انتشار این مقاله


ژن سرطان پستان BRCA بر بقاء بیمار تاثیر نمی‌گذارد

جهش‌های BRCA ارثی هستند و خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را افزایش می‌دهند.

مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که بیماران جوان مبتلا به سرطان پستان که دچار جهش ژن BRCA شده‌اند شانس زنده ماندن‌شان پس از درمان به اندازه‌ی افرادی است که جهش ژنی ندارند.

جهش‌های BRCA ارثی هستند و خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را افزایش می‌دهند. در مقایسه با حدود ۱۲.۵ درصد از زنان در جمعیت عمومی، بین ۴۵ تا ۹۰ درصد از زنان دارای جهش BRCA، به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

پژوهشگر اصلی، Diana Eccles، گفت:

مطالعه‌ی ما بزرگترین مطالعه در نوع خود است و یافته‌های ما نشان می‌دهند که شانس زنده ماندن زنان جوان‌ مبتلا به سرطان سینه که جهش ژن BRCA دارند برابر با شانس زنده ماندن زنانی است که پس از دریافت درمان دچار جهش ژن نمی‌شوند.

او در دانشگاه Southampton و بیمارستان دانشگاه Southampton NHS Foundation Trust کار می‌کند.

BRCA
مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که بیماران جوان مبتلا به سرطان پستان که دچار جهش ژن BRCA شده اند شانس زنده ماندن‌شان پس از درمان به اندازه‌ی افرادی است که جهش ژنی ندارند.

Eccles خاطر نشان کرد:

زنان مبتلا به سرطان سینه که با جهش BRCA مواجه می‌شوند؛ اغلب پس از تشخیص یا شیمی درمانی، درمان ماستکتومی را انجام می‌دهند. با این حال، یافته‌های ما نشان می‌دهد که این جراحی نباید بلافاصله همراه با درمان دیگر انجام شود.

این مطالعه شامل بیش از ۲۷۰۰ زن در انگلستان با سنین ۱۸ تا ۴۰ سال است که اخیرا سرطان سینه‌ی آن‌ها تشخیص داده شده است. دوازده درصد این زنان دارای جهش BRCA بودند.

بر اساس گزارش، اکثر زنان (۸۹ درصد) شیمی درمانی شدند، ۴۹ درصد از آن‌ها عمل جراحی حفظ سینه (لامپکتومی) داشتند، ۵۰ درصد ماستکتومی کردند و کمتر از ۱ درصد هیچ جراحی سینه‌ای نداشتند.

یافته‌های ما نشان داد که میزان بقا پس از دو سال برای زنان مبتلا به جهش BRCA 97 درصد و برای افراد بدون جهش ۹۶.۶ درصد است. پس از پنج سال، میزان بقا ۸/۸۳ و ۸۵ درصد بود. پس از ۱۰ سال، این نرخ‌ها به ترتیب ۷۳.۴ و ۷۰.۱ درصد بود.

بر اساس مطالعه‌ی منتشر شده در ۱۱ ژانویه در Lancet Oncology ، در صورت بروز جهش در ژن BRCA1 یا BRCA2 نتایج مشابهی مشاهده می‌شود.

Eccles در یک نشریه‌ی روزنامه ای گفت: “جراحی‌های کاهش ریسک باید در دراز مدت، به عنوان یک گزینه، به طور خاص برای حامل‌های جهش BRCA1، برای کاهش خطر ایجاد سرطان پستان و یا تخمدان جدید در آینده مورد بحث قرار گیرد.”

او افزود: “تصمیم گیری در مورد زمان جراحی اضافی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان در آینده باید پیش آگهی بیمار پس از اولین سرطان و اولویت‌های شخصی آن‌ها را مورد توجه قرار دهد.”


مقاله مرتبط: استفاده از ترکیبی جدید در درمان سرطان تخمدان


Eccles و همكارانش خاطر نشان كردند كه اين يافته‌ها ممكن است براي بيماران مبتلا به سرطان سينه با جهش BRCA که سن بالاتری دارند جواب ندهد.

Peter Fasching از دانشگاه Friedrich-Alexander در آلمان در تفسیری از این مطالعه نوشت: “درک پیش آگهی در بیماران جوان مهم است، زیرا بیمارانی با جهش BRCA در معرض خطر قرار گرفتن در شرایط خاصی مانند سرطان‌های ثانویه هستند.”

Fasching اضافه کرد: “این خطرات درمان را تعیین می‌کنند و دانستن این که جهش BRCA1 یا BRCA2 منجر به پیش آگهی متفاوت نمی‌شود ممکن است رویکرد درمانی را برای این خطرات تغییر دهد”.

بنابراین، وی خاطرنشان کرد: “این موضوع مهم، نیاز به تحقیقات بیشتری در آینده دارد، زیرا اقدامات جراحی پیشگیرانه ممکن است منجر به زندگی بسیار طولانی پس از تشخیص سرطان سینه در سنین جوانی شود.”

در خبرهای مرتبط، اداره‌ی غذا و داروی ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که اولین دارو برای درمان سرطان‌های متاستاتیک پستان مرتبط با جهش ژن BRCA را تایید کرده اند. FDA می‌گوید که تجویز (Lynparza (olaparib را گسترش می‌دهد تا استفاده از تومورهای مرتبط با BRCA که در خارج از پستان گسترش یافته اند، گسترش یابد.

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید