انتشار این مقاله


درجه حرارت بالا تاثیر منفی بر باروری و میزان تولد دارد

آب و هوای گرم باعث کاهش احتمال بارداری می‌شود و انتظار می‌رود که این مشکل به دلیل گرمایش جهانی بدتر شود.

طبق تحقیقات Alan Barreca، اقتصاددان محیط زیست  UCLA، آب و هوای گرم باعث کاهش احتمال بارداری می‌شود و انتظار می‌رود که این مشکل به دلیل گرمایش جهانی بدتر شود.

پس از اشاره به این که آگوست و سپتامبر ( نه ماه پس از سردترین دوره‌ی سال) دو ماه پر تولد در ایالات متحده بود، Barreca ، عضو موسسه محیط زیست و پایداری  UCLA، داده‌های ۸۰ ساله‌ی تولد در ایالات متحده را به دقت بررسی کرد.

این گزارش که در مجله Demographics منتشر شده است نشان داد که درجه حرارت بالا تاثیر منفی بر باروری و تولد دارد و به دلیل تغییرات آب و هوایی که باعث افزایش درجه حرارت می شود و میزان و شدت امواج گرمایی را افزایش می‌دهد، بارداری ممکن است سخت تر از همیشه شود.

Barreca  گفت: “اگر به ۹ ماه پس از.وقوع یک موج گرمایی در ماه آگوست نگاه کنید، احتمالا متوجه کاهش چشمگیر میزان تولد خواهید شد.”

این موضوع به این که زوج‌ها در آب و هوای گرم رابطه جنسی کمتری دارند مربوط نیست. در واقع، تحقیقات منتشر نشده‌ی Barreca نشان می‌دهد که زوج‌ها در هنگام افزایش درجه حرارت رابطه جنسی بیشتری دارند.  این الگو احتمالا به دلیل اثر گرما بر باروری مردان است. مطالعات نشان می‌دهند که تولید اسپرم در هوای گرم کاهش می‌یابد.

این کاهش باروری در همه مناطق ایالات متحده رخ داده است. در ایالت گرمی مانند Arizona ، این کاهش به اندازه‌ی مناطق خنک‌تر دیده می شود. Barrec گفت: “این ممکن است به این دلیل باشد که کسانی که در آب و هوای گرم زندگی می‌کنند سازگاری بهتری با گرما دارند و یا با ماندن در داخل ساختمان‌هایی با تهویه مطبوع از آن اجتناب می‌کنند.  در حقیقت، این اثر در ایالت شمالی، که در آن مردم کمتر برای امواج گرما آماده می‌شوند، کمی بیشتر احساس شده است.

این مطالعه همچنین یک اثر بازگشتی نیز نشان داد: میزان تولد چند ماه پس از کاهش بوسیله هوای گرم افزایش یافت.

برخی از محققان محیط زیست ممکن است یافته‌ها را به عنوان خبر خوب تلقی کنند، با این تفکر که انسان‌ها باعث انتشار کربن می‌شوند و کمبود تولد باعث کاهش رشد جمعیت می‌شود که می‌تواند تغییرات اقلیمی را کندتر کند.  اماBarreca  این ایده را رد می‌کند.

او می‌گوید: ” روش‌های بسیار موثرتری برای کاهش میزان تولد در این سیاره وجود دارد. فراهم کردن فرصت‌های اقتصادی برای زنان و دسترسی به کنترل تولد تاثیر زیادی بر میزان تولد دارد.”

Barreca گفت:” در حالی که توجه زیادی به افزایش جمعیت در سراسر جهان صورت گرفته است، کاهش میزان تولد و کم شدن جمعیت در ایالات متحده، اروپای غربی و ژاپن تهدید آمیز است.  براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۷، تعداد زایمان کمتر از هر سال دیگری از سال ۱۹۷۸ به بعد بوده است.

Barreca  گفت: “میزان جمعیت در حال حاضر بسیار کم است و ما نمی‌توانیم پایداری جمعیت را مگر با مهاجرت حفظ کنیم”.

Barreca همچنین معتقد است که تغییرات اقلیمی تولدهای بیشتری را از فصل بهار به تابستان منتقل خواهد کرد، که برای سلامت پیش از زایمان خوب نیست.  زنانی که در ماه‌های آگوست یا سپتامبر زایمان می‌کنند در طول سه ماهه سوم خود در معرض هوای گرم بیشتری قرار می‌گیرند و مطالعات با اندازه‌گیری وزن جنین نشان می‌دهد که آب و هوای گرم در سه ماهه سوم بارداری بر میزان سلامتی جنین تاثیر منفی دارد.

دما تنها یکی از عواملی است که بر باروری تاثیر می‌گذارد. علیرغم گرم بودن، هند و بعضی از کشورهای جنوب صحرای آفریقا هنوز هم دارای نرخ تولد بالا هستند. Barreca  گفت، در مناطق دارای نرخ فقر بالاتر و دسترسی کمتر به آموزش و کنترل زایمان و بدون حقوق برابر برای زنان، نرخ تولد بیشتر است.

سمیه بهمرام


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید