انتشار این مقاله


دانشمندان بینش جدیدی در مورد چگونگی ارتباط آنتی بادی با ویروس تنفسی گسترده بدست آوردند

فعالیت ۴ آنتی‌بادی که پروتئین مهم ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) را هدف قرار می‌دهند، پیدا و مشخص کردند.

بر طبق تحقیقات جدید منتشر شده، دانشمندان فعالیت چهار آنتی بادی تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن انسان که پروتئین مهم موجود در ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) را هدف قرار داده‌اند، پیدا و مشخص کرده‌اند.


مقاله مرتبط: محققان روش جدیدی را برای تحریک پاسخ ایمنی علیه سلول‎های تومور کشف کردند


RSV اغلب کودکان ۲ ساله سراسر جهان را آلوده می‌کند. معمولا علائم خفیف سرماخوردگی را ایجاد می‌کند، اما می‌تواند به شرایط شدیدی مانند پنومونی منجر شود. علیرغم تاثیر جهانی RSV و ارتباط نزدیک آن با ویروس انسانی متاپنومونیا (hMPV)، هیچ واکسن مجاز برای مبارزه با این ویروس‌ها توسعه نیافته است.

جارود موسا در آزمایشگاه جیمز کرو از مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت در شهر نوشویل، و همکارانش برای کمک به اطلاع رسانی در مورد واکسن، از آنتی بادی‌های انسانی تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن در پاسخ به عفونت RSV استفاده کرد. واکسن‌ها با استفاده از تحریک بدن برای ایجاد واکنش قوی آنتی بادی علیه پاتوژن‌های مهاجم عمل می‌کند، بنابراین درک عمیق از آنتی بادی‌های ضد RSV می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.


مقاله مرتبط: آنتى بادى انسانى، عملكرد داروهاى سرطانى را تقويت مى كند


تحقیقات قبلی آنتی بادی‌های انسانی را یافته است که به مکان‌های خاصی بر روی پروتئین RSV F متصل شده ، و مانع از توانایی ویروس برای اتصال به سلول انسانی می‌شوند. موسا و همکارانش با استفاده از خون اهداکنندگان، چهار آنتی بادی جدید را شناسایی کردند که به بخشی از پروتئین RSV F به عنوان سایت IV متصل می‌شوند.
یکی از آنتی‌بادی‌هایی که ۳M3 نامیده می‌شود، توانایی خاصی در غیر فعال کردن RSV نشان داد که پیشنهاد می‌شود در درمان یا پیشگیری مفید باشد. یکی دیگر از آنتی‌بادی‌ها، ۱۷E10، توانایی حمله و خنثی کردن هر دو ویروس RSV و hMPV را نشان داد که پروتئین F بسیار مشابهی دارد.
کرو گفت:

ما هیجان زده شدیم که چنین پادتن‌های قدرتمند انسانی را پیدا کردیم که به این سایت آسیب پذیری بر روی پروتئین فیوژن متصل می‌شوند که RSV و hMPV را مهار می‌کنند. این یافته‌های جدید ما را در چگونگی طراحی بهتر نسل‌های بعدی آنتی ژن‌های واکسن برای این پاتوژن‌های رایج ویروسی کمک می‌کند.

برای بررسی جزئیات مولکولی تاثیرات متقابل آنتی بادی و ویروس ، محققان به طور سیستماتیک، دنباله‌ای از بلوک‌های ساختمان آمینو اسید پروتئین F را بررسی و آزمایش کردند که چگونه تغییرات این تاثیرات متقابل را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آن‌ها دریافتند که این چهار آنتی بادی به روش‌های مختلف با RSV تعامل داشتند و هر یک از آنتی بادی‌ها به اسیدهای آمینه متفاوت برای پیوند با یکدیگر متصل بودند.

تیم تحقیق همچنین از میکروسکوپ الکترونی برای تجسم بی‌نظیر آنتی بادی-ویروس استفاده کرد. این کار نشان داد که ۱۷E10، در زوایای تندتری نسبت به سایر آنتی بادی‌ها به پروتئین F متصل می‌شود. این زاویه غیرمعمول می‌تواند به طور مستقیم با توانایی ۱۷E10 برای خنثی کردن هر دو ویروس RSV و hMPV مرتبط باشد.

این یافته‌ها ویژگی‌های ساختاری پروتئین RSV F را برجسته می‌کنند که این امر می‌تواند برای طراحی واکسن مفید باشد. تحقیقات بیشتری در رابطه با شباهت‌های RSV و پروتئین hMPV F، می‌تواند به تلاش برای توسعه واکسنی کمک کند که به طور همزمان از هر دو ویروس محافظت می‌کند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید