انتشار این مقاله


سقط جنین زودهنگام یا بارداری شیمیایی چیست؟

تجربه بارداری شیمیایی مانع بارداری موفق در آینده نیست!

حاملگی شیمیایی یکی از مواردی است که منجر به سقط جنین و خاتمه بارداری در اوایل بارداری و معمولاً در چند هفته نخست می‌شود.

پزشکان به این دلیل آن‌را بارداری شیمیایی می‌نامند که سطح هورمون گنادوتروپین کوریونی انسان (HCG) در ابتدا به اندازه کافی بالا می‌رود تا نتیجه آزمایش بارداری مثبت شود اما دوباره قبل از اینکه پزشک بتواند کیسه حاملگی را روی سونوگرافی ببیند سطح آن کاهش می یابد.

بسیاری از خانم‌ها، اگر به طور مرتب تست های بارداری را انجام ندهند، حتی نمی توانند بدانند که بارداری شیمیایی را تجربه کرده‌اند.

در این مقاله، در مورد حاملگی‌های شیمیایی، از جمله علائم و نشانه ها، علل و چشم انداز اطلاعات بیشتری کسب کنید.

علائم و نشانه‌های بارداری شیمیایی

تست بارداری منفی بعد از آزمایش مثبت ممکن است نشانه بارداری شیمیایی باشد.

در واقع واضح ترین نشانه حاملگی شیمیایی نتیجه آزمایش مثبت بارداری است که به دنبال آن یک نتیجه منفی حاصل شود.

این آزمایشات می‌توانند در مطب پزشک یا در منزل انجام شوند.

یک بارداری شیمیایی همیشه همراه علائم نمی‌باشد؛ اما در صورتی که علامت‌دار باشد، شامل موارد زیر هست:

  • لکه بینی ملایم یک هفته قبل از دوره قاعدگی مورد انتظار
  • گرفتگی شکم، که معمولاً خفیف است.
  • خونریزی واژن که نزدیک به زمان یک دوره مورد انتظار یا مدت کوتاهی پس از آن رخ می‌دهد.

پیشرفت در تست‌های بارداری به حدی است که امروزه زنان می‌توانند بارداری را حتی در اولین روز لانه‌گزینی رویان در رحم تشخیص دهند.

با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که تا ۲۵ درصد از بارداری‌ها قبل از اینکه زن علائم حاملگی داشته باشد یا یک دوره پریود را از دست بدهد منجر به سقط می‌شود.

علائم ذکر شده در بالا، می تواند طی یک بارداری سالم و مداوم و برقرار نیز بروز کند. اگر یک زن معتقد است که در اوایل حاملگی به سر می‌برد یا در ابتدای دوران بارداری‌اش مشکلی وجود دارد، باید با پزشک صحبت کند.

حاملگی شیمیایی معمولاً نیازی به مداخله یا معالجه پزشکی ندارد.

علل و عوامل خطر حاملگی شیمیایی

همیشه نمی توان علت دقیق بارداری شیمیایی را تعیین کرد. با این حال، علل احتمالی یا عوامل مؤثر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ناهنجاری های کروموزومی: بی نظمی در آرایش‌های کروموزومی ممکن است مانع از رشد جنین شود. ناهنجاری‌های کروموزومی علت اصلی سقط جنین زودهنگام است.
  • سن بالای مادر: در زنان ۳۵ سال و بالاتر ممکن است باردار شدن و حاملگی موفق دشوارتر باشد.
  • سطح کافی هورمون: بدن برای حمایت از رشد جنین به سطوح بالاتری از هورمون‌های خاص مانند پروژسترون احتیاج دارد.
  • شاخص توده بدنی پایین (BMI): خانم‌هایی که مطابق BMI خود دچار کمبود وزن می باشند به احتمال بیشتری دچار سقط زودرس می‌شوند.
  • ناهنجاری های رحمی: وجود فیبروم های رحمی یا بی نظمی در پوشش رحم می تواند از لانه‌گزینی رویان در رحم جلوگیری کند.

چه مدت بعد از حاملگی شیمیایی، می‌توان اقدام به بارداری نمود؟

بارداری تقریبا بلافاصله پس از سقط زودهنگام ممکن است.

اکثر خانم‌ها می‌توانند تقریباً بلافاصله پس از خاتمه زودرس بارداری، مجدداً باردار شوند، مگر اینکه پزشک توصیه دیگری کند.

طبق گفته کالج آمریکایی زنان و زایمان، ۲ هفته پس از سقط زودهنگام، امکان تخمک گذاری و باردار شدن مجدد وجود دارد.

اگر یک زن در گذشته حاملگی شیمیایی را تجربه کرده باشد، این بدان معنی نیست که در آینده برای باردار شدن، دچار مشکل خواهد شد.

در حقیقت، حاملگی شیمیایی بدان معنی است که جنین به مرحله رشد و نمو رسیده است. این یک نشانه مثبت است که یک زن می‌تواند در آینده باردار شود.

طبق تحقیقات قدیمی، زنانی که در اولین چرخه IVF خود حاملگی شیمیایی داشتند، نسبت به زنانی که در طی چرخه اول باردار نشدند، احتمالاً در یک چرخه IVF متعاقب بارداری موفقی تجربه خواهند کرد.

زنان را بعد از بارداری شیمیایی دریابید!

سقط جنین در هر مرحله می‌تواند باعث ناراحتی، اضطراب و استرس شود. یک زن نباید در دریافت مراقبت از پزشک، مشاور یا گروه پشتیبانی تعلل کند. آنها همچنین می تواند از گروه‌های مشاره آنلاین کمک بگیرد.

به یاد داشته باشید که هیچ کس مقصر بارداری شیمیایی نیست. فردی که سابقه سقط جنین دارد، همچنان می تواند بارداری و زایمان موفقی را تجربه کند.

چشم انداز

حاملگی‌های شیمیایی به طور معمول در چند هفته اول پس از تست مثبت بارداری، پایان می‌یابند. سطح HCG یک زن به اندازه کافی بالا می رود تا در ابتدا یک آزمایش بارداری مثبت را نشان دهد، اما بارداری ادامه پیدا نمی کند، و سطح آن به زودی کاهش می‌یابد.

اگرچه یک بارداری شیمیایی می تواند ناامید کننده باشد، اما نوید آن را می‌دهد که یک زن احتمالاً می‌تواند در تلاش های بعدی بارداری را تجربه کند. اگر فرد تجربه چندین حاملگی شیمیایی داشته باشد، باید در مورد دلایل نهفته احتمالی با پزشک صحبت کند.

طوبی زینالی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید