انتشار این مقاله


مصرف آبجو می‌تواند باعث ارتقای روحیه شود

Hordenine که در آبجو یافت می‌شود، مرکز پاداش مغز را فعال می‌کند.

Hordenine مرکز پاداش مغز را فعال می‌کند.

بازدیدکنندگان Oktoberfest همواره براین باور بوده‌اند و اکنون از لحاظ علمی نیز ثابت شده‌است که آبجو می‌تواند روحیه شما را ارتقا دهد. دانشمندان Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg) FAU) سیزده هزار جزء غذایی را مورد آزمایش قرار دادند؛ تا دریابند آیا آنها توانایی تحریک مرکز پاداش مغز و اجاد حس خوب در افراد را دارند. Hordenine که در Malted barley و آبجو یافت می‌شود، بنظر می‌رسد این امر را برعهده دارد.

برخی غذاها احساس خوشحالی در ما ایجاد می‌کنند. خوب ممکن است خوشحال نکنند ولی در ما احساس خوبی ایجاد می‌کنند. این دیلیل امری است که زمانیکه به اندازه کافی خورده‌ایم، نمی‌توانیم از خوردن دست بکشیم.

دانشمندان این امر را گرسنگی هدیون (Hedonic hunger) یا اشتیاق به خوردن برای احساس لذت بجای پاسخ دادن به یک نیاز قطعی بیولوژیکی می‌نامند. این تاثیر که احساس خوبی ایجاد می‌کند توسط نوروترنسمیتر دوپامین ایجاد می‌شود. غذاهای هوس انگیز مرکز پاداش مغز را که گیرنده D۲ دوپامین در آنجا واقع شده‌است، تحریک می‌کنند. محققان تغذیه و شیمی FAU به بررسی این مورد پرداختند که آیا مواد مخصوص موجود در غذاها به طریقه مشابه دوپامین، گیرنده D۲ آن را فعال می‌کنند.

Beer

تیم تحقیقاتی با همکاری مرکز شیمی کامپیوتری FAU یک رویکرد مجازی پایش در پیش گرفت؛ این رویکرد اغلب در تحقیقات دارویی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این فرآیند اجزای غذا را بجای آزمایشگاه در یک تحریک کامپیوتری بررسی می‌کند. استفاده از تحریکهای کامپیوتری بدین معنی است که تمامی انواع مواد شناخته شده می‌توانند مورد بررسی قرار گیرند. در آزمایشگاه با استفاده از روشهای پایش استاندارد، تنها بررسی دسته منتخب غذایی کوچکی ممکن است.


مقاله مرتبط: دوپامین: فراتر از هورمون خوشحالی


سیزده هزار مولکول، هفده هدف

درآغاز، دانشمندان بانک اطلاعاتی از سیزده هزار مولکول موجود در مواد غذایی تشکیل داد. هدف از استفاده از این بانک اطلاعاتی، یافتن مولکولهایی بود که شکلی مکمل گیرنده D۲ دوپامین دارند؛ تقریبا مانند یافتن کلید مناسب برای یک قفل. این سیستم سپس بمنظور شناسایی مولکولهایی مورداستفاده قرار گرفت که می‌توانند با گیرنده مذکور تعامل داشته‌باشند- مانند داروهایی برای درمان بیماری پارکینسون و اسکیزوفرنی- یا مولکولهایی که می‌توانند براساس ساختار سه بعدی گیرنده، کاندیدی برای تعامل باشند.

درنهایت هفده مولکول از سیزده هزار مورد انتخاب شد و در آزمایشگاه با همکاری بخش شیمی دارویی FAU مورد بررسی قرار گرفت.

آبجو- یک کشف حیرت‌آور

امیدوارکننده‌ترین نتایج برای Hordenine ، ماده موجود در Malted barley و آبجو، بدست آمد. دکتر مونیکا پیشتسرایدر شرح می‌دهد: “این که ماده‌ای در آبجو گیرنده D۲ دوپامین را فعال می‌کند تاحدودی حیرت‌آور است، بخصوص زمانیکه ما منحصرا بدنبال اجزای غذایی تحریک‌ کننده نبودیم.”

دقیقا به مانند دوپامین، Hordenine گیرنده مذکور را تحریک می‌کند، با این حال از مسیر پیام رسانی متفاوتی استفاده می‌کند. در تضاد با دوپامین، Hordenine صرفا گیرنده را از طریق پروتئین G فعال می‌کند؛ این امر موجب می‌شود تاثیر طولانی‌تری بر مرکز پاداش مغز اعمال شود. تیم اکنون در حال بررسی این مورد است که آیا مقادیر Hordenine موجود در آبجو برای تاثیر مشخص بر روی مرکز پاداش کافی است. با درنظرگرفتن تمام موارد، نتایج بیانگر این است که Hordenine ممکن است در اثر تقویت خلق و خوی آبجو مشارکت داشته‌باشد.

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید