انتشار این مقاله


کراتوم چیست و چرا سازمان مبارزه با مواد مخدر درصدد ممنوعیت آن است؟!

کراتوم یک درخت گرمسیری در جنوب شرقی آسیاست. برگ‌های آن صدها سال است که به عنوان تسکین دهنده‌ی درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان آن را خام خورد، ولی معمولاً به عنوان چای یا کپسول مورد استفاده قرار می‌گیرند. در دزهای پایین، کراتوم به عنوان محرک عمل می‌کند. در دزهای بالا به عنوان یک آرام‌بخش است […]

کراتوم یک درخت گرمسیری در جنوب شرقی آسیاست. برگ‌های آن صدها سال است که به عنوان تسکین دهنده‌ی درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان آن را خام خورد، ولی معمولاً به عنوان چای یا کپسول مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در دزهای پایین، کراتوم به عنوان محرک عمل می‌کند. در دزهای بالا به عنوان یک آرام‌بخش است و سازمان مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده‌است که کراتوم می‌تواند باعث بروز نشانه‌های روانی و وابستگی شود.
حدود ۴۲% از پرونده‌های مربوط به مصرف کراتوم بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ شامل علائم بیماری غیرتهدیدکننده‌ی جان که نیاز به درمان داشتند، هستند. حدود ۷% از آن‌ها شامل موارد تهدید کننده‎ی جانی بودند. سازمان مبارزه با مواد مخدر گزارش کرده‌‎است که ۱۵ مرگ مرتبط با کراتوم بین سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۱۶ رخ داده‌است.

چندین سال است که کراتوم جزو لیست داروهای سازمان مبارزه با مواد مخدر است اما این سازمان می‌گوید که مصرف این دارو در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. به طوری که مصرف این ماده در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۶ بیشتر از کل مصرف آن در پیش از آن بوده‌است!

کراتوم چگونه عمل می‌کند؟

در موش‌ها کراتوم بخشی از مغز را که به داروهایی مثل مورفین و کدئین پاسخ می‌دهد را هدف قرار داده و به این نوع داروها اوپیوئید گفته می‌شود.
اما مطالعات نشان می‌دهند که کراتوم برعکس مورفین باعث عوارض جانبی آسیب‌رسان جدی مثل کاهش تنفس نمی‌شود. از آنجایی که علت کشندگی بیشتر اپیوئیدها به خاطر اثر بر روی قسمت تنفسی است محققان در پی آنند که ببینند آیا می‌توانند دارویی را جایگزین آن‌ها کنند که عوارض جانبی کمتری داشته باشد.

محمد رضا وطن‌خواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید