انتشار این مقاله


اصلاح ژنتیکی انسان اخلاقاً “مجاز” است

اصلاح ژنتیکی انسان تا زمانی که آسایش انسان آینده را به خطر نیانداخته اخلاقاً مجاز است.

یک قدم به طراحی نوزادان و اصلاح ژنتیکی انسان نزدیک‌‌تر شده‌ایم. سه‌شنبه‌ی گذشته مرکز اخلاق‌زیستی نوفیلد (NCB) -سازمان مستقل بریتانیایی که مسائل اخلاقی مطرح در حوزه‌ی زیست‌شناسی و پزشکی را بررسی می‌کند- گزارشی در مورد مسائل اخلاقی و اجتماعی ویرایش ژنوم و تولیدمثل انسان منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، ویرایش رویان‌های انسانی، اسپرم یا تخمک، تا زمانی که آسایش انسان آینده را به خطر نیانداخته و تبعیض‌ها و مضراتی را در جامعه موجب نشود، اخلاقاً مجاز است.

با احتیاط باید پیش رفت!

گزارش NCB به این معنا نیست که باید تنها به دلایل درمانی رویان‌ها را ویرایش نمود؛ بلکه ایجاد تغییرات به دلایل زیبایی‌شناختی نیز همچنان از نظر اخلاقی مطرح است. با این حال، منظور هم این نیست که از فردا شروع به ویرایش تک تک رویان‌های انسانی کنیم.

طبق گزارش، قبل از این که به آن نقطه برسیم، باید تحقیقات زیادی جهت تأیید استانداردهای امنیتی صورت گیرد. هم‌چنان نیاز خواهیم داشت استفاده از تکنولوژی مذکور را در مباحثات عمومی مطرح کرده و مفاهیم احتمالی را در نظر بگیریم. علاوه‌ بر این، باید هر گونه خطر احتمالی را که افراد، گروه‌ها یا جامعه را در حالت کلی تهدید کند، ارزیابی کرده و سیستمی برای بررسی و پایش اثرات ناگوار پیش‌بینی شده به محض بروز راه‌اندازی کرد. بعد از همه‌ی این‌ها، اصلاح ژنتیکی انسان هنوز باید توسط آژانس‌های حکومتی به دقت تنظیم شود. NCB قصد دارد این کار را با مطالعات بالینی دقیق شروع کند.

صدای اثرگذار!

در واقعیت، NCB نمی‌تواند برای اصلاح ژنتیکی انسان قانون تدوین کرده یا استانداردهایی ثبت کند. با این وجود، BBC توصیه‌های انجمن را اثرگذار عنوان می‌کند. در مجموع، با این که سال‌ها طول خواهد کشید تا نوزاد طراحی‌شده به دنیا بیاید؛ این واقعیت که ویرایش رویان انسان چراغ سبز اخلاق را از NCB دریافت کرده است، برای هر فرد مشتاق ذر این زمینه امیدوارکننده می‌باشد.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید