انتشار این مقاله


چگونه روابط عمومی مان را بهتر کنیم؟

استعداد به خوبی ارتباط برقرار کردن با دیگران، مهم است. خوشبختانه، ترفندهایی وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها برای بهتر کردن توانایی‌تان در ارتباط برقرار کردن با دیگران استفاده کنید .

استعداد به خوبی ارتباط برقرار کردن با دیگران، مهم است. این توانایی در سخنرانی در مقابل کلاس، مصاحبه‌های شغلی، هنگام بحث کردن با دیگران و در موقعیت‌های مختلف دیگر به کمک شما خواهد امد. خوشبختانه، ترفندهایی وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها برای بهتر کردن توانایی‌تان در ارتباط برقرار کردن با دیگران استفاده کنید و با دیگران با اعتماد به نفس بیشتر و دوستانه‌تر برخورد کنید.

قسمت اول : اساس‌های داشتن روابط اجتماعی خوب را درک کنید 

  1. بدانید که برقراری ارتباط واقعا به چه معناست. ارتباط برقرار کردن، فرایند انتقال پیام میان ارسال‌کننده و دریافت‌کننده، از طریق روش‌های مختلف (نوشتن، علامت‌های غیرکلامی و حرف زدن)، است. همچنین مکانیسمی است که ما برای ساخت و بهبود روابط از آن استفاده می‌کنیم.
  2. جرئت به زبان اوردن افکارتان را داشته باشید. اعتماد به نفس داشته باشید و بدانید که شما هم می‌توانید حرف‌های مفید و ارزشمندی در جریان گفت‌وگو بگویید. هر روز برای اگاهی از افکار و احساساتتان وقت بگذارید تا بتوانید به صورت مناسب ان‌ها را برای دیگران بیان کنید. کسانی که برای حرف زدن مردد هستند، زیرا فکر می‌کنند آنچه می‌خواهند بگویند مهم و باارزش نیست، باید ترس را کنار بگذارند. ان چیزی که برای یک شخص مهم یا ارزشمند است ممکن است برای دیگری مهم نباشد و یا برای شخصی دیگر از اهمیت خیلی بیشتری برخوردار باشد.                         Image titled Develop Good Communication Skills Step 2
  3. تمرین کنید. پرورش توانایی به خوبی ارتباط برقرار کردن با تعاملات کوچک اغاز می‌شود. می‌توان برقراری روابط اجتماعی را روزانه، از سطح اجتماعی تا سطح حرفه‌ای، تمرین کرد. ایجاد توانایی‌های جدید در خود زمان می‌برد، اما هروقت شما از توانایی‌تان در ارتباط برقرار کردن استفاده کنید، فرصت‌ها و روابطی جدید در اینده برای خودتان فراهم می‌کنید.Image titled Develop Good Communication Skills Step 3

 


مقاله مرتبط: برای موفقیت، به روابطتان زمان اختصاص دهیدب


قسمت دوم: مخاطب خود را به صحبت بگیرید

  1. ارتباط چشمی برقرار کنید. چه در حال حرف زدن باشید و چه در حال گوش کردن به حرف طرف مقابلتان، نگاه کردن به چشمان او ارتباطتان را موفق‌تر خواهد ساخت. ارتباط چشمی نشان‌دهنده اشتیاق به ادامه صحبت است و شخص همراهتان را تشویق می‌کند تا او نیز مشتاق شنیدن حرف‌های شما باشد. یک راه ارتباط چشمی این است که اگاهانه به یک چشم شنونده نگاه کنید و سپس به چشم دیگر او نگاه کنید. رفت‌وامد میان دو چشم طرف مقابل، باعث می‌شود چشمانتان درخشان به نظر برسد. راه دیگر این است که حرف “T” را در صورت شنونده فرض کنید، قسمت افقی این حرف را خطی فرضی بین دو چشم او تصور کنید و قسمت عمودی را خطی در نظر بگیرید که در مرکز بینی او به پایین کشیده می‌شود. نگاهتان را روی منطقه ی “T” جابجا کنید.Image titled Develop Good Communication Skills Step 4
  1. از حرکات بدن استفاده کنید. این حرکات، شامل حرکات صورت و دست‌ها است. تمام بدنتان را به سخن درآورید. از حرکات کوچکتر برای اشخاص و گروه‌های کوچک استفاده کنید. هرچقدر گروه مخاطبتان بزرگتر می‌شود، این جرکات نیز باید بزرگ‍‌تر شوند.  Image titled Develop Good Communication Skills Step 5
  2. پیام هایی که مفهومشان مشخص نیست، ارسال نکنید. کلمات، حرکات، حالت صورتتان و تن صدایتان را هماهنگ کنید. اگر در حال تنبیه کردن یک شخص لبخند بزنید، پیامی پیچیده ارسال کرده‌اید و حرفتان موثر نخواهد بود. اگر باید پیامی منفی انتقال دهید، حرفها، حالت صورت و تن صدایتان را با این پیام هماهنگ کنید. Image titled Develop Good Communication Skills Step 6
  3. از انچه بدنتان می‌گوید اگاه باشید. زبان بدنتان می‌تواند بیشتر از دهانی پر از حرف سخن بگوید. طرز ایستادن شما، با حالتی استقبال‌کننده و به طوری که بازوهایتان در کنار بدنتان قرار گرفته باشد، به همه‌ی افراد اطرافتان می‌گوید که شما پذیرای آن‌ها هستید و به هر حرفی که فرد مقابل بخواهد بگوید، گوش خواهید داد. در مقابل، در صورتی که دست‌هایتان را ضربدری قرار دهید و شانه‌هایتان را خم کنید، نشان‌دهنده ی عدم علاقه به صحبت یا عدم اشتیاق به ارتباط است. در اغلب موارد، ارتباط شما با فردی دیگر قبل ازاینکه اغاز بشود، با زبان بدنتان که می‌گوید علاقه‌ای به صحبت ندارید، تمام می‌شود. ژست مناسب و طرز ایستادن پذیرا و خوش‌برخورد، می‌تواند باعث شود حتی گفت‌وگوهای سخت، لطیفتر ادامه بیابد.  Image titled Develop Good Communication Skills Step 7
  4. نگرش و عقایدی سازنده بروز دهید. نگرش‌ها و سخنانی که در گفت‌وگویتان مطرح می‌کنید، تاثیری بزرگ بر شیوه‌ای که شما خودتان را نشان می‌دهید و با دیگران تعامل برقرار می‌کنید، دارد. سعی کنید در مقابل دیگران صادق، صبور، خوشبین، صمیمی، مودب و مهربان باشید. نسبت به احساسات دیگران حساس باشید، و به توانایی‌های دیگران ایمان داشته باشید. Image titled Develop Good Communication Skills Step 8
  5. توانایی گوش کردن را در خودتان پرورش دهید. یک فرد نباید فقط توانایی خوب سخت گفتن را داشته باشد، بلکه باید به حرف‌های دیگران نیز گوش بدهد و خود را درگیر انچه دیگری می‌گوید، بکند. از اینکه وقتی فردی حرف می‌زند، به دنبال پایان جمله‌ی او باشید تا خودتان بلافاصله بتوانید خاطرات یا ایده‌های درون ذهنتان را بگویید، بپرهیزید.Image titled Develop Good Communication Skills Step 9

مقاله مرتبط: ۱۰ کار جزئی که افراد موفق به شیوه متفاوتی انجام می دهند!


قسمت سوم: استفاده از کلمات

  1. قاطعانه و شمرده شمرده حرف بزنید. واضح سخن بگویید و من‌من نکنید. اگر دیگران همیشه از شما می‌خواهند حرفتان را تکرار کنید، سعی کنید به وضوح حرف بزنید. Image titled Develop Good Communication Skills Step 10
  2. کلماتی را که استفاده می‌کنید به درستی تلفظ کنید. انسان‌ها میزان توانایی و لیاقت شما را از طریق کلماتتان قضاوت خواهند کرد. اگر در مورد چگونگی بیان یک کلمه مطمئن نیستید، از ان استفاده نکنید. دایره کلماتتان را با خواندن کلمات جدید به صورت روزانه بیشتر کنید. برای یادگرفتن چگونگی تلفظ کلمه‌ای جدید، به لغتنامه‌ها نگاه کنید.Image titled Develop Good Communication Skills Step 11
  3. از کلمات درست استفاده کنید. اگر از معنای کلمه‌ای مطمئن نیستید، ان را بکار نبرید. لغتنامه‌ای بردارید و یادگرفتن روزانه یک لغت جدید را به صورت عادت روزانه‌ی خود دراورید. گاهی اوقات از این کلمات در گفت‌وگوهای روزانه خود استفاده کنید.Image titled Develop Good Communication Skills Step 12
  4. به ارامی سخن بگویید. اگر با سرعت بالا حرف بزنید، دیگران شما را به عنوان فردی عصبی و بدون اعتماد بنفس خواهند شناخت. هرچند، مواظب باشید به جایی نرسید که انقدر ارام صحبت کنید که دیگران برای اینکه حرفتان را تمام کنید، پایان جمله‌هایتان را بگویند.Image titled Develop Good Communication Skills Step 13
  5. صدایتان را بهتر کنید. صدای بلند یا با حالتی نق‌نقو مانند، قابل اعتماد به نظر نمی‌رسد. در واقع، صدایی بلند و ارام می‌تواند باعث شود در مقابل یک همکار پرخاشگر مانند قربانی بنظر برسید یا اینکه دیگران شما را جدی نگیرند. شروع به تمرین کنید تا زیروبمی صدایتان را کمتر کنید. اهنگ خواندن را امتحان کنید، اما اینکار را در مورد همه‌ی اهنگ‌های مورد علاقه تان، یک اکتاو پایین‌تر انجام دهید. این کار را تمرین کنید و پس از مدتی، صدایتان شروع به لطیف‌تر شدن خواهد کرد.Image titled Develop Good Communication Skills Step 14
  6. به صدایتان جان ببخشید. از با یک تون حرف زدن بپرهیزید و حرکت‌دار سخن بگویید. زیروبم صدایتان بهتر است مرتبا بالا و پایین شود. DJ ها معمولا مثال خوبی برای این مورد هستند.Image titled Develop Good Communication Skills Step 15
  7. بلندی صدایتان را در حدی مناسب نگه دارید. بلندی صدایتان را مناسب انچه می‌گویید قرار دهید. زمانی که با فرد مقابل تنها هستید و نزدیک همید، ارامتر حرف بزنید. وقتی در مقابل گروه‌های بزرگتر حرف می‌زنید یا فاصله زیادی با مخاطبتان دارید، بلندتر سخن بگویید. Image titled Develop Good Communication Skills Step 16
آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید