انتشار این مقاله


چگونه استفاده از رسانه‌های اجتماعی را در تعطیلات محدود کنیم؟

نشان دادن این که در حال لذت بردن هستید، می‌تواند احساس عمیق افسردگی، حسادت، مقایسه و شرم را ایجاد کنند.

تعطیلات به سرعت در حال سپری شدن است. در یک چشم بهم زدن، همه‌ی آن تعطیلاتی که شاید ماه‌ها منتظرشان بوده‌ایم، آمده و رفته‌اند. همراه با فصل تعطیلات وقت زیادی را صرف اقوام دور و نزدیک، شرکت در مراسمات، آماده سازی شام و تعطیلات شگفت انگیز و خرید هدایای گران قیمت برای نشان دادن عزیزان توجه به عزیزان صرف می‌کنیم.

برای بعضی‌ها، تعطیلات زمانی برای ارتباط مجدد با خانواده و دوستان است که ممکن است فرصتی برای ملاقات در زمان‌های دیگر سال، ابراز احساسات شادی نداشته باشیم. اما برای دیگران، تعطیلات می‌تواند احساسات ناخواسته‌ای از افسردگی، و اضطراب را بهمراه آورد و باعث ایجاد حس عدم اعتماد به نفس و شرم در با مقایسه با دیگران شوند.

اضطراب و افسردگی مرتبط با تعطیلات می‌تواند از مشکلات خانوادگی، طلاق، روابط پیچیده خانوادگی و مرگ اخیر عزیزان ناشی شود. همچنین ناامیدی در پی حوادث مهم زندگی مانند از دست دادن غیرمنتظره شغل و یا مشکل یافتن شغل جدید، مشکلات مالی و ناامیدی در روابط صمیمی، می‌تواند موضوعات مهمی باشد که می‌بایست از آن‌ها اجتناب شود و در طول جلسات تعطیلات آشکارا مورد بحث قرار نگیرد.


مقاله‌ی مرتبط: چرا برای برخی از ما، رفتن به تعطیلات بغرنج‌تر تمام می‌شود؟


وقتی احساس بدی نسبت به خودمان داشته باشیم، عادت‌های مربوط به رسانه‌های اجتماعی ما این احساسات را تشدید و مشکل‌تر می‌کند. صرف ساعت‌ها زمان در فیس بوک، اینستاگرام، اسنپ چت یا توییتر و نشان دادن به دوستان و خانواده که با بهره گیری از فصل تعطیلات و یا مراسم‌های جالب به در حال لذت بردن هستید، می‌تواند احساس عمیق افسردگی، حسادت، مقایسه و شرم را ایجاد کنند. هنگامی که ما در شرایط سختی قرار داریم، مدنظر قرار دادن انتظارات غیر واقعی و فشار به خودمان برای ایجاد “تصویر کامل” از تعطیلات برای دوستان مجازی ممکن است شرایط را برای ما بدتر کند.

در زیر ۵ راهنمایی برای کمک به محدود کردن رسانه‌های اجتماعی در طول تعطیلات وجود دارد:

۱. دیدگاه واقع بینانه‌ای را در مورد رسانه‌های اجتماعی به دست آورید

این طبیعی است که ما بتوانیم دستاورد‌های خود و زندگی‌مان را به نمایش بگذاریم. این بخشی از ویژگی‌های انسان است. اما، مهم نیست که چگونه زندگی فردی ممکن است، در رسانه‌های اجتماعی ظاهر شود، زندگی برای همه لحظات خاص خود را دارد.

۲. آگاهی خود را نسبت به عادات رسانه‌های اجتماعی را پرورش دهید

در طول روز با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، در حال تمرکز کردن و اهمیت دادن به آن هستید. به عنوان مثال، اگر روز خاصی را پیش رو دارید، چک کردن هر روزه رسانه‌های اجتماعی در صبح، به خصوص اگر باعث احساسات بد و ماندگار می‌شود و روز شما را سخت می‌کند، بهترین تصمیم ممکن نیست.

۳. به احساسات خود فکر کنید

قبل از رفتن به رسانه‌های اجتماعی در تعطیلات بررسی کنید که چه احساسی دارید. اگر فکر می‌کنید پست‌های دوستان و خانواده که در حال خوش‌گذرانی هستند، باعث، عصبانیت، حسادت، غم و اندوه و یا اضطراب شما می‌شود، از رفتن به رسانه‌های اجتماعی برای آن ساعت، روز و یا هفته خودداری کنید. منتظر بمانید تا قبل از رفتن به رسانه‌های اجتماعی در موقعیت احساسی بهتری باشید.

۴. پیوستن به گروه‌های آنلاینی که می‌توانند پشتیبانی عاطفی را برای شما فراهم کند

برای بعضی‌ها، متوقف کردن رسانه‌های اجتماعی و یا حتی جلوگیری از استفاده از آن ممکن است یک هدف غیر واقعی باشد. در نظر بگیرید که روابط مجازی خود را گسترش دهید تا شامل گروه‌های پشتیبانی یا پیوستن به گروه‌ها و یا صفحات حرفه‌ای شود که هر دو توصیه و پشتیبانی را ارائه می‌دهند.

۵. یک برنامه شخصی را برای مشاهده دوست یا عضو خانواده مطمئن بچینید

داشتن رابطه مثبت برای سلامت روانی خوب ضروری است. بنابراین، پرورش و تلاش برای حفظ روابط مهم ضروری است و باید در اولویت باشد. هر زمان که این امکان وجود دارد، ارتباطات خود را به صورت شخصی بالا ببرید. هنگامی که این امکان وجود ندارد، از متن یا پیام خصوصی قبل از استفاده از سایت‌های عمومی اجتماعی و کمتر صمیمی رسانه های اجتماعی، استفاده کنید. آگاه باشید که به طور کامل از رسانه‌های اجتماعی به عنوان وسیله‌ای برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده، افراد نزدیک استفاده نکنید.

همانطور که در زندگی، هیچ چیز کاملا خوب یا بد یا کاملا اشتباه یا کاملا درست نیست، بنابراین تعادل سالم بین زمان و رسانه‌های اجتماعی و زمان خاموش و حرکت کردن باید مفید باشد، به خصوص اگر این تعطیلات قرار است، چالش برانگیز باشد.

تعطیلات شاد!

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید