انتشار این مقاله


افسردگی تعطیلات

آیا واقعا مردم در طول تعطیلات احساس ناراحتی بیشتری می‌کنند؟

افسردگی تعطیلات یک پدیده کاملا واقعی است، اما احتمالا اثرات متفاوتی از آنچه شما فکر می‌کنید دارد. داده‌های محدودی در دست است اما شواهدی درمورد علل و پیامدهای اندوه تعطیلات وجود دارد.
صرف نظر از وابستگی به مذهب، ایام تعطیلات اغلب همراه احساس گرمی، شادی و تعلق خاطر می‌باشد. اما برای برخی افراد این زمان می‌تواند، احساس تنهایی، استرس و اضطراب را تحریک کند.


مقالات مرتبط: 


برای شروع، شواهد جامعی وجود دارد که برخلاف باورهای قدیمی و رسانه‌های غلط، حوالی تعطیلات میزان خودکشی در ایالات متحده افزایش نمی‌یابد. براساس آمار مرکز آمار ایالات متحده، میزان خودکشی در ماه‌های آوریل و اوت بیش‌تر است و در ماه‌های نوامبر، دسامبر و ژانویه، حداقل میزان خودکشی در روز را دارند.

با این حال، نرخ خودکشی کم، به معنی واقعی نبودن افسردگی تعطیلات نیست. درحالی‌که هیچ بررسی سیستماتیکی در حیطه افزایش مشکلات بهداشت روانی در زمان تعطیلات وجود ندارد، یافته‌هایی حاصل از نظرسنجی وجود دارد که نشان می‌دهد افراد بین عید شکرگزاری و روز سال نو، فشار، اضطراب و افسردگی بیش‌تری حس می‌کنند.
نظرسنجی که توسط انجمن روانشناسی آمریکا انجام شد، برخی اطلاعات جالب در مورد اندوه تعطیلات افشا شد:

  • در حالیکه اکثریت مردم در این نظرسنجی، احساس تعجب، خوشبختی و آرامش را در طول تعطیلات گزارش کردند، اما این احساسات اغلب همراه احساس خستگی، استرس، تحریک پذیری و ناراحتی بود.
  • سی و هشت درصد افراد مورد بررسی گفتند میزان استرس آن‌ها در فصل تعطیلات افزایش یافته است. شرکت کنندگان عوامل استرس‌زا را شامل کمبود وقت، کمبود پول، سودگرایی، فشار حاصل از هدیه دادن و دورهمی‌های خانوادگی، می‌دانستند.
  • به طرز شگفت انگیزی، ۵۶ درصد از افراد گزارش کرده‌اند بیش‌ترین میزان استرس در کار را تجربه می‌کنند و تنها ۲۹درصد از آن‌ها استرس بیش‌تری را در خانه متحمل می‌شدند.

در نظرسنجی دیگری، بیش از هزار بزرگسال توسط Principal Financial Group (یک شرکت سرمایه گذاری جهانی) مورد بررسی قرار گرفتند و دریافتند ۵۳ درصد از مردم به دلیل هزینه‌های تعطیلات، به رغم صرف نیمی از بودجه‌های تعطیلات خود، استرس مالی دارند. این داده‌ها نشان می‌دهد، افسردگی تعطیلات یک پدیده واقعی است. اینکه هیچ بررسی سیستماتیک یا آزمایش‌های تصادفی کنترل شده‌ای در مورد مشکلات سلامت روان در فصل تعطیلات وجود ندارد، حائز اهمیت است. داده‌های اولیه نشان می‌دهد این موضوع برای بررسی در پژوهش‌های آینده مناسب است.

نکته نهایی: تفاوت بین افسردگی تعطیلات که معمولاً در پایان فصل تعطیلات به پایان می‌رسد و افسردگی که بیش‌تر طول می‌کشد و با فعالیت‌های روزانه زندگی تداخل دارد، شدیدتر است. اگر ایام تعطیلات را گذراندید و هنوز هم احساس افسردگی یا اضطراب دارید بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید