انتشار این مقاله


آیا فلفل شبح می‌تواند کشنده باشد؟

کندال فلفل سبز را خیلی دوست دارد. او آن را هم به صورت خام و هم ترشی‌اش را می‌خورد، در هر وعده غذایی و همراه هر غذایی. هر بار که او این فلفل(jalapenos) را یک گاز می‌زند مقداری در حدود ۲۵۰۰ الی ۵۰۰ واحد اسکویل حرارت و تندی را دهان خود وارد می‌کند. فقط سعی […]

کندال فلفل سبز را خیلی دوست دارد. او آن را هم به صورت خام و هم ترشی‌اش را می‌خورد، در هر وعده غذایی و همراه هر غذایی. هر بار که او این فلفل(jalapenos) را یک گاز می‌زند مقداری در حدود ۲۵۰۰ الی ۵۰۰ واحد اسکویل حرارت و تندی را دهان خود وارد می‌کند. فقط سعی نکنید به او فلفل شبح را پیشنهاد کنید یا هر فلفل تندتری را؛ چرا که میزان حرارتی که ایجاد می‌کند در محدوده درک انسان نیست و بیشتر دردناک است تا تند.

معیار اسکویل، معیاری است برای اندازه‌گیزی میزان حرارت وتندی فلفل‌های تند و همچنین غذاهایی که از این فلفل‌های درست می‌شوند. مانند سس‌های تند. طی این روش اندازه‌گیری، روغن کپسایسین از فلفل استخراج می‌شود و با اندازه گیری غلظت آن می‌توان به این فلفل‌ها نمره‌‎ای از ۰ الی میلیون‌ها داد در معیار اسکویل. یک فلفل دلمه‌ای سبز برای مقال در این معیار مقدار تندی صفر دارد در حالی که فلفل شبح چیزی بیشتر از ۱ میلیون درجه تندی در همین معیار دارد.(منبع:Chilli World)

هنگامی که شما یک گاز از این فلفل را می‌خورید، دهان شما احساس حرارتی را می‌کنند که بسیار بیشتر از حد تصور است. گیرنده‌های زبان این غلظت و میزان را ثبت می‌کنند و سپس این پیام‌‌ها را به سمت مغز می‌فرستند، جایی که به علت زیاد بودن تعداد پیام‌ها مغز آن را به عنوان سوختن و درد تفسیر می‌کند. و به این صورت زنجیره‌وار یک‌سری اتفاقات می‌افتند در بدن شما؛ هامن‌طور که کپسایسین موجود در فلفل شبح موجب التهاب گشترده‌ای در کا بدن می‌شود و شروع به فرستادن پیام‌های متعددی از طریق نورون‌ها می‌شود، موجب گشادی عروق خونی می‌شود و در نهایت اینقدر بدن شما را گرم می‌کند که ناگهان بدن شما خیلی بیشتر از حد مجاز گرم شده است.

بدن شما به این شکل در یک حالت هشدار شدید قرار می‌گیرد. آیا واقعا خوردن یک فلفل می‌تواند موجب مرگ شما شود؟

بله، ممکن است شما بر اساس خوردن این فلفل بمیرید. در حقیقت محققین اندازه‌گیری کردند برای مثال برای یک فرد ۱۵۰ پوندی خوردن ۳ پوند از این فلفل به صورت خشک‌شده یا پودر شده می‌تواند این‌قدر فرد را از لحاظ کپسایسین غنی سازد که بر اثر این ازیاد فرد بمیرد. آنها این یافته‌ها را از تعمیم آزمایش‌ها انجام شده بر روی حیوانات بدست آورده‌اند.(منبع:Glinsukon)

اما به این معنی نیست که شما باید تمام سس‌های تند و سالسای خود را دور بریزید. خبر خوبی برای عاشقان مزه تندی این است که بدن شما می‌تواند تا حد زیادی اثر سمیت کپسایسین را تحمل کند و به حالت پایه‌ی خود برگردد. درد و التهاب می‌تواند این‌قدر زیاد باشد که نتوانیم با آن مقابله کنیم. کپسایسین می‌تواند موجب درد و تضعیف در چشم‌ها و مجاری هوایی شود؛ و این دلیلی است که از اسپری‌های فلفل برای دفاع استفاده می‌شود و کارایی مخصوص به خود دارند. در مقدار ۲ میلیون اسکویل حرارت، اسپری فلفل می‌تواند مهاجم را از انجام کار بازدارد. هند، کشوری که مبدا اولیه فلفل شبح است، تشکیلات تحقیقات و توسعه دفاعی حتی از این فلفل نارنجک‌هایی را با قدرت از کار افتادگی بالا ساختند.(منبع:Chilli World)

اما سوالی که در این میان وجود دارد، چرا برخی از افراد می‌تواند گرما حاصل از فلفل شبح را کنترل کنند و از آن لذت می‎‌برند؟ این یک توانایی اکتسابی است، محققین بر این باورند که با گذر زمان، کپسایسین موجب مرگ رسپتور‌های درد در دهان این افراد شده است و در نهایت این فلفل نمی‌تواند موجب تحریک حس درد در این افراد شود و آن‌ها تنها یک احساس حرارت و تندی خوشایندی را در دهانشان می‌کنند.(منبع:Roach)

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید