انتشار این مقاله


هومیوپاتی چیست و چگونه بیماری‌ها را درمان می‌کند

هومیوپاتی یا طب هومیوپاتی یک فلسفه‌ی پزشکی و تکنیکی مبتنی بر این ایده است که بدن توانایی درمان خود را دارد.

این روزها خیلی از مردم از پزشکان می‌پرسند که هومیوپاتی چیست؟ هومیوپاتی یا طب هومیوپاتی یک فلسفه‌ی پزشکی و تکنیکی مبتنی بر این ایده است که بدن توانایی درمان خود را دارد. هومیوپاتی در اواخر سده‌ی ۱۷۰۰ در آلمان ایجاد شده و به‌طور گسترده در سراسر اروپا مورد استفاده قرار گرفته است. علم هومیوپاتی علائم بیماری را به عنوان پاسخ طبیعی بدن در تلاش برای بدست آوردن دوباره‌ی سلامتی تلقی می‌کند.

در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم که کاربرد، نحوه عملکرد و خطرات هومیوپاتی چیست و کدام بیماری‌ها را می‌توان با هومیوپاتی درمان کرد.

هومیوپاتی چگونه بیماری‌ها را درمان می‌کند

هومیوپاتی بر پایه‌ی ایده‌ی “like cures like”  استوار است. به این معنا که اگر ماده‌ای موجب ایجاد ناخوشی در فردی سالم شده، دادن میزان بسیار کمی از همان ماده به فرد ممکن است بیماری را بهبود بخشد. نظریه هومیوپاتی این است که دادن دوز هومیوپاتیک، روند بهبودی طبیعی بدن و خودتنظیمی را بهتر می‌کند.

برای مثال، پیاز قرمز باعث سرایز شدن اشک‌های شما می‌شود. به همین خاطر است که از پیاز در درمان هومیوپاتی آلرژی استفاده می‌شود. در درمان سایر بیماری‌ها از پیچک سمی (پویزون آی‌وی)، آرسنیک سفید، زنبور کوبیده شده و یک داروی گیاهی به نام آرنیکا یا همیشه بهار برای هومیوپاتی استفاده می‌شود.

متخصص سلامت هومیوپاتی (هومیوپات) از قرص‌ها یا ترکیبات مایع (محلول‌ها) حاوی تنها مقدار کمی از ماده‌ای فعال (معمولا گیاه یا ماده معدنی) برای درمان بیماری استفاده می‌کند. از این مواد با عنوان مواد بسیار رقیق شده یا “قابلیت‌یافته” (potentiated) یاد می‌شود. هومیوپات‌های باور دارند که خاصیت درمانی مواد در این مرحله به وجود می‌آید. آن‌ها همچنین اعتقاد دارند که هرچه دوز یا مقدار داروی مورد استفاده کمتر باشد، اثربخشی بیشتری خواهد داشت. در واقع، بسیاری از این درمان‌ها دیگر مولکول‌های ماده‌ی اصلی خود را ندارند. آن‌ها به فرم‌های متفاوتی، مثل پلت‌های قندی، قطره، کرم، ژل و قرص عرضه می‌شوند.

متخصص هومیوپاتی در ویزیت سؤال‌های مختلفی درمورد وضع سلامت ذهنی، عاطفی و جسمانی شما می‌پرسد. او بهترین داروی هومیوپاتی را متناسب با نیازهای شما تجویز خواهد کرد. او بعداً می‌تواند درمان شما را مناسب‌تر کند. علاوه بر این، داروهای هومیوپاتی بدون نسخه در بعضی از داروها نیز به فروش می‌رسند.

هومیوپاتی چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند

پس از پاسخ به سؤال این که هومیوپاتی چیست به این پرسش برمی‌خوریم که هومیوپاتی برای درمان چه بیماری‌هایی مناسب است. هومیوپاتی برای درمان مشکلات مختلفی استفاده می‌شود که بیماری‌های مزمن هم در بین آن‌ها هستند:

  • آلرژی
  • میگرن
  • افسردگی
  • سندرم خستگی مزمن
  • آرتریت روماتوئید
  • سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
  • علائم پیش از قاعدگی (PMS)

همچنین، از این داروها برای درمان صدمات جزئی مانند بریدگی‌ها، خراش‌ها و کشیدگی عضلات یا رگ به رگ شدن، سردرد، حالت تهوع، سرفه و سرماخوردگی استفاده می‌شود.

از هومیوپاتی برای درمان بیماری‌های خطرناک، مثل آسم، سرطان و بیماری قلبی یا موارد اورژانسی استفاده نکنید. همچنین استفاده از هومیوپاتی به جای واکسن کار بسیار نادرستی است. استفاده از برخی داروهای هومیوپاتی (nosodes) به جای واکسن هیچ پشتوانه‌ی علمی ندارد.

خطرات هومیوپاتی چیست

داروهای هومیوپاتیک از سال ۱۹۳۸ در ایالات متحده مورد تنظیم مقررات قرار گرفته و بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند.

برخی از منتقدان هومیوپاتی معتقدند که مقدار بسیار کمی از ماده‌ی فعال در محلول وجود دارد که احتمالاً مفیدی و سود بدست آمده از درمان به خاطر ماده نیست، بلکه به خاطر این است که شما فکر می‌کنید که موثر است (اثر دارونما).

مهم است که اگر تصمیم به استفاده از داروهای هومیوپاتیک دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. او باید تمام اطلاعات سلامتی شما را داشته باشد تا به شما کمک کند که درمورد محل خرید محلول‌های هومیوپاتی و انتخاب متخصص هومیوپاتی تصمیم‌های عاقلانه بگیرید. داروهای هومیوپاتی نباید جایگزین درمان‌های متداول برای عوارض سلامتی جدی شوند.

شما می‌توانید برخی از داروهای هومیوپاتی را بدون نسخه پزشک بخرید. اما نحوه‌ی آماده‌سازی شرکت‌های سازنده و متخصصین مختلف ممکن است متفاوت باشد.

اگر از یک درمان جایگزین استفاده می‌کنید یا به فکر این هستید که از درمان‌ جایگزین همراه با درمان معمول پزشکی خود استفاده کنید، همیشه به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است رها کردن درمان معمول پزشکی و صرفاً استفاده از درمان جایگزین مطمئن و بی‌خطر نباشد.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید