.
اکنون جنین بین ۶۰۰ گرم تا ۱.۳ کیلوگرم وزن و ۳۵ تا ۴۰ سانتی‌متر طول دارد.

جنین هفته بیست و هفتم

  1. با بزرگ شدن جنین معده فشرده‌تر می‌شود.
  2. ریه‌ها درحال فعالیتند.
  3. حرکت جنین ناشی از سکسکه
  4. جنین با روال عادی می‌خوابد.

سونوگرافی

سونوگرافی جنین هفته بیست و هفتم
اکنون دیگر نمی‌توان تصویری از کل جنین تهیه کرد، زیرا بسیار بزرگ شده است و در یک تصویر جا نمی‌شود.

هفتۀ بیست و هشتم

اکنون وارد سه ماهۀ سوم دوران بارداری خود شده‌اید. از این هفته تا هفته‌ی سی و ششم هر دو هفته یک بار برای کنترل به پزشک مراجعه خواهید کرد. بعد هفته‌ی سی و ششم هر هفته خواهید رفت.

علائم

علائم بارداری جدید در این هفته عبارتند از:

  • مشکل خواب؛ با نزدیک شدن به زمان زایمان مشکل خوابتان بیش‌تر می‌شود. عامل این مشکل می‌تواند هورمونی یا عصبی ویا هردو باشد.
  • تنگی نفس؛ جنین به ریه‌ها و دیافراگم فشار وارد می‌کند و این باعث دشواری تنفس می‌شود. به خودتان فشار وارد نکنید و استراحت کنید.
  • درد؛ سه ماهۀ سوم به دلیل نوسانات هورمونی می‌تواند ناخوشایندترین دوره باشد و عوارض حاملگی بروز کنند. برای مقابله یوگا، کشش، شنا، پیاده‌روی و ماساژهای بارداری انجام دهید. در صورتی که مدت طولانی روی پاهایتان می‌ایستید، از کمربند مخصوص زنان باردار استفاده کنید.
  • انقباضات Braxton Hicks؛ با آماده سازی بدن برای زایمان این انقباضات ممکن است قوی‌تر، قابل توجه‌تر و بیش‌تر تکرار شوند. توجه کنید که این انقباضات گاه به گاه رخ می‌دهد. اگر به‌طور منظم و ادامه‌دار اتفاق بیافتاد و رفته رفته فاصله‌ی انقباضات کوتاه‌تر شده و با تغییر موقعیت‌ متوقف نشود، نشانۀ زایمان زودرس است؛ در نتیجه هرچه سریع‌تر به پزشک خود اطلاع دهید.
  • ترشح از سینه؛ سینه‌ها درحال تولید اولین غذای نوزاد هستند! ماده‌ای زرد رنگ که کلستروم (colostrum) نامیده می‌شود. مقداری از این ماده ممکن است قبل زایمان به بیرون ترشح شود.

تغییرات مادر

ارتفاع شکم‌تان (از استخوان پوبیک تا بالاترین نقطه رحم) در این هفته حدود ۲۶ تا ۳۰ سانتی‌متر است. طرز و موقعیت قرارگیری جنین روی این مقدار تاثیر می‌گذارد.

تغییرات جنین

جنین هفته بیست و هشتم

ضربان قلب کاهش می‌یابد؛ ۱۴۰ ضربه در هر دقیقه. اکنون جنین دارای مژه‌های نازک و ظریف است و چشم‌هایش می‌توانند اشک تولید کنند. اگر حرکات کوچک و ریتمیک در رحم احساس کردید، احتمالا جنین درحال سکسکه است. بعضی مادران این حرکات را لگد ویا حرکات ناگهانی جنین تلقی می‌کنند. دانستن اینکه جنین‌تان در داخل رحم چه چیزهایی تجربه می‌کند باعث آرامش‌تان و برقراری ارتباط با او می‌شود.
سکسکه یک رفلکس طبیعی و نرمال است و آسیبی به جنین وارد نمی‌کند. ممکن است مدام احساسش کنید ویا فقط یک بار متوجه سکسکه او شوید. اگر سکسکه‌ی جنین‌تان را احساس نکردید، نگران نشوید؛ تشخیص سکسکه از سایر حرکات منظم جنین دشوار است.
اکنون جنین مقدار زیادی چربی در خود جای داده است. پوستش کم‌تر چروکیده به‌نظر می‌رسد و بیش‌تر شبیه نوزاد شده است. جنین در این هفته حدود ۱.۲ کیلوگرم وزن و ۳۶ تا ۴۰ سانتی‌متر طول دارد.

جنین هفته بیست و هشتم

  1. ریه‌های مادر فشرده شده است.
  2. جنین اندازۀ بادمجان است!
  3. مغز جنین سریع گسترش می‌یابد.
  4. چشمک می‌زند!

سونوگرافی

سونوگرافی جنین هفته بیست و هشتم
موهای جنین در مایع آمنیوتیک شناورند. این موها که lanugo نامیده می‌شوند، قبل از تولد ریزش می‌یابند و با موهایی که هنگام تولد می‌بینیم، جایگزین می‌شوند.

رژیم غذایی و مکمل‌های لازم

برای رفع باد شکم اسفناج و هویج بخورید. غذاهای غنی از آهن مانند مرغ، لوبیا، اسفناج، گوشت گاو و غلات غنی شده مصرف کنید.


مقالۀ مرتبط: تغذيه و رژيم بارداری


فعالیت‌های مفید و مضر

اکنون زمان آن رسیده است که به کلاس‌های زایمان، شیردهی و مراقبت از نوزاد بروید. برای مقابله با دردهای دوران بارداری، یوگا، کشش، شنا، پیاده‌روی و ماساژهای بارداری انجام دهید.
در طول دوران بارداری هرگز آسپرین مصرف نکنید، مگر اینکه پزشکتان توصیه کند.
اگر شما دارای خون Rh منفی هستید و جنین Rh مثبت است، برای جلوگیری از تولید آنتی بادی علیه خون جنین که منجر به آسیب می‌شود، به شما Rh ایمونوگلوبولین تزریق می‌شود. این کار تحت نظر پزشک انجام می‌گیرد.


راهنمای بارداری: هفته‌های بیست و نهم و سی‌ام ⇐


منابع:

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید