انتشار این مقاله


اکسووست: فورد، دارندۀ اولین بلیط پرواز به ایلیسیم!

وظیفۀ اکسووست جلوگیری از خستگی ناشی از بالا گرفتن سر می‌باشد.

کارگران خط تولید دو مورد از کارخانه‌های فورد در ایالات متحده، هنگام کار نوعی دستگاه اگزواسلکتال (اسکلت خارجی) بر تن دارند که اختصاصاٌ برای بالا تنه طراحی شده است. این دستگاه به شکل رسمی به عنوان بخشی از یونیفرم کارمندان فورد در نظر گرفته شده است. وظیفۀ اکسووست (EksoVest) کاهش فشار کاری حین بالا بردن اجسام و جلوگیری از خستگی ناشی از بالا گرفتن سر می‌باشد.

اکسووست
یکی از کارگران خط تولید فورد که اکسووست را بر تن دارد.

اکسووست یکی از جدیدترین محصولات شرکت کالیفرنیایی “اکسو بایونیکس” (Ekso Bionics) می‌باشد. این دستگاه برای افرادی با قد ۱۶۵ تا ۱۹۸ سانتی‌متر طراحی شده، بدون نیاز به برق کار می‌کند و می‌تواند حین بالا بردن اجسام، بین ۳ تا ۶ کیلوگرم به هر بازو کمک کند. علی‌رغم وجود این قابلیت، اکسووست اصلاً با هدف تسهیل امر بالا بردن اجسام ساخته نشده، چرا که امروزه جابه‌جایی اجسام سنگین توسط ربات‌ها انجام می‌شود. هدف اصلی از طراحی این دستگاه، حمایت از ستون فقرات و شانه‌ها در حین بالا گرفتن سر بوده؛ که به شکل چشم‌گیری باعث کاهش آسیب‌های وارد به ستون فقرات در ناحیۀ گردن و خستگی عضلات این قسمت شده است. بالا گرفتن سر در مراحلی از کار نظیر: سوارکردن بدنۀ خودرو، نصب دستگاه اگزوز و محور، اجتناب‌ناپذیر است.


مقالۀ مرتبط: راهکارهایی برای کاهش درد گردن


راس آنگولد (Russ Angold)، از مؤسسین اکسو بایونیکس، در این باره می‌گوید:

طی همکاری دوسویه‌ای که با فورد داشتیم، توانستم با بهره‌گیری از کامنت‌های کارگران خط تولید، نمونه‌های اولیۀ اکسووست را تست کرده و اصلاحات لازم را انجام دهیم. ماحصل کار ما دستگاهی است که فشار وارد بر بدن و احتمال بروز آسیب را کاهش داده و موجب می‌شود فرد در پایان ساعت کار احساس کوفتگی نکند؛ که خود در ادامه موجب افزایش بهره‌وری خواهد شد.

این دستگاه با حمایت “اتحادیۀ کارگران خودرو” به صورت محدود وارد بازار مصرف در ایالات متحده شده است. در صورتی که نتیجۀ کار خوب باشد، فورد شعبه‌های اروپا و آمریکای جنوبی را نیز به اکسووست مجهز خواهد نمود.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید