انتشار این مقاله


واکسن بیماری سالک: پیشرفت در مسیر تولید

عامل بیماری سالک یک انگل تک یاخته‌ای به اسم لشمانیا است.

گروهی تحقیقاتی از دانشگاه تگزاس در ال پاسو یک گام به تولید واکسن سالک نزدیک‌تر شدند. سالک یک بیماری گرمسیری است که در تگزاس و اوکلاهما شایع شده و برخی از نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان و عراق به آن مبتلا شده‌اند.

این گروه اخیرا نتایج تحقیق خود را در PLOS Neglected Tropical Diseases منتشر ساختند. اولین ژورنالی که منحصراً وقف نادیده‌گرفته‌شده‌ترین بیماری‌های استوایی جهان شده است.

phlebotomine-sandflies
پشه‌ی خاکی ماده با گزش پوست عامل بیماری سالک را منتقل می‌کند. این حشره سه برابر از مگس کوچکتر است.

عامل بیماری سالک یک انگل تک یاخته‌ای به اسم لیشمانیا است.

این عامل از طریق گزش پشه‌ی خاکی ماده‌ای که به آن آلوده شده منتقل می‌شود. پشه‌ی خاکی حشره‌ای است که سه برابر از مگس کوچک‌تر است.


مقاله مرتبط: بیماری لیشمانیازیس


با توجه به آمار World Health Organization سالانه ۷۰۰ هزار تا یک میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند که از این تعداد ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر می‌میرند.

گرچه این بیماری در بیش از ۹۰ کشور گرمسیری، مناطق زیر خط استوا و اروپای جنوبی بیشتر شایع است، اما در مناطق شمال شرقی تگزاس و اوکلاهما نیز در اثر مهاجرت مشاهده شده است. دو‌ هزار نیروی دریایی آمریکایی مستقر در افغانستان و عراق نیز به سالک مبتلا شده‌اند.

Cutaneous-leishmaniasis
سالک یا لیشمانیوز پوستی (نام‌های رایج در افغانستان: سال‌دانه یا دانه‌سال) شایع‌ترین نوع بیماری پوستی لیشمانیاز است که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود. عامل این بیماری انگلی به نام لیشمانیا است.

روند تحقیقات تولید واکسن سالک:

Rosa Maldona از اعضای تیم تحقیقاتی می گوید:

ما در موقعیت بسیار خوبی برای تولید این واکسن قرار داریم. تحقیقات بسیار امیدوارکننده است. اگر همه‌ی شرایط به خوبی پیش برود قادر خواهیم بود به زودی این واکسن را برای استفاده‌ی بالینی معرفی کنیم.

در طی بیش از چهار سال تحقیق در مرکز تحقیقات UTEP، این تیم تحقیقاتی یک فرمول واکسن را کشف کردند که منجر به کاهش ۹۶ درصدی ضایعات ناشی از بیماری شد و میزان پیشگیری ۸۶ درصدی در موش‌ها را نشان داد.

این تیم برای تولید مولکول‌های شیمیایی مورد نیاز برای تولید واکسن از شیمی‌دان مرکز UTEP، دکتر Katja Michael کمک گرفتند.

Eva Iniguez دانشجوی دکترای علوم زیستی در این مرکز تحقیقاتی می گوید:

انجام این کار دشوار بود. استاندارد‌های زیادی باید رعایت می‌شد. اما من بسیار خوشحالم. این میزان تاثیرگذاری در پیشگیری از بیماری در آزمایش‌ها قابل توجه است.

این گروه تحقیقاتی از دانشگاه تگزاس در ال پاسو یک گام به تولید واکسن سالک نزدیک‌تر شدند.

Maldonado و Almeida دو عضو تیم تحقیقاتی هر کدام بیش از ۲۵ سال روی بیماری شاگاس تحقیق کرده بودند و اخیرا حق ثبت اختراع برای تولید اولین واکسن بیماری شاگاس را دریافت کردند. این موضوع در روند تحقیقات جدید به تیم کمک کرد. زیرا با اینکه مولکول‌های عامل بیماری‌ها متفاوت است اما کربوهیدرات‌های مشابهی در انگل‌ها وجود دارند.

این تیم یک درخواست حق ثبت اختراع برای واکسن سالک ارائه داده است. در حال حاضر هیچ واکسنی برای این بیماری در انسان وجود ندارد. درمان مورد استفاده در حال حاضر بسیاد دردناک و طولانی است. بیماران برای درمان داخل وریدی تقریبا سه هفته بستری می‌شوند. در حال حاضر این واکسن برای سگ‌ها وجود دارد. این مورد برای استفاده در انگلستان تایید شده است.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید