انتشار این مقاله


داروی بومی آمازون می‌تواند برای درمان اعتیاد به الکل و افسردگی مورد استفاده قرار گیرد

آیاهواسکا (ayahuasca) به افزایش سطح سلامت و آسان‌تر شدن دوره‌ی ریکاوری از الکل کمک می‌کند.

ayahuasca دارویی که به طور سنتی در جنوب آمریکا یافت می‌شود به افزایش سطح سلامت و آسان‌تر شدن دوره‌ی ریکاوری از الکل کمک می‌کند. پژوهشی جدید نشان می‌دهد Ayahuasca، ماده‌ای روان‌گردان که به شکل سنتی در جنوب آمریکا یافت می‌شود، به درمان افسردگی و اعتیاد به الکل کمک می‌کند. بررسی بیش از ۹۶ هزار نفر در سراسر دنیا نشان داده است که مصرف‌کنندگانِ ayahuasca سطح بالاتری از سلامتی دارند و با مشکلات ناشی از سوء مصرف الکل کم‌تری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
این ماده حاوی ترکیب دی‌متیل تریپتامین (DMT) است که ماده‌ی روان‌گردان قدرتمندی است و در بازه‌ی زمانی کوتاهی، بین ۵ تا ۱۵ دقیقه اثر می‌کند، بر خلاف سایر مواد روان‌گردان نظیر LSD۱ که برای اعمال اثر خود به ساعت‌ها نیازمندند.


مقاله‌ی مرتبط: ماده‌ی مخدر LSD شاید به توضیح معنادار بودن برخی از موسیقی‌ها برای ما کمک کند!


پژوهش اخیر نشان می‌دهند که این ماده پتانسیل تبدیل شدن به دارویی مؤثر برای درمان اختلالات روانی را دارد و می‌تواند در تولید داروها برای بیماری‌هایی نظیر افسردگی مورد استفاده قرار گیرد.
البته باید به این نکته توجه کرد که نتایج این مطالعه صرفاً از مشاهده به دست آمده و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.
هم‌چنین استفاده‌کنندگان از ayahuasca در این پژوهش، با الکلیسم در سطوح متوسطی که می‌توان خطرناک در نظر گرفت، مواجه بوده‌اند. بنابراین، ضروری است آزمایش‌های تصادفی و کنترل‌شده‌ی RCT برای پی بردن به توانایی این ماده برای بهبود روحیه‌ی بیماران انجام شود.
بیش از ۹۶ هزار نفر به پرسشنامه‌های آنلاین پاسخ دادند و از میان آنان، ۵۲۷ نفر از ayahuasca و ۱۸ هزار نفر از ماده‌ی مخدر قارچ جادویی۲ یا LSD استفاده می‌کردند.
تا کنون مطالعاتی که برای بررسی اثرات طولانی‌مدتِ استفاده از این ماده انجام شده‌اند، نشانی از تأثیر آن بر توانایی‌های شناختی، ایجاد اعتیاد یا بدتر کردن اختلالات روانی نداده‌اند.
لازم به ذکر است استفاده از ayahuasca در بسیاری از مراسمات مذهبی رایج است.
در حقیقت، برخی از این مطالعات حاکی از ارتباط بین مصرف ayahuasca و کاهش مشکلات مرتبط با الکلیسم و بهبود توانایی‌های شناختی و سلامت روانی هستند.


پی‌نوشت

۱. ال‌اس‌دی (LSD) با نام شیمیایی اسید لایزرژیک دی اتیل آمید (به انگلیسی: Lysergic acid diethylamide) معروف‌ترین دارو در دسته روان‌گردان‌ها است. این دارو به طور گسترده برای مصارف تفریحی و درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول ال‌اس‌دی بلعیده یا روی زبان نگه داشته می‌شود. این دارو همچنین بر روی حبه قند یا بلاتر هم قرار داده می‌شود.
۲. قارچ‌ جادویی یا مجیک ماشروم (به انگلیسی: Magic mushroom) با نام علمی سیلوسایبین ماشروم (Psilocybin mushroom)، قارچ‌هایی چتری حاوی ماده‌ی توهم‌زای سیلوسایبین و سیلوسین هستند و خاصیت روان‌گردان دارند.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید