انتشار این مقاله


با وجدان خطر آلزایمر را کاهش دهید!

با وجدان بودن خطر آلزایمر را به نصف کاهش می‌دهد.

مطالعه‌ی صدها راهب نشان می‌دهد چه خصیصه‌ای خطر آلزایمر را به نصف کاهش می‌دهد. طیق یافته‌ها، با وجدان بودن! افراد با وجدان منظم‌تر و مسئولیت‌پذیرتر بوده و در کنترل انگیزه‌های خودشان هستند. نویسندگان تحقیق توضیح می‌دهند:

وجدان را در واقع می‌توان نوعی گرایش به محتاط، هدفمند و پایبند به خط قرمزها بودن تعریف کرد. این افراد بیشتر نسبت به وظایف خود احساس مسئولیت می‌کنند.

مطالعه‌ی صدها راهب نشان داد احتمال بروز آلزایمر در آن‌هایی که فعال‌تر و مورداعتمادتر هستند، کم‌تر است. این افراد هم‌چنین کاهش قوه‌ی شناختی خود در اثر افزایش سن را با سیر آهسته‌تری تجربه کرده و خطر بروز اختلالات شناختی خفیف که برای آلزایمر عامل خطر محسوب می‌شود، برایشان کم‌تر است. این نتایج از مطالعه‌ی ۹۹۷ کشیش و راهب زن و مرد به دست آمده که هیچ‌یک در شروع مطالعه دمانس –زوال عقل- نداشتند.

پیگیری وضعیت بیشتر آن‌ها به مدت بیش از یک دهه صورت گرفت و مغزشان پس از مرگ در جستجوی نشانگرهای آلزایمر، بررسی گردید. نتیجه آن که باوجدان‌ترین‌ها نسبت به کم‌وجدان‌ترین‌شان با کاهش ۸۹ درصدی در خطر آلزایمر مواجه بودند.


مقاله‌ی مرتبط: داروهای ضد صرع خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را افزایش می‌دهند


 علاوه بر این، محققان نتوانستند نتایج را به زندگی احتمالاً سالم‌تر این افراد ارتباط دهند. در عوض، به عقیده‌ی آنان این امر می‌تواند تا حدی از تحصیل ناشی شود:

با وجدان بودن یکی از پیش‌بینی‌کنندگان منطقی عملکرد شغلی و آکادمیک محسوب می‌شود. هم دستاوردهای شغلی و تحصیلی و هم ماهیت تجارب شغلی با خطر آلزایمر مرتبط هستند. از طرفی افراد با وجدان بالا، مواجهه‌ی شدیدتری با این تجارب دارند.

وجدان بالا نوعی سپر علیه استرس‌های زندگی نیز محسوب می‌شود. انطباق‌پذیری با مسئولیت‌ها یکی از پیامدهای این خصیصه است. این فاکتورها احتمالاً پیامدهای ناگوار اتفاقات منفی زندگی و تنش‌های روانی مزمن را که با خطر دمانس در سالمندی مرتبط هستند، کاهش می‌دهند.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید