انتشار این مقاله


آیا ما باید ژن هایمان را به‌خاطر باکتری‌های موثر در پوسیدگی دندان سرزنش کنیم؟

ترکیب باکتریهای دهان ما وقتی خیلی جوان هستیم، عمدتا تحت تاثیر زمینه های ژنتیکی ما قرار می‌گیرد. اما به محض رسیدن به سنین بالا، از شدت تاثیر این عوامل کاسته شده  و مواردی غیر موروثی از قبیل رژیم و بهداشت دهان نقش مهم‌تری در شکل دادن میکروبیوم دهانی بازی میکنند. این ایده توسط یک مطالعه […]

ترکیب باکتریهای دهان ما وقتی خیلی جوان هستیم، عمدتا تحت تاثیر زمینه های ژنتیکی ما قرار می‌گیرد. اما به محض رسیدن به سنین بالا، از شدت تاثیر این عوامل کاسته شده  و مواردی غیر موروثی از قبیل رژیم و بهداشت دهان نقش مهم‌تری در شکل دادن میکروبیوم دهانی بازی میکنند.

این ایده توسط یک مطالعه جدید- به رهبری جی. کریگ ونتر موسسه (JCVI) در لا جولا، CA –  پشتیبانی می‌شود که در مجله Cell Host & Microbe منتشر شده است. او میکروبیوم های دهان دوقلوهای یکسان و غیر یکسان را در دوران کودکی بررسی کرد.

Karen E. Nelson، پژوهشگر ارشد، Ph.D.، رئیس JCVI و همکارانش تصمیم گرفتند دوقلوها را بررسی کنند؛ زیرا از آنجایی که آنها احتمالا یک تربیت بسیار مشابه دارند، آنها موضوعات ایده آلی برای مطالعه ی “طبیعت در مقابل پرورش” در رابطه با موضوع بهداشت دهان و دندان هستند.

دکتر نلسون و تیم به این توجه داشتند که آنها “یک گروه بزرگ از بچه های دوقلو را بررسی کرده‌اند تا بتوانند در مورد مشارکت ژنوتیپ میزبان و محیط زیست اولیه در شکل دهی میکروبیوم های خوراکی در زمینه بهداشت دهان، تحقیق کنند.”

پوسیدگی دندان یک مسئله مهم بهداشت جهانی است.

بیش از ۹۰ درصد کودکان مدرسه ای و نزدیک به ۱۰۰ درصد از بزرگسالان در سراسر جهان، حفره های دندانی دارند. بیش از ۲۰ درصد بزرگسالان میانسال داراي بیماری های شدید یا پریودنتال هستند که می تواند منجر به از دست رفتن دندان و سایر مشکلات سلامتی شود.

در آمریكا آمار مربوط به پوسیدگی دندان نشان میدهد كه ۳۷ درصد كودكان ۲ تا ۸ ساله در دندانهای اولیه خود پوسیدگی دارند، ۵۸ درصد از نوجوانان در حال حاضر دارای این بیماری هستند یا داشته اند و بیش از ۹۰ درصد بزرگسالان آن را دارند.

میکروبیوم دهانی و بیماری

نویسندگان مقاله در مقاله خود توضیح می‌دهند که پوسیدگی دندان معمولا هنگامی رخ می‌دهد که نوع خاصی از باکتری متابولیزه شود مثل “مصرف مکرر شکر “.این حالت منجر به محیط اسیدی در دهان می‌شود که مینای دندان را تحریک می‌کند و باعث حفره می‌شود. آنها همچنین توجه کردند که در بزرگسالان مبتلا به بیماری لثه، گروه های خاصی از باکتری باعث التهاب می‌شود که منجر به تخریب بافت لثه، تشکیل پاکتها و از دست رفتن دندان می‌شود.

همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر ارتباط بین میکروبیوم دهان – یعنی جمع آوری میکروب های دهان و مواد ژنتیکی آنها – و سایر بیماری ها، از جمله سرطان دهان و بیماری های قلبی عروقی.

با این حال، در حالی که مطالعات متعددی در مورد ارتباط بین میکروبیوم روده و سلامت انجام شده‌است و تا حدی که این موضوع ممکن است تحت تأثیر پیش زمینه های ژنتیکی میزبان قرار گیرد، تقریبا هیچ میکروبیوم دهانی وجود ندارد.

پیوند با مصرف قند بالا

همانطور که انتظار می رفت، آنها دریافتند که میکروبیوم های دهانی دوقلوهای مشابه بیشتر شبیه به دوقلوهای غیر مشابه بودند. این، پژوهشگران می گویند، تحقیقات نشان می‌دهد که پس زمینه ژنتیکی میزبان بر انواع باکتری‌های موجود در دهان تاثیر می‌گذارد. آنها همچنین دریافتند که انواع باکتریهایی که بیشتر با زمینه ژنتیکی میزبان – به اصطلاح باکتریهای ارثی – عواملی نیستند که در پوسیدگی دندان نقش دارند. همچنین، هنگامی که آنها نتایج را در بین کودکان ۵ ساله با افراد ۱۱ ساله مقایسه کردند، دریافتند که “باکتری های موروثی با افزایش سن کاهش می یابد.”

در نهایت، آنها همچنین دریافتند که دوقلوهایی که رژیم غذایی آنها شامل مقدار زیادی شکر اضافه شده بود، میزان کمتری  از انواع باکتری هایی را داشتند  که با میزان پایین تر پوسیدگی دندان ارتباط داشتند و بیشتر از انواع  که با میزان بالای پوسیدگی دندان ارتباط داشتند. محققان قصد دارند به مطالعات دزباره دوقلوها ادامه دهند و تغییر الگوهای در میکروبیوم های دهانشان را مطالعه کنند.

آنها همچنین می خواهند  سلامت دوقلوهای یکسان و غیر یکسان با تفاوت های عملکردی در میکروبیوم های دهانشان را مقایسه کنند. محدود کردن مصرف قند و همچنین محدود کردن افزایش اسید در جزو عقاید جامعه دندانپزشکی در پاره‌ای از تاریخ بوده است. این کار مجموعه خاصی از باکتریهایی را که می توانند از طریق محیط بدست آمده و بتوانند باعث ایجاد حفره ها شوند، معرفی می کنند. “

امین موسوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید