انتشار این مقاله


۵۰۰ هزار مورد بیماری وبا و تقریبا ۲ هزار مرگ‌و‌میر در یمن ثبت شده است

از زمان شروع این بیماری همه گیر، بیماری منتقل شونده از آب، بیش از نیم میلیون نفر از مردم را مبتلا کرده‌است.

از زمان شروع این بیماری همه‌گیر، بیماری منتقل شونده از آب بیش از نیم میلیون نفر از مردم را مبتلا کرده‌است.

ژنو (رویترز) – سازمان بهداشت جهانی (WHO) روز دوشنبه اعلام کرد:

از زمانی که ۴ ماه پیش این پدیده همه‌گیر شروع شده و جان ۱۹۷۵ نفر را گرفته است، بیش از نیم میلیون نفر در یمن، به بیماری وبا مبتلا شده‌اند. در این کشوری که سیستم بهداشتی پس از بیش از دو سال جنگ افت کرده است، هر روز بیش از ۵ هزار مورد جدید ازاین بیماری منتقل شونده توسط آب که باعث اسهال حاد و کم آبی بدن می شود، وجود دارد. تعداد کل موارد مشکوک به وبا در یمن در این سال به نیم میلیون مورد می‌رسد و نزدیک به ۲ هزار نفر از زمان شیوع این بیماری در اواخر ماه آوریل و گسترش بی‌وقفه آن، کشته شده‌اند.

گسترش وبا در برخی نقاط در مقایسه با نقطه اوج شیوع، به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است، اما این بیماری هنوز در مناطق تازه آسیب دیده، که تعداد زیادی از موارد در این مکان‌ها ثبت می‌شود، به سرعت گسترش می یابد. در مجموع ۴۸۴ ۵۰۳ مورد گزارش شده است. این بیماری ، که ناشی از خوردن غذا یا آب آلوده به مدفوع انسانی است، در صورت عدم درمان، می‌تواند در عرض چند ساعت باعث مرگ شود. در کشورهای توسعه یافته مجهز به سیستم های بهداشتی و تصفیه آب، عمدتا ریشه کن شده است. اما جنگ داخلی ویرانگر یمن، ایجاد یک ائتلاف نظامی به رهبری آل سعود علیه گروه انصارالله پشتیبانی شده از طرف ایران و فروپاشی اقتصادی باعث شده است تا با فاجعه هایی مانند وبا و گرسنگی همراه شود.

سازمان جهانی بهداشت افزود:

میلیون ها یمنی همچنان از آب پاک محروم می‌شوند و جمع آوری زباله در شهرهای بزرگ متوقف شده است. به ۳۰ هزار تن از کارکنان بهداشتی بحرینی، حدود یک سال حقوق و دستمزد پرداخت نشده است و کمبود داروهای مهم پزشکی وجود دارد.

Tedros Adhanom Ghebreyesus، مدیر کل WHO گفت:

این پزشکان و پرستاران ستون فقرات واکنش‌های بهداشتی هستند – بدون آن‌ها ما هیچ کاری نمی‌توانیم در یمن انجام دهیم. حقوق آن‌ها باید پرداخت شود تا بتوانند جان مردم را حفظ کنند.

WHO و همکاران در تمام ساعات کار می‌کنند تا کلینیک‌های درمان وبا را راه اندازی کنند، تجهیزات بهداشتی را بازسازی کنند، تدارکات پزشکی را تامین کنند و از تلاش‌های ملی حمایت کنند. بیش از ۹۹ درصد از بیماران که به امکانات بهداشتی دسترسی دارند، نجات پیدا می‌کنند، اما کودکان و سالخوردگان بیشتر آسیب پذیرند.

فدلا چایب، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی در جمعه گذشته در یک نشست خبری گفت:

این روش پاسخگویی در بعضی از نقاط جواب می‌دهد. ما می‌توانیم به شما بگویم که این نظارت، کاهش موارد مشکوک در طی چهار هفته گذشته در برخی از استان های پر آسیب را تائید می‌کند. مهم‌تر از همه، شهر صنعا، حاجی و عمران با این کاهش سازگار هستند، اما در بسیاری از مناطق دیگر، موارد و مرگ و میر همچنان ادامه دارد و در حال افزایش است.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید