انتشار این مقاله


۵ مقصد برای دیدن شفق قطبی

بهترین مکان ها برای دیدن شفق های قطبی را بشناسید.

شاید در ابتدای لیست کارهایتان باشد. یا شاید به اندازه کافی خوش شانس بوده اید که تجربه اش کردید. در هر حالت شما به احتمال زیاد درباره شفق های قطبی، که نورهای به رنگ نئونی در آسمان های پرستاره قطب شمال هستند، شنیده اید. از نظر علمی به عنوان نور یا فجر شمالی شناخته شده است. شفق های قطبی پدیده طبیعی ناشی از ذرات با بار الکتریکی خورشید هستند که با جو زمین برخورد می کنند و در جو زمین گرفتار می شوند. از آن جایی که این اتفاق با احتمال بیشتر در جاهایی اتفاق می افتد که خطوط مغناطیسی سیاره ما به سمت سطح آن حرکت می کند، یعنی قطب های مغناطیسی، ساده ترین راه برای دیدن این نورهای زیبا نزدیک شدن به قطب های شمال و جنوب است.

کارشناسان توصیه می کنند که در مکان هایی با عرض جغرافیایی بالاتر از ۵۵ درجه به آن نگاه کنیم. اما الآن بگذارید علم را رها کنیم و به لیست این مکان ها نگاهی بیاندازیم که شما می توانید در آن ها به صندلی لم بدهید و از دیدن شفق های قطبی لذت ببرید.

آبیسکو(Abisko)، سوئد

با توجه به محیط زیست منحصر به فرد، این منطقه خاص در لاپلند سوئدی از نظر علمی به عنوان یک مکان ایده آل برای دیدن شفق های قطبی ثبت شده است.  دریاچه طولانی آن که ۷۰ کیلومتر طول دارد، باعث ایجاد یک پدیده هواشناسی به نام “سوراخ آبی آبیسکو” می شود.

لاپلند (Lapland)، فنلاند

در اینجا، بهترین کرسی ها داخل یک کلبه اسکیمویی هستند. یک سفر به پاتوغ شمالی Kakslauttanen  در لاپلند فنلاندی برنامه ریزی کنید، ناحیه شمالی کشور که می توانید نورهای سبز و بنفش را رقصان در آسمان از گنبد شیشه ای هتل خود ببینید. یا به سمت شمال شهر نلیم (Nellim) بروید و از دریاچه اینری (Inari)، سومین دریاچه بزرگ فنلاند، لذت ببرید.

ترومسو (Tromso)، نروژ

ترومسو بزرگترین شهر شمالی نروژ با یکی از بالاترین احتمال ها برای دیدن شفق های قطبی است.در محدوده ۷۰ درجه شمالی، واقع شده بین فیتورها، جزایر و قله های کوه، ترومسو یک نقطه شروع ایده آل برای یک سفر راهنمایی شده یا سفری با راهنمایی خودتان است. ۱۲ مایل خارج از شهر ترومسو، شهر ارفجردبوت، نقطه ای محبوب است، هم چنین جزایر لفتن و روستاهای آلتا، نوردکپ و کیرکنس شمالی تر هستند.

آلاسکا، آمریکا

آلاسکا در منطقه فجر واقع شده است، یکی از بهترین مکان ها برای دیدن نمایش طبیعی نورها از زمین است. مهم است که از چراغ شهرهایی مانند فیربنکس دور شوید و به جای آن به نزدیکی پارک ملی دنیل یا مناطق گسترده بیابانی یوکان، بروید. دانشگاه آلاسکا حتی سیستم پیش بینی خود را دارد تا به شما بگوید نورها چه وقتی بیش تر قابل مشاهده اند.

ایسلند

هشت ماه متوالی از سال، از سپتامیر تا آوریل، ایسلند محبوب ترین مکان در میان مسافران برای دیدن شفق های قطبی است، و این دلایلی دارد. این کشور به علت آب و هوای بد و بی ثبات شناخته شده است. رانندگی در جاده حلقه (Ring Road) که در اطراف خط ساحلی ایسلند پیچیده است،یک راه عالی برای تعقیب هوای ایده آل و دیدن معجزه نورها در آسمان است. اگر به دنبال بیرون رفتن از شهر ریکیاویک نیستید، می توانید شفق ها را از حومه مشاهده کنید.

 

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید